Visa alla bilder
Visa film

Audi Quattro 2.2 20v RR — 1990

Man häpnar och får gnugga ögonen. En Audi Urquattro med endast 9000 mil på mätaren och samma ägare sen ny. Läs den fantastiska storyn om bilen som nu går på auktion.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är svårt att föreställa sig att man skulle kunna hitta ytterligare en Urquattro med samma ägare sen ny, såpass orörd och väl omhändertagen som den här och dessutom med under 10 000 svenska mil på mätaren. Rådet kan bara bli ett. Köp!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
925 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17085
KARLSKOGA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Audi Quattro 2.2 20v RR?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är svårt att föreställa sig att man skulle kunna hitta ytterligare en Urquattro med samma ägare sen ny, såpass orörd och väl omhändertagen som den här och dessutom med under 10 000 svenska mil på mätaren. Rådet kan bara bli ett. Köp!"

Beskrivning

Mannen som köpte Urquattron ny 1990 och som använt och vårdat den heter Carl Österberg. Han tar emot oss vid det särskilt hyrda garaget på en diskret adress, slår av larmet och öppnar porten. Där står den och glänser, bilen som Carl beställde ny på Bilkompaniet i Enköping. Det var den 19 januari 1990 som Calle beställde bilen. Efter en evighetslång väntan fick han kvittera ut bilen den 25 april 1990. Calle betalde då 368 000 SEK för bilen. Det inkluderade de extra tillvalen som Calle kryssade i. Air condition, taklucka, skinnklädsel samt fjärrstyrt billarm. Men sedan kommer en udda post, nämligen dragkrok. Calle skrattar när jag ser frågande ut.

- Jag drog husvagnen efter quattron på semestern. Det var en dubbelaxlad Solifer. Det var perfekt när man skulle köra om. Den är ju chippad och har 280 hästkrafter och ett vrid på 410 nm vid 2000 varv.Jag har aldrig gillat att ligga i husvagnsköer och slöa. Så i uppförsbackarna susade jag förbi de andra semesterekipagen utan problem, berättar Calle. Han säger vidare att 100 till 120 mil inte var ovanligt att avverka på semestern.

Calle berättar att det faktiskt var den 3'e quattron som han köpt ny. Han köpte en Urquattro 1983, som han redan 1985 bytte in mot en Audi 100 Avant quattro. Det började bli trångt i Coupén så vi behövde en bil som funkade med barnvagnen, berättar Calle.

1990 behövdes inte barnvagnen längre så Calle slog till på en ny Urqattro igen. När vi frågar varför han behöll den i 34 år, så säger Calle att han var på vippen att sälja den redan efter några år. Han begärde 200 000 kronor och den tilltänkta köparen erbjöd 190 000 kronor.

- Jag gillade ju bilen, så då behöll jag den istället och det har jag aldrig ångrat. Bilen kördes mer och mer sällan. På något sätt kändes det efter ett tag självklart att spara bilen och endast finåka vid speciella tillfällen, säger Calle.

Calle berättar att han alltid varit noga med hålla bilen i topptrim och körklar, även de perioder den stått avställd. Han låter nu sälja bilen via Bilweb Auctions med förhoppning om att den kan glädja någon ny quattro-entusiast. Till bilen medföljer en rad dokument, besiktningspapper och kvitton. Se bilderna för ett urval.

När vi tackar för besöket och gör oss klara att åka drar Calle av skynket på bilen som står bredvid urquattron. Där står en körklar Ford Shelby GT500 och glänser. Så trots att Calle nu säljer sin ögonsten finns det möjlighet att åka sportbil när andan faller på.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1990-04-26 
  • Avläst mätarställning
    91489km 
  • Kw / hk
    162 / 220 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinklädsel 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Femcylindrig radmotor på 2,2L med dubbla överliggande kamaxlar och 20 ventiler, alltså 4 ventiler per cylinder. I fabriksutförande angavs effekten till 220hk. Den här lät ägaren chippa redan i början av 1990-talet. Detta ger enligt uppgift 280hk samt ett vrid på 410nm vid 2000 varv. De senaste åren har man bytt både kylare och kondensor. Kamrem och vattenpump byttes 2016 vid 8873 mil. Bromsskivor byttes 2018. Allt inklusive air condition fungerar utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Original skinnklädsel i ett fantastiskt fint skick. Här syns det att ägaren tagit mycket väl hand om bilen och att den endast gått 9000 mil. Det är svårt att hitta något slitage. Ägaren berättar att han har låtit smörja in läderklädseln minst vartannat år. Vid noggrann kontroll hittar vi lite klisterrester på handskfacksluckan som enda anmärkning. Ägaren hade en mobiltelefonlur monterad här på 1990-talet. Se bilderna.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin utvändigt. Originallackeringen sedan 1990 i mycket gott skick. Ägaren berättar att den endast lackbättrats vid skärmkanter och trösklar, vid ett tillfälle på grund av stenskott. I fronten finns normalt med stenskott för ålder och miltal, inget som är direkt utmärkande. Se bilderna. Original spolier på bagageluckan som satt på vid leverans finns sparad i nyskick och skickas med löst.

  • Skick helhet:

    Mycket gott helhetsintryck. Det här är en bilmodell folk känner igen och gillar. Vid fotograferingen blev det folksamling, så vi fick passa på att dela ut reklam inför den kommande auktionen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-09-19
Ursprungsbesiktning: 1990-04-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-04-26
Senast godkända besiktning: 2023-09-06
Besiktigad tom: 2025-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

En ikon i bilhistorien men även en mycket viktig del i Audis historia. Det är också grunden för dagens rallybilar. Audi var först med att tävla i VM-deltävlingar med en fyrhjulsdriven "standardbil". Femcylindrig motor, spärrbara diffar (mellan- och bakaxeldifferential), quattro skrivet med slingorna för den eluppvärmda bakrutan är bara några av de mest iögonfallande detaljer som Audi quattro var utrustad med. De första årsmodellerna var utrustade med en analog instrumentering men 1983 fick quattron digitala instrument. Mellan åren 1980 och 1991 tillverkades 11 452 exemplar. Åren 1981 till 1985 tog Audi quattro i olika former 23 WRC (VM)-segrar varav 8 som vår egen Stig Blomqvist tog hand om.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlskoga

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG