Visa alla bilder
Visa film

Citroen DS20 H Pallas — 1975

Ovanligt nog en importerad Gudinna i ett skönt franskt Pallas-utförande för hemmamarknaden.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig DS i ett representativt fint skick med ett par åtgärder att göra för att förhöja funktion och intryck; växellådsljud och polering av taket."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
157 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16146
MOHEDA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroen DS20 H Pallas?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig DS i ett representativt fint skick med ett par åtgärder att göra för att förhöja funktion och intryck; växellådsljud och polering av taket."

Beskrivning

Om vi läser originalfakturan rätt ser det som om den direktlevererades ny vid fabriken vid Quay de Javel i Paris i april 1975. Tvålitersmotorn i versionen DS20 såldes aldrig Sverige, här var det 2,1- och 2,3-litersversionerna som gällde. Extrautrustad med metalliclack Beige Tholonet, skinninredning Cuir Tabac, tonade rutor och växellådan med den hydrauliskt styrda kopplingen, på franska Boîte Vitesse Hydraulique, förkortat BVH eller bara H. Den kom till Sverige som flyttgods 1991 efter att ha importerats till Holland från Frankrike någon gång på sjuttio- eller åttiotalet. Någon dokumentation från den tiden finns tyvärr inte. Den nuvarande ägaren är en pigg äldre man som har haft ett hälsosamt blandmissbruk av olika samlarbilar genom åren. Han köpte bilen 2014 och har åtgärdat en hel del under sitt ägande. Listan på åtgärderna finns bland bilderna. Mätarställningen är just nu 53 541 km och mest sannolikt är den totala körsträckan 15 354 mil. Ratten, mattorna och skinnklädseln talar för det, då de fortfarande är fräscha och lätt patinerade.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1992-05-14 
  • Avläst mätarställning
    53 541 km  
  • Kw / hk
    73 / 99 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Cuir Tabac 
  • Färg
    Beige Tholonet 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och har en fin motorgång med lite rem- eller vattenpumpsljud. Det kan också höras ett slags hårt ljud emellanåt just efter uppväxling, förmodligen relaterat till hydrauliken i den halvautomatiska växellådan. Men funktionen i lådan är felfri. En översyn av den hydrauliska styrningen till lådan och huvudackumulatorn är att rekommendera liksom att kolla trycket i alla klockor. Det är ändå bra att göra det regelbundet. Bromsarna är effektiva och bra som brukligt på gashydrauliska Citroëner.

  • Skick interiör:

    Skinninredning i ett härligt spänstigt och halt skick, just så där som man uppskattar att gammal skinnklädsel ska vara. Hela och rena originalmattor med lagom patina, och ett nytt innertak. Frånvaron av rullbälten och nackskydd på en bil från den sista årsmodellen av DS, 1975, accentuerar ytterligare charmigt den franska originalkänslan.

  • Skick exteriör:

    Fin lack i originalkulör, men taket är matt och kan möjligtvis poleras till en representativt blank yta igen. I övrigt blänker kromet fint. Nya däck och vitlackerade plåtfälgar under de heltäckande kromade navkapslarna. Originalfärgen på fälgarna är ljusgrå, kod AC140 på Citroënspråk.

  • Skick helhet:

    Fint exemplar och intressant med en nationellt fransk specificerad version. Inga stänkskydd, tonade rutor, inget extra värmepaket och inga nackskydd. Det har också sin charm då DS-modellen sålde bra i Sverige och de med utländsk specifikation är ovanliga.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-04-19
Ursprungsbesiktning: 1991-08-21 (regbes) (Ombes:20090916)
Datum i trafik första gången: 1992-05-14
Senast godkända besiktning: 2021-09-17
Besiktigad tom: 2023-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Citroën DS var ända sedan den presenterades 1955 en framsynt och rolig form för medvetna bilägare. 1975 års modell var den sista efter 20 år och drygt 1,3 miljoner bilar tillverkade. En lång modellcykel som aldrig hade varit gångbar idag med dagens facelifts och nya modeller inom bara några år in i cykeln. Pallas-modellen med sina finare utrustningsmöjligheter är för många den optimala Gudinnan. DS uttalas Déesse på franska och betyder just gudinna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Moheda

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG