Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 V8 — 1971

Mercedes 300SEL 6.3 hade 600:ans stora motor i S-klass karossen. Blev snabbaste limousinen på sin tid. Idag en eftertraktad drömbil. Här i ovanligt fint exemplar. Orenoverad men omlackad. Snygg och prydlig både på ut-och insidan.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Äldre omlack som hållt sig bra. Startar lätt och låter bra i motor och växellåda. Bra bromsar. Skall levereras nybesiktigad och godkänd på bilprovningen efter auktionen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
390 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15060
LOMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
580 - 680 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Äldre omlack som hållt sig bra. Startar lätt och låter bra i motor och växellåda. Bra bromsar. Skall levereras nybesiktigad och godkänd på bilprovningen efter auktionen."

Beskrivning

En av Mercedes mest lyxiga prestandabil som tillverkades i endast 6500 exemplar. Silvermetallic, taklucka, skinninredning och bränsleinsprutad V8 motor på 6,3 liter med automatlåda. Bilen gjorde 0-100km/h på 6,5 sek. Detta var en sensation och bilen blev en av de mest lyxiga, snabba och komfortabla bilar som tillverkades 1970-talet. Detta exemplar är importerad till Sverige från USA under 2011 (de flesta såldes i USA). Endast 1 brukare i Sverige, som haft den sedan 2011 och nu minskar något på sin samling. Original domkraft och verktygsats medföljer. Reservhjulet är utrustat med tidsriktigt Goodyear diagonaldäck med vit sida. Se bilder. Bilen har en äldre, professionell omlack och är rak och fin i karossen och utan skador eller rost. Endast lite lagningar /bättringar på trösklar, vid domkraftsfästen kan skönjas när man synar bilen noga. Inredningen är hel och fin, säten professionellt omklädda i skinn, i originalutförande. Övrigt orört och bra originalskick. (Mätarställningen anger 44523 milesvilket motsvarar 7400mil. Skulle kunna vara 144000 miles, då har bilen gått 24.000 mil, vilket skulle kunna vara möjligt med tanke på Mercedes höga kvalitét vid denna tid. Vi har inte kunnat verifiera mätarställningen).

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1971-01-01 
  • Avläst mätarställning
    44523 miles 
  • Regnr
    CYG 454 
  • Chassinummer
    10901812005793 
  • Kw / hk
    184 / 250 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med Mercedes stora 6,3 liters V8 med Bosch bränsleinsprutning som utvecklar 250hk, samt 4-stegad automatlåda. Utrustad med air-condition. Bilen är lättstartad. Gick fint och stadigt på vägen vid testkörning. Hastighetsmätaren är graderad i miles per hour. Det innebär att även mätarställningen 44523 anges i miles. Det motsvarar ca 7435 svenska mil. Takluckan löper tyst och fint.

  • Skick interiör:

    Fin skinninredning och ädelträinlägg på instrumentbrädan. Sätena är professionellt omklädda för drygt 10 år sedan och fortfarande i nyskick. Fint innertak. Dörrsidorna fräscha och original. Utrustad med tidsriktig Blaupunkt/ Becker bilradio. Ett av solskydden har lossnat i fästet, vilket snarast är lätt att åtgärda. Något torra gummilister vid dörrarna. Fint bagageutrymme. Bagagemattan är av universalmodell.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin kaross med jämna dörrspringor. Reservhjulsbaljorna förefaller vara utbytta, men det syns endast på insidan. Se bilder. Rent och snyggt underrede. Nytt avgassystem i rostfritt är monterat. Utrustad med senare Mercedes aluminiumfälgar som passar mycket bra på bilmodellen, i synnerhet mot den silverfärgade lacken på detta exemplar.

Fakta om modellen

Mercedes-Benz 300 SEL var lyxmodellen hos Mercedes-Benz mellan mars 1966 och september 1972. Bilen hade exklusivare interiör än sina enklare syskon och fick beteckningen W109. Den var försedd med den stora sexan och luftfjädringen från företrädaren W112. Mercedes gjorde gällande att L:et i modellnamnet stod för just Luftfederung (luftfjädring). På Genèvesalongen 1968 introducerade Mercedes sin nya prestandabomb 300 SEL 6.3. Under motorhuven på W109-karossen hade man klämt ner den stora V8-motorn M100 från lyxlimousinen 600. Den enda skillnaden som gick att se på utsidan var det ytterst diskreta märket 6.3 på bagageluckan.
Prestandamässigt var skillnaden desto större.
Resultatet blev en fyrdörrars sedanmodell med prestanda som få renodlade sportbilar kunde matcha. Accelerationen från 0 – 100 km/h på 6,5 sekunder, samt 0 - 200 km/h på 31 sekunder och en toppfart på 220 km/h är imponerande siffror ännu idag. Detta är dock Mercedes egna siffror, flertalet tidningstester talar om lite sämre prestanda. Bilens unika ställning på marknaden, utan några egentliga konkurrenter, gjorde den till en framgång och när produktionen upphörde i september 1972 hade man byggt 6 500 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lomma

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ricky Rasenius
Kastanjevägen 24
Lomma
+46 702-892251
email; RICKY@L2F.SE

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG