Visa alla bilder
Visa film

Pontiac Firebird Formula 350 5,7 V8 — 1975

A blast from the past! Cool och spektakulär showbil à la 1980-talet. Man har doppat bilens undersida rakt ner i krombadet. 2 ägare sen ny och endast 1200 mil på mätaren.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Osannolik nostalgi-custom som efter 48 års törnrosasömn färdigställts och nu förtjänar den ära och berömmelse den missade på 80-talet. Den här borde vara på utställningar, uppställd på en kromad ställning med speglar under bilen. Bilen är besiktad, körklar och färdig för utställning."

Objektet säljes till fast pris.
(Fri prövningsrätt)
OBJEKTNR
LAGERORT
17793
SÄFFLE
PRIS:
400 000 SEK
Tipsa och dela
Äger du en liknande Pontiac Firebird Formula 350?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Osannolik nostalgi-custom som efter 48 års törnrosasömn färdigställts och nu förtjänar den ära och berömmelse den missade på 80-talet. Den här borde vara på utställningar, uppställd på en kromad ställning med speglar under bilen. Bilen är besiktad, körklar och färdig för utställning."

Beskrivning

Alla uppgifter tyder på att den såldes ny i Sverige och registrerades in 1977. Enligt vinskylten är den att betrakta som en 76'a. Bilen registrerades som årsmodell 1975, vilket troligtvis gjordes för att slippa de utökade avgaskraven som kom 1976.

Första ägaren bestämde sig redan 1977 för att bygga utställningsbil av sin Firebird. Bilen var då knappt 1 år gammal och hade rullat 1100 svenska mil. Den revs isär och operation custom inleddes. Man kromade i princip allt som gick att kroma, inklusive bakaxel. Det var en typisk dåtida trend. Arbetet fortskred under början av 1980-talet. Sedan kom annat emellan och arbetet stannade av. År 2007 avled ägaren och bilen såldes av dödsboet. Undersidan var delvis klar med lack och krom men bilen behövde utvändig lackering och plockas ihop. Nuvarande ägare tog sig an projektet med stor entusiasm. Torpedväggen var redan lackerad i svart med grön mirra så man beslöt att fullfölja första ägarens intentioner. Underredet gjordes klart och även hjulhusen lackerades guldmetallic.

Inredningen var i nyskick och endast innertaket byttes ut. Alla gummilister byttes ut samtidigt.

Mätaren står på 1200 mil. Vi kan inte garantera att det stämmer, men är sannolikt med tanken på historiken. Bilen har ju knappt körts sedan den var ny. Den var avställd från 1977 och fram till 2022. Därefter har den körts 100 mil. Även arvingarna som sålde bilen till nuvarande ägare menar att sträckan är korrekt. Lite om den blanka undersidan. Framvagnsbryggan och framramen (subframe)har galvaniserats, därefter polerats och slutligen klarlackats. Länkarmarna har slipats plåtblanka och därefter klarlackerats. Det övriga har kromats, till och med bakaxeln. Se bilderna av undersidan. Eftersom bilen plockades isär när den var i princip ny har den heller aldrig behövt rostlagas. Ett annat speciellt customknep är baklamporna från 1979. Perfekt bil för den som gillar att putsa och helst undviker grusvägar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1977-06-28 
  • Avläst mätarställning
    12000 km 
  • Regnr
    JRK553 
  • Chassinummer
    2U87M6N528522 
  • Kw / hk
    115 / 156 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Pigg Pontiac 350 V8 utrustad med Edelbrok aluminuminsug, Holley 4 ports förgasare och inkopplade sidepipes. Utrustad med PS och PB, skivor fram och trummor bak. Därtill utrustad med 4 stegs 350 automatlåda. Lättstartad och går fint med lagom muller från avgasrören. Vi gjorde en kortare provtur och konstaterade att allt fungerar som det ska.

  • Skick interiör:

    Inredningen plockades ur redan 1977 vid projektstart och återmonterades 2015. Så den är grymt fin, precis som det såg ut 1976. Även golvmattan är originalet. Det enda man bytte ut var innertaket. Utrustad med tidstypisk sportratt. Nyare cd-spelare samt klassiska 6 x 9 högtalare i hatthyllan.

  • Skick exteriör:

    Bilen lackerades 2010 då man fullföljde ursprungsplanen. Svart med grönmetallic mirra. Väldigt snyggt, och svårt att få rättvisande bilder i den lågt stående vintersolen. Hela undersidan är lackerad i guldmetallic och man har kromat allt på undersidan som rimligen kunnat kromas. Fälgarna av märket Wolfrace är NOS inköpta av första ägaren på 1980-talet och utrustade med tidstypiska äldre däck som knappt använts. Detta ger bilen rätt stance. Det finns en viss variation på spaltbredden/springorna mellan de olika karosspanelerna. Något som var mycket vanligt på amerikanska bilar redan från fabriken på den här tiden. Detta är inget som är vi tycker är konstigt eller utmärkande, utan mest ett konstaterande. Motorhuven förbereddes för hood pins redan på 1980-talet. Dessa medföljer löst.

  • Skick helhet:

    Utställningsskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-06-01
Ursprungsbesiktning: 1977-06-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1977-06-28
Senast godkända besiktning: 2024-09-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG