Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 1200 Split Window — 1950

En ovanlig split Typ 1 och en ägare som har varit en stilbildare i subkulturen med sin kompromisslösa och även flexibla inställning till att låta proveniensen och den orörda historiken tala genom ett entusiastiskt brukande.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Så mycket hårdare i den luftkylda Volkswagenkulturen än så här blir det inte."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
335 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16015
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Så mycket hårdare i den luftkylda Volkswagenkulturen än så här blir det inte."

Beskrivning

Den levererades ny i juni 1950 av Wahlbins Bilaffär i Linköping till en målaremästare John Martinsson i Bergs Slussar. Martinsson verkar senare samma år ha registrerat den på sin firma, Martinssons Måleri AB. Oavsett, han kör sin Folka i drygt 12 år, servar den regelbundet och ställer sedan undan den 1962. Efter ett långt stillestånd köper en ny ägare bilen på sjuttio- eller åttiotalet med en ambition att renovera och registrera. Lyckligtvis rinner denna ambition ut i sanden och den nuvarande ägaren – på jakt efter en riktigt fin Split – köper efter ett tips bilen 1991 trots att den uppenbart inte alls motsvarar beskrivningen han har fått. Men snart inser han att den ju faktiskt är det, riktigt fin, i den bemärkelsen att den är fullständigt komplett och orörd. Och det är här och nu som något händer i gammelbilssvängen i allmänhet och varumärkets subkultur i synnerhet. Efter ett par år i garaget med teknisk och mekanisk översyn registreringsbesiktigas bilen 1993 och samma år åker den nuvarande ägaren till träffen Bug Run med sin orörda Split. På den tiden fanns inte riktigt begreppet rat look, men efter mottagandet på nämnda träff skapades i alla fall ett medvetande hos ägaren om att den här bilen skulle bevaras. Stilbildare eller inte, men just den här folkabubblan med sin lilla obefintliga delade bakruta och slitna uppenbarelse, förändrade synsättet och tankarna kring hur ett fordons historik kan berättas. Och nu ska den få en ny ägare.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    1993-06-11 
  • Avläst mätarställning
    70 248 km 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Brun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Förvånansvärt smidig och lättkörd, trots en osynkad låda som ändå kräver ett gott öra och en känslig hand. Är man bara lite känslig och bestämd med motorvarv och rörelser går allt fint. Motorn som sitter i nu är en i princip ny 1200 industrimotor på 30 hästar med inte många gångtimmar och bara några hundra mil i bilen. Det sitter också ett originalavgassystem med ett stansat VW-märke på. Nya 16" diagonaldäck av rätt sort, bromsar och batteri. En motor med rätt specifikationer, det vill säga en 1100-maskin på 25 hästar, ingår i köpet.

  • Skick interiör:

    Vackert slitet och orört, hela poängen med bilen är låta tingen tala, så även interiört. En överdragskädsel tillsammans med originalklädseln i trasor på förarplats har för all del en komfortmässig nackdel när taglet på ryggstödets instegsslitage sticker dig i ryggen, men på resten av sittplatserna är överdragskädseln mer eller mindre hel med en orörd originalklädsel undertill. Snyggt innertak med bara några charmiga fuktfläckar runt den delade lilla rutan bak.

  • Skick exteriör:

    En originalbrun lack blandad med ett sanslöst coolt ytrostigt yttre. Detta sätt att bevara ett fordon kan i viss mån framkalla allergiska reaktioner hos några som bara går igång på finrenoverade blanka fordon, men de flesta kan inse och uppskatta den vackra storheten i det orörda. Alla orörda originaldetaljer finns med och sitter på, som till exempel fotsteg, stötfångare, takräcke, lampor och blinkers.

  • Skick helhet:

    Ett nästan ovärderligt orört skick som med tiden har fått en hög status, och dessutom med i praktiken bara två brukande ägare och en komplett historik. Det blir knappast bättre än så här. Och tänk om den får stanna i landet och får fortsätta den svenska ägarlängden – vi lägger ingen särskild värdering i det, men visst vore det fint?

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-01
Ursprungsbesiktning: 1993-06-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1993-06-11
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Högst upp i hierakin bland bubblorna idag och på sin tid en enkel, billig och samtidigt inte alltid så hållbar och pålitlig om den inte servades och vårdades på rätt sätt. De små rutorna signalerar idag status och näst efter Split kommer Oval. Två begrepp som idag är synonyma med medvetna entusiaster och en osannolik värdeutveckling.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG