Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo Montreal 2.6 V8 — 1972

En tidlös Italiensk sportkupé här i ett bra bruksskick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Den här tilltalar mig på flera sätt, men främst tack vare motorljudet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
531 322SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14980
SKYTTORP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo Montreal?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Den här tilltalar mig på flera sätt, men främst tack vare motorljudet."

Beskrivning

Den här bilen såldes ny i Tyskland och importerades till Sverige 1990, enligt uppgift samtidigt med tre andra Montrealer och två Masseratis. Bilarna blev intullade och registrerade lagom till bankkrisen slog till varför bilarna kom att säljas av Kronofogden. Den här bilen hamnade i Leksandstrakten där den förbättrades successivt. Bland annat renoverades hela undersidan men även fram och bakvagn, vintern 1995–96. Bilen har haft 2 brukare i Sverige.
Nuvarande ägare tog över bilen 2001 och på grund av familjebildning så har bilen brukats sparsamt. Cirka 2010 rostlagades skärmkanten på vänster framskärm och förardörren. Till säsongen 2021 fick den nya framdäck, nya bromsbelägg och omlackerade fälgar. Vintern 2021–22 fick den nya mittre ljuddämpare, två nya kulbultar i framvagnen, en service med nya stift, olja och filter.

Mätaren står nu på 886 mil, vi bedömer att den gått runt minst en gång. Total körsträcka osäker.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1995-05-01 
  • Avläst mätarställning
    8806 km 
  • Kw / hk
    148 / 201 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går bra i motor och växellåda. Lampgallret på höger framljus hänger något.

  • Skick interiör:

    Förarstolens sittdyna något sliten. Bra bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Några lackbättringar och mindre rostbubblor finns. Vänstra backlampans glas fattas.

  • Skick helhet:

    En Italiensk sportkupé med patina i ett bra bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1999-06-04
Ursprungsbesiktning: 1995-01-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1995-05-01
Senast godkända besiktning: 2022-03-14
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

1967 var det världsutställning i Montreal där många länder som vanligt visade upp diverse ickefungerande fantasiskapelser för att imponera på andra med vad de kunde. I den italienska montern stod det en "bil", en väldigt futuristisk designstudie som var ett samarbete mellan Bertone och Alfa Romeo. Mekaniskt sett var den baserad på Alfa Romeo Giulia teknik dvs en 1600 cc rak 4-cylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar, dubbla weber 40 förgasare, en femväxlad låda och skivbromsar runt om, definitivt ina dåliga grejor. Intresset för "bilen" blev så stort att tanken väcktes att sätta den i produktion. Tanken att ta fram nån större och extremare modell för att konkurrera med exklusivare sportbilar fanns hos Alfa Romeo och här kunde det förverkligas. Resultatet blev designmässigt snarlikt utställningsbilen, en 2+2-sitsig sportkupé, så namnet blev Montreal. Men den hade växt lite i storlek och fått betydligt häftigare grejor under skalet.
Motorn, en V8 med torrsump med dubbla överliggande kamaxlar fanns redan ”in house” och denna hade använts inom offshoreracing och i formelbilar. Denna motor var på 2593 cc och lämnade 200 hk och kunde lätt varvas till 7000 rpm. Växellådan var en 5 växlad ZF som även kom att användas av Aston Martin. Samma låda men med gjutjärnshus fanns även i mellanstora lastbilar som t.ex. MAN med upp till sju tons totalvikt. Bakaxeln var det enda i drivlinan som påminde om utställningsbilen men den hade nu utrustats med diffbroms, en stor oljesump med kylflänsar och ventilerade skivbromsar.

Modellen lanserades 1971 men timingen var minst sagt usel, den sålde bra i två år sedan slog oljekrisen till och alla bilar med större motorer var nästan omöjliga att sälja. Produktionen fortsatte dock på sparlåga fram till 1977. Totalt tillverkades 3917 exemplar. Montreal såldes aldrig i Sverige på grund av att vi hade avgasregler som skilde sig från resten av Europa så generalagenten bedömde att det inte var lönt att typa in den i Sverige för det lilla antal bilar som skulle kunna säljas. Vid en test i teknikens värld så var omdömet att den borde importeras till Sverige, enbart motorljudet var skäl nog, man kan bara hålla med.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skyttorp

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG