Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 190 SL 1,9 l — 1963

Sista årsmodellen av Mercedes 190 SL i ett mycket spännande skick. Bilen är i princip bara servad och underhållen genom åren. Vissa delar är utbytta och renoverade. En mycket väldokumenterad bil.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En eftertraktad Mercedes med fin patina."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
570 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14873
HEDEMORA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 190 SL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En eftertraktad Mercedes med fin patina."

Beskrivning

Ursprungligen levererades bilen ny i Linköping i januari 1963. Ägare nummer två, från Sala, hade bilen under 70 talet. Nuvarande ägare köpte bilen i augusti 1980 i Västerås. Då hade den brukats i 7700 mil.
Det var ett impulsköp då han egentligen skulle köpa en begagnad VW Golf hos bilhandlaren men en 190 SL stod bredvid och han kände att han bara ”måste ha denna”. Och så blev det.
Mellan 1997 och 2008 ägdes bilen formellt av ägarens far, då de under denna tid bytte sportbilar med varandra, men 190 SL stod kvar i deras då gemensamma garage.
Bilen har sedan 1980 körts sparsamt varje sommar. Den är sedan 25 år veteranbilsförsäkrad.
Idag har bilen rullat 9805 mil.
När nuvarande ägaren köpte bilen så lät han renovera motorn hos Bennströms Bil i Västerås, fakturor finns kvar. En ny sufflett tillverkades av Caleb Byström i Västerås 1981. Bilen har oljeservats i stort sett varje år under 80 och 90 talet på Bil-City i Västerås där också förgasarna justerats.
Bil-City drevs av f.d. Philipsson mekaniker. Det successiva underhållet fortsatte under 2000 talet och 2017-18 gjordes följande större jobb hos Bernats Bil i Skogås:
Renovering av bromsar, byte av ett bakljusglas, delvis nytt avgassystem, inställning av förgasare, byte av tändstift, rengöring av tank, justering av gasreglage, byte av vindruta, ny komplett mattsats (från Tyskland) och oljeservice. Totalt 67 635 kr.
Byte av vänster framskärm. Totalt inklusive arbete och lackering 62 453 kr.
Bilen har en fin patina. Den har sin originallack och inga renoveringar och andra åtgärder har gjorts utöver de ovan nämnda. Inredningen är en kombination av skinn och konstskinn. Till bilen hör också en hardtop som ägaren dock aldrig använt. Den är lackerad i samma Grafitgrau som bilen.
Originaldomkraft, handbok och mycket dokumentation i form av verkstadsfakturor och besiktningsprotokoll medföljer. Den kompletta mattsatsen är inte inlagd utan medföljer i bagageutrymmet.
På bilträffar under 90-talet och i början på 2000-talet fick ägaren ibland synpunkter på att han borde lackera om bilen och totalrenovera den i övrigt. Men detta hände aldrig och bilen har sin patina och personlighet kvar, som är ett stort plus.
Nu efter 42 år är det dags att någon annan tar över denna pärla.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-01-01 
  • Avläst mätarställning
    98048 km 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörkgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fungerar bra i motor och drivlina.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett bruksskick. Det finns några små hål i stolsklädseln och några sömmar som släppt. Det finns också en helt ny mattsats som medföljer bilen, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Lacken har fin patina. Karossen är i ett bra skick. Batterilådan är rostig och behöver bytas/lagas. Kromet på bilen behöver ses över och eventuellt bytas eller kromas om.

  • Skick helhet:

    En Mercedes med patina i ett mycket trevligt körklart skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1997-12-09 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1963-03-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1963-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-22
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Mercedes-Benz 190SL brukar ses som lillebror till 300SL men den var egentligen mer besläktad med W120. Motorn på 1,9 liter hade däremot sina rötter i 300SL.
190SL introducerades tillsammans med sin mer firade systermodell 300 SL på bilsalongen i New York i februari 1954. Medan 300 SL var en sportbil utvecklad ur det tidiga femtiotalets tävlingsvagnar byggde 190 SL på ett kortare chassi som hämtades från familjebilen 180. Mercedes-Benz riktade in sig på kunder som ville ha en mer ombonad och pålitlig sportvagn som var mer lämpad för långfärder än vad de brittiska och italienska konkurrenterna kunde erbjuda. Med 190 SL introducerades ett par nyheter som senare skulle komma till de mer sedesamma familjevagnarna till godo som till exempel en modern fyrcylindrig toppventilsmotor med överliggande kamaxel och en enkelledad pendelaxel som gav tryggare och mer förutsägbara vägegenskaper.
Mercedes-Benz W121 BII är en sportbil som tillverkades mellan maj 1955 och februari 1963.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hedemora

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG