Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Camaro Z28 5.7 V8 — 1970

En original Camaro Z28 – endast 8 733 exemplar tillverkades. En ikonisk muskelbil och drömbil för ungdomar från 1970-talet. Med endast fem stycken ägare.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Andragenerationens Camaro Z28 – ren muskelbilskänsla.
Utrustad med den legendariska 350 LT-1 V8-motorn som ger 360 hk, denna split?bumper Z28 i iögonfallande Daytona Yellow med svarta ränder uppfyller alla krav för den som söker en autentisk amerikansk muskelbil. Komplett med Z28 Rallye-fälgar och manuell växellåda är det en riktig körupplevelse med både utseende och prestanda i världsklass."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 13:50
150 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18470
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
340 - 380 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 151 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13193
18 JUL 18:55
150 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Camaro Z28?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Andragenerationens Camaro Z28 – ren muskelbilskänsla.
Utrustad med den legendariska 350 LT-1 V8-motorn som ger 360 hk, denna split?bumper Z28 i iögonfallande Daytona Yellow med svarta ränder uppfyller alla krav för den som söker en autentisk amerikansk muskelbil. Komplett med Z28 Rallye-fälgar och manuell växellåda är det en riktig körupplevelse med både utseende och prestanda i världsklass."

Beskrivning

Denna Z28 har haft endast fyra registrerade ägare sedan ny. Den köptes ursprungligen 1970 av en svensk flygkapten bosatt i USA. Han tog med sig bilen när han flyttade tillbaka till Sverige 1974 och behöll den i 33 år fram till sin bortgång 2003. Andra ägaren tog över då och behöll den tills 2016, den tredje var en bilhandlare, den fjärde en dam i åtta månader, och den femte och nuvarande ägaren köpte bilen 2018 och lade till den i sin samling.

Bilen har endast rullat 75 000 km (ungefär 46 600 miles) sedan ny. Förutom en professionell omlackering 2016 i originalfärgen Daytona Yellow med svarta ränder – precis som när den lämnade fabriken – är den i stort sett orörd.

Den 350 LT-1-motorn på 360 hk är försedd med headers och kopplad till en fyrväxlad manuell låda. Den behåller sin original 12-bolt bakaxel med begränsad slirning, skivbromsar fram, servostyrning och servo­bromsar. Den har även tilt­bart rattställ, ett sällsynt tillval på Z28-modeller.

Interiören är väldigt ren och original i svart. Karossen är opåverkad – till skillnad från många Z28:or som byggdes om för racing. Detta är en bil för den som vill ha en genuin, välbevarad Z28, inte en hopplockad från kraschade eller donorbilar.

VIN: 124870L541362
1: Chevrolet Motor Division
2: Camaro
4: 8?cylinder
87: 2?dörrars “Sport Coupe”
0: 1970 års modell
N: Norwood, Ohio
541362: Serienummer

COWL TAG:
70: 1970 års modell
12487 =
1: Chevrolet Motor Division
2: Camaro
4: 8-cylinder
87: 2-dörrars “Sport Coupe”
BL: Tillverkad i Norwood, Ohio
285073: Fisher Body-enhetsnummer (ingen koppling till VIN)
711: “Black Standard” vinyl­interiör
51: “Daytona Yellow” exteriörfärg
B: Svart vinyl­tak
05B: Produktionsdatum vecka 2, maj 1970

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1975-06-10 
  • Avläst mätarställning
    77628 miles 
  • Regnr
    HXR863 
  • Chassinummer
    12487ON541362 
  • Kw / hk
    168 / 228 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Daytona Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går bra, men det läcker tydligt från vänster grenrör – troligen på grund av felmonterade packningar. Det verkar som att nya packningar monterats vid något tillfälle, men inte korrekt. Problemet kan åtgärdas genom att montera grenröret ordentligt igen eller helt enkelt byta ut det, vilket kan vara en enklare lösning. Reservgrenrör finns lättillgängliga och är inte särskilt dyra, så att byta båda sidorna är ett praktiskt alternativ. Bilen körs fint, med mjuka växlingar och effektiva bromsar. Eftersom den dock inte körts mycket de senaste åren rekommenderas en rutinkoll. Den står på bra fälgar med användbara däck och är besiktningsbefriad.

  • Skick interiör:

    Interiören är fortsatt ren, prydlig och original. Sätena är i gott skick överlag, med en liten lagning på förarstolens sida och några mindre märken på baksätet. De plastklädda sitsbaksidorna har vissa åldersrelaterade märken och repor. Takklädseln och dörrsidorna är rena och välhållna, medan mattan är komplett men något solblekt. Instrumentpanelen är intakt med fullt fungerande mätare. Det finns ett litet hål i mittkonsolen precis under radion (se bild). Fönsterveven på förarsidan sitter löst och behöver en ny fästring.

  • Skick exteriör:

    Bilen framstår välvårdad, efter att ha fått en kvalitetslackerning 2016. Sedan dess har den enbart använts som sommarbil och håller imponerande skick. Karossen är rak utan synliga rostfläckar och underredet är rent och stadigt.

    Färgen är klar och glänsande, med bara några mindre skönhetsfel: små repor på högra bakskärmen, två lackmärken på taket och en lacknick på nedre högra panelen vid dörren (se bilder). Inget av detta påverkar bilens helhetsintryck. Kromlister runtom är i fint skick – blanka, rena och välbevarade.

  • Skick helhet:

    Detta är en häftig, uppseendeväckande bil som drar blickar till sig och väcker nyfikenhet var den än kör. Med en riktig service och åtgärdat läckaget vid grenröret kommer den vara redo för massor av körglädje. Original-Z28:or som denna blir allt svårare att hitta—särskilt i ett så ärligt och i stort sett orört skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-07-05
Ursprungsbesiktning: 1975-06-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1975-06-10
Senast godkända besiktning: 2018-10-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG