Visa alla bilder
Visa film

Volvo 445 Chassi B16 — 1960

Mycket fint renoverad Volvo, går bra och är körklar. Ovanlig att se i detta fina skick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går mycket bra och är i ett fint originalrenoverat skick. Ser inget som behöver åtgärdas utan bara normalt underhåll och sparsamt brukande för att behålla detta fina skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
250 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16130
GREVIE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 445 Chassi?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går mycket bra och är i ett fint originalrenoverat skick. Ser inget som behöver åtgärdas utan bara normalt underhåll och sparsamt brukande för att behålla detta fina skick."

Beskrivning

Detta chassi levererades till en påbyggare som förmodas vara Klippan kaross AB. Den levererades sedan till en Lantmännen butik i Skåne och där efter varit servicebil åt en Gulfstation.

Nuvarande ägare köpte bilen 1976 och fick den renoverad med hjälp av en god vän som hade bilverkstad. För 32 år sedan så lämnades bilen till Skottorps Billackering där den fick ny lack som är lika fin idag. Det monterades även ett rostfritt avgassystem.

Volvon har alltid förvarats i garage sedan renoveringen och körts sparsamt sommartid ca 4000 mil, därför är allt trä och plåt i toppskick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-06-01 
  • Avläst mätarställning
    31118 Km 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint, renoverades 1976 med ny original utbytesmotor och förgasare. Även bromsar och bussningar byttes, har sedan dess bara rullat ca 4000 mil.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning, i många delar original endast säten är omklädda. Välbevarad träinredning som är i toppskick. Ett litet hål finns i förarsätet.

  • Skick exteriör:

    Proffsig lackering som gjordes för 32 år sedan och håller fortfarande hög klass utan anmärkning. Flaket är original sedan 1960 och väl inoljat. Krom, däck och fälgar utan anmärkning.

  • Skick helhet:

    Ett mycket fint bevarat leveranschassi som är väl värd att hålla i detta härliga skick. Kan även passa som charmig reklampelare till firman.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1993-05-24 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1960-06-01 (regbes) (Ombes:19760806)
Datum i trafik första gången: 1960-06-01
Senast godkända besiktning: 2017-08-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Volvos leveranschassi PV 445 kom till som ett komplement till den redan introducerade PV 444. Till tidigare volvomodeller gick det att få leveranschassin för fri påbyggnad och nu uppstod en efterfrågan på den nya bilmodellen PV 444. Skillnaden var att de tidigare volvobilarna byggdes på en ramkonstruktion vare sig det rörde sig om personbil eller lätt lastbil. PV 444 ( sedanmodellen ) var konstruerad med självbärande kaross, så man tillverkade en separat ramkonstruktion för de tilltänkta leveranschassina, PV 445. chassi. De levererades rullande med frontbyggnad fram till instrumentbrädan, varpå byggaren valde utformningen av den resterande karossen. De flesta karosserna handknackades med plåt eller aluminium över en trästomme till skåpbil, lätt lastbil eller cabriolet. Många hytter till de lätta lastbilarna hölls korta för att öka flakets lastutrymme. Ibland användes Volvos karossdelar, som tex. dörrar, för att färdigställa fordonet. Tillverkarna var många och modellerna variationsrika. Våren 1952 stod Volvo med 1500 osålda leveranschassin. Beslut om att tillverka en egen skåpbil togs och den 4:e juli 1953 levererades den första

Duetten. Försäljningen av leveranschassin minskade, nu valde många den rymliga duetten som var " två i en ". 1962 tillverkades den sista ramen avsedd för fri påbyggnad. Bilarna fick årsmodell beroende på när de blev färdigställda vilket förklarar varför vissa chassinummers årsmodeller kan överlappa varandra.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Grevie

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG