Visa alla bilder
Visa film

Mars II Electric — 1968

En av 45 byggda och troligen Europas enda exemplar. Elbilen köptes ny av Vattenfall 1968 och har i nutid återuppväckts efter långt stillestånd i tidningen Klassikers regi. Här kan man ta sig tillbaka till framtiden och känna den offensiva experimentlusta som fanns på 1960-talet.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vill du vara en doldis, bläddra vidare. Som nästa ägare kommer du att vara en pionjär med elbil på finbilsparkeringen på klassiker- och entusiastträffarna runt om i landet. De andra elbilsåkarna är i ytterligare 25 år, hänvisade till fulbilsparkeringen. Vare sig det blir Renault-klubben eller Am-car, så kommer du vara en välkommen gäst. Den här unika vagnen med dess svenska historia och härliga bruksskick är en glädjespridare. Man kan ju redan nu börja bygga upp ett elbils-museum kring den."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 400SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17150
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mars II Electric?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vill du vara en doldis, bläddra vidare. Som nästa ägare kommer du att vara en pionjär med elbil på finbilsparkeringen på klassiker- och entusiastträffarna runt om i landet. De andra elbilsåkarna är i ytterligare 25 år, hänvisade till fulbilsparkeringen. Vare sig det blir Renault-klubben eller Am-car, så kommer du vara en välkommen gäst. Den här unika vagnen med dess svenska historia och härliga bruksskick är en glädjespridare. Man kan ju redan nu börja bygga upp ett elbils-museum kring den."

Beskrivning

När Kungliga Vattenfallsstyrelsen i februari 1968 fick en Mars II Electric levererad fick nyheten stort genomslag. De ledande dagstidningarna skrev om den nya och väldigt dyra elbilen, som gav Sverige möjligheten att testa den nya tekniken som på sikt skulle kunna ge oss en chans att minska vårt oljeberoende. Vid den här tiden hade vi i Sverige många "järn i elden" med kärnkraft mm, för att kunna möta nya energibehov och samtidigt vara självförsörjande i högre grad.

Förhoppningarna på nyförvärvet var höga. Räckvidden rapporterades vara 11-19 mil och batterierna skulle klara att laddas upp till 80 % på 45 minuter. Den kom att köras som experimentbil av Vattenfall i tio år, ganska snabbt insåg man dock bilens begränsningar. Batterierna presterade sämre i kyla och handhavandet var inte helt enkelt, vittnar tidigare anställda inom Vattenfall om.

I slutet av 70-talet såldes den till en privatperson. Han körde inte mycket men behöll den i drygt 40 år. Då lades den ut på E-bay och tidningen Klassiker la det vinnande budet och fick hämta bilen i Falun, nu utan sina batterier.

Att ta sig an en femtio år gammal elbil var en utmaning för de nya ägarna. Olika åtgärder diskuterades, ett var att montera en drivlina från en modern elbil men Klassikergänget ville, som de entusiaster de är, bevara så mycket som möjligt av den ursprungliga och helt analog tekniken. Original satt där 20 stycken sexvoltsbatterier på 250 Ah 41 kg per styck. För att hantera den högre vikten hade fjädringen förstärkts och däcken fått en större dimension. De fyra batterigrupperna om fem och fem kunde både serie och parallellkopplas och gav i olika steg 30, 60 eller 120 volt. Det primära var att få bilen i trafik igen och besiktigad. Tillsammans med Verktygsboden betades de olika problemen av. Alla säkerhetsfunktioner gicks igenom och åtgärdades. Elmotorn fungerade men inga passande sexvoltsbatterier fanns att finna, varför man istället monterade åtta stycken 12-volts Varta fritidsbatterier samt en uppsättning laddare från CTEK.

Kuriosa: eftersom bilen inte drevs med bensin, var man på den tiden tvungen att ha kilometerräknare. Finns kanske någon politiker som ser en möjlighet i det upplägget, även i våra dagar?

Bilen är nu besiktigad för evigt och körklar. Med bilen följer dokumentation och memorabilia.

På www.klassiker.nu/mars finns en mängd artiklar och filmer om projektet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-02-28 
  • Avläst mätarställning
    18,640 km 
  • Kw / hk
    11 / 15 
  • Drivmedel
    El 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart vinyl 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Klickar igång på ett kick, snabb och tyst i starten. Eftersom det numer bara är 96 volt mot ursprungliga 120 volt är fartresurserna inte desamma som 1968. Med de batterier som sitter i nu toppar Marsen nästan 60 km/h och räckvidden bedöms till ca 2-3 mil. Laddning sker med inbyggda CTEK-laddare. All gammal teknik är bevarad för att bilen ska gå att återställa till originalskick. Vid en kortare provkörning upplevdes bilen rapp, lite ryckig, men det var en trivsam färd. Ryckigheten förklaras delvis av att kopplingens tryckplatta sitter fast mot svänghjulet. Detta har ingen större praktisk betydelse eftersom växellådan inte nödvändigtvis behöver användas under färd men bör åtgärdas på sikt. Det gick bra att starta på högsta växel men i branta backar rekommenderas lägre växel, för att spara batteri. Den mekaniska hjärnan med kontaktorer, reläer och vajrar à la äldre spårvagn bakom baksätets ryggdyna, lät trevligt och igenkännande för en Brommabo. Bilen är kontrollerad undertill och det såg bra ut i vitala delar, det tyckte även bilprovningen. Finns ytliga rostantydningar.

  • Skick interiör:

    Förutom de extra instrumenten och reglage för eldriften är inredningen i gott originalskick med visst bruksslitage. Baksätet saknades och införskaffades, kläddes i samma vinyl.

  • Skick exteriör:

    Det mesta förefaller vara i originalskick med bruksslitage. Lackeringen har, repor, jack, småbulor och små rostantydningar. Nyare däck. Utanpåliggande reservhjul är en käck detalj.

  • Skick helhet:

    Att påstå att detta är en entusiast- och samlarbil är ett "under statement". Det är ju faktiskt en unik vagn med fordons-, industri- infrastruktur- och energihistorik och inte minst en historia om ingenjörskonst och framtidstro - för 60 år sedan. Att skalet är en ordinär Renault 10 från 60-talet, förhöjer hela upplevelsen till ännu en nivå , någonstans mellan dikt och verklighet. Historik och skick i symbios med auran i det här konceptet, gör den till ett samlarfordon av hög karat.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-08-30
Ursprungsbesiktning: 1968-02-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-02-28
Senast godkända besiktning: 2022-09-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Elbilens historia är lika gammal som bilens och var med från början. Såväl ångmotor, förbränningsmotor och elmotor användes till en början men förbränningsmotorn kom att segra, den gången är väl bästa att tillägga.

Olika försök har gjorts med eldrift genom åren och en uppfinnare och entreprenör som gav sig in i leken var svenskättade Robert R Aronson, som ägnade stora delar av sitt liv att elektrifiera fordonsvärlden. På 60-talet tog han fram en elbil, ja ett koncept liknande det Tesla lyckades med, femtio år senare. Bilen var en Mars II Electric, som i grunden är en Renault 10 som befriats från bensinmotor, tank och avgassystem. Istället sitter det en elmotor på 12kW monterad på växellådan. Med den visade han att det gick att bygga en elbil med skaplig räckvidd och möjlighet till snabbladdning, dessutom hade han en tydlig idé om hur ett laddnätverk skulle kunna byggas upp. Genom ett avtal med hotellkedjan Holliday In skapade han ett nätverk med snabbladdare mellan Detroit och Chicago och döpte vägen till Electric Car Expresway. Det blev ingen success då men får väl ändå sägas vara ett embryo till det som komma skulle.

Det byggdes 45 exemplar av bilen 1968 och åtminstone en av dessa kom till Europa och Sverige.

Renault 10 lanserades sommaren 1965 och var den sista i raden av svansmotoriserade vagnar med bakhjulsdrift under 50/60/70-talen från Renault. Modellen byggde på Renault 8. Spårvidden var densamma men fronten förlängdes 12 cm längre och bak förlängdes den med sju cm. Bredden ökades med åtta cm för bättre innerutrymmen. Sista vagnarna tillverkades i slutet av sommaren 1971.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG