Visa alla bilder
Visa film

Mazda 323 4x4 1.6 Turbo — 1987

Stenhård standard Mazda-glädje på sent åttiotal för att klassa in i rally-VM:s Grupp A. Det här exemplaret har fått adderat lite extra glädjeattribut.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rå och rolig japansk fyrhjulsdrift med rallyarv."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
56 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14964
FJÄRÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mazda 323 4x4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rå och rolig japansk fyrhjulsdrift med rallyarv."

Beskrivning

Som en 87:a kom den till Sverige på hösten det året och såldes ny på våren 1988. Den nuvarande ägaren har många liknande Mazda-bilar på sitt samvete och den här har han jobbat med se'n 2017. Nu är det dags att prova med auktion på en av sina bilar. 1986 kom denna karossen och modellen som en homologeringsmodell för rally. Bland entusiasterna kallas den för trubbnos och den fanns specifikt bara 1986-87 och det är var den som också tävlade i rally-VM fram till tidigt nittiotal.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1987/1987 
  • Första registreringsdatum
    1988-03-14 
  • Avläst mätarställning
    132 733 km 
  • Kw / hk
    100 / 136 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har gått strax över 13 000 mil, men motorn bara runt 3 000. Nuvarande ägare köpte den av en rallyåkare som hade stående som reservmotor till sin rallybil. Exteriört ser inte den motorn så ny ut, och motorutrymmet heller,. men det är fräscha och pigga grejor. Avgassystemet låter mer än standard och bilen är lite sänkt med nya justerbara dämpare och fjädrar.

  • Skick interiör:

    Originalinredning med allt vad det innebär från den tiden. En liten rekonditionering så blir allting mycket bättre. Bilen har begåvats med en rejäl ljudanläggning och i bakluckan ligger en tung låda som tar upp hela utrymmet. Lätt att koppla ur men inte så lätt att lyfta ur, man behöver vara två för att fixa det.

  • Skick exteriör:

    Vitlackerad för några år sedan och lacken är presentabel snygg. Lite färgspill och spray i hjulhusen och lite ytrost som går igenom färgen under höger tröskel.

  • Skick helhet:

    Körglad japan med rallyarvet närvarande från åttiotalets rallyderivat i ett användarvänligt skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-09-28
Ursprungsbesiktning: 987-09-28 (typbes) (Ombes:20220502)
Datum i trafik första gången: 1988-03-14
Senast godkända besiktning: 2022-05-03
Besiktigad tom: 2024-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 13

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Fjärås

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG