Visa alla bilder
Visa film

Austin Healey 3000 BT7 MkII — 1961

Ikonisk Austin Healey MK2 BT7 2+2 från 1961 med matchande nummer – med rätta kallad ”Big Healey”. Det mest eftertraktade årsmodellen, utrustad med en 3,0-litersmotor, tre SU-förgasare och överväxel. Har varit i samma hängivna ägares händer sedan 1998. En äkta brittisk kraftpaket – ståndaktig som sig bör, med ett rejält morr i rösten.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Under de 27 år den haft samma ägare har bilen fått några smakfulla uppgraderingar – numera utrustad med sportkamaxel, skivbromsar fram och bak, aluminiumkylare med expansionskärl för förbättrad kylning samt ett uppgraderat oljefilter. Kloka justeringar som gör den till en verklig körglädje."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
10 JUL 10:00
104 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
15427
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
480 - 550 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 105 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13647
04 JUL 21:10
104 000 SEK
30923
04 JUL 20:45
103 000 SEK
4129
04 JUL 20:42
102 000 SEK
30923
04 JUL 19:15
101 000 SEK
1521
04 JUL 18:52
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin Healey 3000 BT7 MkII?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Under de 27 år den haft samma ägare har bilen fått några smakfulla uppgraderingar – numera utrustad med sportkamaxel, skivbromsar fram och bak, aluminiumkylare med expansionskärl för förbättrad kylning samt ett uppgraderat oljefilter. Kloka justeringar som gör den till en verklig körglädje."

Beskrivning

Detta är en svensk-såld exportmodell som ursprungligen levererades i vitt med röd inredning och svart sufflett. Bilen levereras med ett Heritage Certificate som verifierar dess originalspecifikation samt komplett ägarhistorik ända tillbaka till 1962. Totalt har bilen haft 13 ägare, både privatpersoner och handlare.

Nuvarande ägare köpte bilen 1998. Den var registrerad på deras företag fram till 2011, då den överfördes till privat ägande. Bilen har alltid varit väl omhändertagen och endast använd under sommarhalvåret. På grund av ägarens stigande ålder har bilen använts sparsamt de senaste åren – vilket också är anledningen till att den nu säljs.

Till bilen medföljer omfattande dokumentation, inklusive kvitton, originalinstruktionsböcker, verkstadshandböcker och en mängd reservdelar. Bland annat finns den ursprungliga kamaxeln kvar, som byttes ut vid en tidigare uppgradering. Bilen levereras dessutom med original hardtop, mjuk sufflett med bågar samt ett tonnauskydd för förarsidan.

En renovering genomfördes sannolikt under 1980-talet. När nuvarande ägare köpte bilen var den röd, men enligt dokumentation var ursprungsfärgen vit, vilket också bekräftas i handlingarna. Överlag är bilen i ett gott skick. Det finns några mindre bubblor vid nedre karosskanter och baklucka, men inga allvarliga rostangrepp. Undersidan är solid.

Bilen har nyligen fått en oljeservice och genomgång av vätskor, samt en allmän inspektion. Den har stått parkerad i ägarens uppvärmda garage de senaste två åren. Bromsarna kärvar något på vänster sida, och kopplingen fungerar men kräver ett långt pedalutslag – något som tyder på att slavcylindern skulle må bra av en översyn. I övrigt går bilen bra, med god prestanda och fullt fungerande överväxel.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1961/1961 
  • Första registreringsdatum
    1972-08-14 
  • Avläst mätarställning
    16712 km 
  • Regnr
    ADJ033 
  • Chassinummer
    18663 
  • Kw / hk
    100 / 136 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt med lite choke, och motorn går jämnt utan konstiga ljud. Bilen kör mycket bra – den vassare kamaxeln och de tre SU-förgasarna ger rejält med kraft, och överväxeln kopplar in perfekt. Den uppgraderade aluminiumkylaren med expansionskärl gör sitt jobb väl och håller temperaturen stabil utan tecken på överhettning.

    Endast mindre anmärkningar: vänster framhjulsbroms kärvar något, och kopplingscylindern skulle må bra av en renovering eller byte – den fungerar fint vid körning men pedalen känns något låg.

    Nyligen servad med nya vätskor, besiktningsbefriad och redo att njutas av. Utrustad med fina ekerfälgar, inklusive reservhjulet, och bra äldre däck.

  • Skick interiör:

    Ren och välvårdad röd läderinredning med vita passpoaler – allt i mycket gott skick. Stolarna är i utmärkt form runtom, och ett 5-punktsbälte ger ett sportigare intryck. Dörrsidor och paneler är fina, och mattan är i bra skick, om än något lös runt växellådan. Instrumentbrädan är prydlig med fullt fungerande mätare och kröns av en klassisk ratt i trä.

  • Skick exteriör:

    Bilen gör ett mycket gott intryck med inga bucklor, skador eller synliga rostproblem – endast några små bubblor längst ner på karossen (se bilder). Undersidan är ren och prydlig utan tecken på korrosion. Det finns lite rost i kanten på bakluckan samt en äldre reparation på undersidan av motorhuven. Lacken är klar och fin, med vissa bättringar och några små lackskador (se bilder).

    Medföljer gör en färgmatchad hardtop i fint skick samt en välpassande sufflett, även den i gott skick. Förarens lädertonneau är komplett och lätt att montera, men har en lös söm på passagerarsidan – enkelt att åtgärda.

  • Skick helhet:

    Den här bilen behöver bara ett par mindre åtgärder – broms- och kopplingscylindrar – och du har en perfekt körglädjebil att njuta av i många år framöver. De kosmetiska bristerna är små, diskreta och lätta att ta itu med när tiden finns. Att hitta en svensk-såld BT7 med matchande nummer är ovanligt, så här har du chansen att lägga vantarna på en riktigt rolig och ikonisk sommarklassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-08-13 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1972-08-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-08-14
Senast godkända besiktning: 2018-06-28
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG