Visa alla bilder
Visa film

Chrysler Windsor Cabriolet 4,1 — 1947

En högrest vagn och för många sinnebilden av The American Dream med färg, krom och detaljer som imponerar - det gör även skicket.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Med sina drygt fem meter, som då ändå inte var störst i Chryslers produktion, är det en imposant vagn. Här i en behaglig färgkombination och en motor och drivlina, som ger lugna och trygga köregenskaper. Ett ekipage i ett härligt och välfungerande skick. Fantastiska detaljer och utsmyckning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
260 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16319
ESKILSTUNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chrysler Windsor Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Med sina drygt fem meter, som då ändå inte var störst i Chryslers produktion, är det en imposant vagn. Här i en behaglig färgkombination och en motor och drivlina, som ger lugna och trygga köregenskaper. Ett ekipage i ett härligt och välfungerande skick. Fantastiska detaljer och utsmyckning."

Beskrivning

Den här bilen kom till Sverige hösten 2000. Tidigare historik är inte helt klarlagd men bilen har bl.a. en bakgrund i Pennsylvania. Här är den inne på sin tredje ägare, en välkänd profil i entusiastkretsar. Han har ägt och brukat bilen sedan hösten 2010. Bromsar är genomgångna, elsystemet uppdaterat, toppen är planad. Dessutom är sufflettställningen renoverad och ny sufflett monterad. Bilen är körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
    2000-11-27 
  • Avläst mätarställning
    60664 Miles 
  • Kw / hk
    84 / 114 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg- och vinylklädsel samt tygmattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vagnen är i ett fint tekniskt skick. Startar lätt och Slant-sexan om 114 hkr går lugnt och behagligt. Allt förefaller fungera väl. Ej kontrollerad på lyft undertill men av det som kunde ses, såg det bra ut.

  • Skick interiör:

    Inredningen är väldigt trivsam och i fint skick. Sätena är omklädda men dörrsidor är enligt uppgift i originalutförande. Mjuka fina tygmattor och en skyddsmatta i bak. Instrumentering, ratt och övriga detaljer i ett härligt originalskick. Värmare, osäker funktion samt en originalradio, ur funktion.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är blank och i fint skick med viss patina och små krackeleringar. Kromet är blankt och fint men någon patina. Bra glas, fina hjul och däck. Motor- och bagageutrymmen i fint skick för åldern.

  • Skick helhet:

    En vacker kvalitetsvagn som med värdighet och god funktionalitet, ger såväl förare som passagerare en härlig upplevelse och nostalgiresa. För åskådare är det ögongodis, när det här ekipaget glider förbi. En amerikansk dröm med rötter i 30-talet, som ändå utstrålar efterkrigstidens optimism och välstånd. En härlig klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2000-11-27
Ursprungsbesiktning: 2000-11-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-11-27 (470101)
Senast godkända besiktning: 2000-11-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Chrysler Windsor presenterades 1939 och var då ett steg upp från bas-modellen Royal. De fortsatte dock på det kungliga temat och tog modellnamnet Windsor efter ett klassiskt slott i England och det Brittiska kungahuset, som ju tog namnet Windsor 1917. Det mer tyskklingande släktnamnet Saxe-Coburg-Gotha, blev en belastning i och med första världskriget. Tillverkningen hos Chrysler fick dock ett abrupt slut 1942 i och med andra världskriget, som ju även USA drogs in i efter Peral Habor. De amerikanska fordonstillverkarna fick ställa om till produktion av militära fordon och utrustning.

Efter kriget 1946 var dock Chrysler snabbt tillbaka med bilproduktion igen, inledningsvis med förkrigsmodeller. Dessa förärades nya grillar (dollargrin), kromutsmyckning och andra attribut som skulle ge sken av en ny vagn. De tillverkade då Windsor som Sedan, Coupé, Cabriolet och Herrgårdsvagn. Det blev olika längder och olika motorer, från raka sexor till V-åttor.

När Chrysler firade sitt 25 års-jubileum 1949, kom nya karosser, så även för Windsor. Under 50-talet blev Windsor en Top-of-line modell hos Chrysler. I USA hängde modellen med tom 1961 och ytterligare några år på vagnar tillverkade i Canada. Nu klev modellnamnet Newport in på scenen och kanske var det i början av 60-talet, klatschigare med en seglings- och semesterort för de välsituerade, än ett "mossigt" kungahus. Det var ju Kennedy-feber i USA och världen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Eskilstuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG