Visa alla bilder

Saab 9000 CSE 2.0 — 1996

Lågmilat och väldigt lite vinterkört Bingolottopris från 1996. En Saab 9000 CSE i ett sällsynt välvårdat skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En 9000 för entusiasten, för samlaren som uppskattar och prioriterar skicket och historiken, och som inte letar efter prestandaversionerna högre upp i varumärkets näringskedja."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
63 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14983
BRÅLANDA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 9000 CSE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En 9000 för entusiasten, för samlaren som uppskattar och prioriterar skicket och historiken, och som inte letar efter prestandaversionerna högre upp i varumärkets näringskedja."

Beskrivning

Saab var den första biltillverkaren produktionsbolaget bakom tv-programmet Bingolotto hade ett samarbete med. I ett program 1996 vann en man en Saab 9000 CSE. Han körde väldigt lite med bilen, hade en tjänstebil som stod för merparten av transporterna. När ägaren avled tog hustrun över och lät sedan av åldersskäl en vän till familjen fortsätta vårda bilen. Denne har dock nyligen blivit av med körkortet efter att synen blivit sämre och han måste sälja bilen. Annars hade han aldrig sålt den här speciella Saaben som noggrant har vårdats i 5 470 mil genom åren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1996/1996 
  • Första registreringsdatum
    1996-01-19 
  • Avläst mätarställning
    56 708 km 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilens service har skötts noggrant enligt plan och boken är snyggt stämplad och underskriven, en trevlig läsning tillsammans med all annan dokumentation. Allt elektriskt fungerar felfritt och displayerna har inga pixelfel. Körkänslan är även den i ett representativt nyskick.

  • Skick interiör:

    Inredningen andas som resten av bilen ett nyskick med hela, snygga och rena säten och innertak. Samma gäller för bagageutrymmet med ett aldrig använt reservhjul och ett orört verktygsset.

  • Skick exteriör:

    Den röda metalliclacken är felfri utan tvättrepor, men något märke på en av högerdörrarna och någon liten repa finns. Inga rostangrepp, perfekta fälgar och bra däck.

  • Skick helhet:

    De dyker upp då och då, de välvårdade bilarna som nästan aldrig har körts på vinterhalvåret och i övrigt väldigt sparsamt använda. Då är de extra fina och de är därför förhoppningsvis predestinerade att leva ett fortsatt stillsamt samlarbilsliv. Det här är just ett sådant exemplar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-05-02
Ursprungsbesiktning: 1995-12-27 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1996-01-19
Senast godkända besiktning: 2021-09-27
Besiktigad tom: 2022-11-30
Årsskatt: 2199 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Saab 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge tvåa i svensk försäljning efter Volvo. År 1992 introducerades en Face-lift modell, benämnd 9000 CS (Combi Sedan), med lägre front och högre bakparti. Även 9000 CD fick 1995 den nya fronten från CS. Året efter, som årsmodell 1993, återkom Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell hade även den så kallade "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero, med turbomotor på 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk från Opel, som även ersatte den fyrcylindriga motorn i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes ovan nämnda V6. 1997 firade Saab 50 års-jubileum. En lyxigare jubilumsmodell togs då fram, som kallas A50 (Anniversary 50 years). Saab 9000 var hela produktionstiden en viktig och populär modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bland andra Saab-ledningen och formgivaren Björn Envall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saabmuseet där bilen nu ingår i Saabs museisamlingar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Brålanda

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG