Visa alla bilder

Piaggio Vespa GL 150 Touring — 1959

En trivsam och klassisk Vespa i den "svenska kostymen" Touring i ett fint och presentabelt skick med en genomgången motor.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Touringmodellen med sina extra attribut är en trivsam bekantskap från skarven av 50/60-tal. Den andas nostalgi från folkhemseran och var ett ekonomiskt och populärt alternativt i trafiken på den tiden. Här i ett fint skick i originalutförande som nu behöver en varsam uppstart och genomgång av detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 JUL 14:10
20 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18355
VÄLLINGBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 20 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
34861
29 JUNI 08:14
20 000 SEK
29063
28 JUNI 22:18
18 000 SEK
29101
28 JUNI 18:21
15 000 SEK
33898
28 JUNI 08:07
12 000 SEK
22381
27 JUNI 20:49
10 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Touringmodellen med sina extra attribut är en trivsam bekantskap från skarven av 50/60-tal. Den andas nostalgi från folkhemseran och var ett ekonomiskt och populärt alternativt i trafiken på den tiden. Här i ett fint skick i originalutförande som nu behöver en varsam uppstart och genomgång av detaljer."

Beskrivning

Registrerad för trafik i Sverige den 22 juni 1993. Om den är såld ny i Sverige och inregistrerad igen, är osäkert i skrivande stund. Nuvarande ägare förvärvade den i oktober 2019. År 2018 är den enligt uppgift genomgången med fullservad motor. Besiktigad för sista gången, gick igenom utan anmärkning.

Ställdes sedan undan i ett förråd. Behöver nu en försiktig uppstart och nytt bränsle (tömma ur gammalt bränsle. Medföljer en del litteratur och kvitton. Dubbla nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1993-06-22 
  • Avläst mätarställning
    23,622 km 
  • Regnr
    JYK907 
  • Chassinummer
    VGLAIT4677 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart vinyl 
  • Färg
    Blåmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Är ej provkörd eller uppstartad. Enligt uppgift samt kvitton är den renoverad i motor men sedan ej körd. Behöver en översyn.

  • Skick interiör:

    Fin sadel och mätare i bra originalutförande. Bönpall i fint skick med korrekt fällbart ryggstöd.

  • Skick exteriör:

    Originalutförande på lackering med milt bruksslitage för ålder. Fint krom, lister, bågar, emblem och belysningsdetaljer. Finns porer i krom vid lykta. Fina hjul och bra däck.

  • Skick helhet:

    Vespa är en ikon och Touringmodellen hett eftertraktad. Här i ett fint skick som behövde en översyn. En klassiker och entusiastfordon från tiden när Sverige fick hjul.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-10-11
Ursprungsbesiktning: 1993-06-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1993-06-22
Senast godkända besiktning: 2019-10-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Vespa, en scooter tillverkad av Piaggo sedan 1946. De hade sin storhetstid på 50/60-talen men får regelbundet små renässanstoppar.

Bakgrunden till Vespa var att Piaggo lämnade flygplanstillverkningen efter andra världskriget och behövde någon ny tillverkning som ersättning. Enrico Piaggo såg behovet av ett billigt och enkelt fortskaffningsmedel i Europa efter kriget. Namnet Vespa skall den ha fått för sitt utseende med en bredare bakdel, enligt sägnen utropade Enrico Piaggo - Sembra un vespa (Den ser ut som en geting), när han såg den första prototypen.

Motorn sitter monterad med bakhjulet vilket tar bort kedjan och ger bra utrymme för föraren. Ramen är konstruerad av pressad plåt. Hjulen är små. Genom åren har mängder av modeller med olika motorstyrka och design sett dagens ljus och blivit storsäljare men grunddesignen kvarstår.

Vespa kom tidigt till Sverige och blev populär här. Redan 1951 bildades Vespa Club Stockholm och 1955 bildades Vespa Club Sverige. Lyxmodellen Touring VGL1 i blåmetallic utrustad med kromlister, störtbågar, ryggstöd och 10 tums hjul började säljas 1957. Den såldes inte i Italien utan var en specialmodell för Sverige och något land till.

Inledningsvis importerades Vespa av Como M och T Bjerke AB och Fram-King tog över agenturen 1962. Sedan 2012 säljs de av Svenska Piaggo Gruppen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vällingby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG