Visa alla bilder
Visa film

Ford Mustang SVT Cobra Cabriolet V8 — 1996

En kaxig Cobra från eran när Mustangen återkom som en Pony Car. Denna cabriolet är nummer 1,756 av totalt 2,510 st. som tillverkades 1996., varav endast 158 i denna trivsamma färgkombination.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig vagn som byggdes i en begränsad upplaga med en 4,6 liters V8, en så kallad Cobra-motor, som i detta utförande producerar 316 hästkrafter. Till denna är det sedan kopplat en 5-växlad manuell växellåda. Den har körts sparsamt de sista åren men en hel del är nyligen gjort, så bilen är nu i ett bra skick men det finns detaljer att se över."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 JUL 12:30
83 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18356
VÄLLINGBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 84 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
35478
28 JUNI 23:07
83 000 SEK
34567
28 JUNI 19:34
82 000 SEK
13217
28 JUNI 17:03
81 000 SEK
35468
28 JUNI 11:02
72 000 SEK
35468
28 JUNI 11:02
71 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Mustang SVT Cobra?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig vagn som byggdes i en begränsad upplaga med en 4,6 liters V8, en så kallad Cobra-motor, som i detta utförande producerar 316 hästkrafter. Till denna är det sedan kopplat en 5-växlad manuell växellåda. Den har körts sparsamt de sista åren men en hel del är nyligen gjort, så bilen är nu i ett bra skick men det finns detaljer att se över."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 4 juni 2007. Nuvarande ägare förvärvade den i januari 2023. Ägaren innan ägde den i tio år och körde drygt 1200 mil. Nyligen har det gjorts en service där man har bytt alla vätskor såsom kylarvätska, bromsolja, motorolja, bakaxelolja med knacktillsats, växellådsolja. Nytt luft- och oljefilter. Ny multirem. Nya bromsskivor och belägg runt om. Nylackerad bromsok runt om. Nya stötdämpare runt om. Nyrenoverade originalfälgar, svarvade och lackerade i originalkulör, nya däck (kvitton finns). Lackbehandlad och polerad av Bilvårdsföretag. Medföljer dubbla nycklar.

Nybesiktigad utan anmärkning och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1996/1996 
  • Första registreringsdatum
    2007-06-04 
  • Avläst mätarställning
    83,020 Miles 
  • Regnr
    UFU461 
  • Chassinummer
    1FALP46V1TF196010 
  • Kw / hk
    227 / 309 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt men när motorn är kall avger den ett tickande ljud som dock minskar/upphör när motorn blivit varm (kan vara en lyftare som hängt sig). Vi kortare provkörning i villaområde upplevdes styrning, koppling, växellåda bromsar etc. att uppföra sig väl. Efter ett byte av stötdämpare bak har det blivit ett klonkljud (genomslag) i dem. Det skall vara rätt dämpare och inget sitter löst men detta bör ses över.

    Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut vad gäller vitala delar och ingen kommentar vid bilprovning.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i fint skick med normalt slitage för ålder. Bra komfort i stolar. Bra dörrsidor, paneler och mattor. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fin funktion. All el fungerar så även cabrioletmanövrering. AC:n behöver kontrolleras.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med normal brukspatina för ålder, nyligen rekonditionerad. Glas, plsast/gummi, lister och emblem samt belysningsdetaljer i fint skick, nya huvudstrålkastare. Nyrenoverade fälgar, svarvade och lackerade samt nya däck. Suffletten är tät med visst bruksslitage. Motorutrymmet i bra skick. Så även bagage men "golvklädsel" saknas och inklädningar sidor och mot kupén låg lösa.

  • Skick helhet:

    En vagn med såväl amerikanska som europeiska markörer - positiva sådana. Vagnen upplevs välbyggd och håller hög finish och är i ett välbevarat skick med detaljer att se över. Cobraversionen har alla förutsättningar att bli en eftertraktad klassiker och entusiastvagn. Kombinationen cabriolet och muller under huven passar lika bra vid "cursingen" som längs landsvägarna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-06-11
Ursprungsbesiktning: 2003-11-13 (regbes) (Ombes:20230207)
Datum i trafik första gången: 2007-06-04 (960915)
Senast godkända besiktning: 2025-05-13
Besiktigad tom: 2027-05-31
Årsskatt: 2627 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

När Ford Mustang lanserades den 17 april 1964 tog den världen med storm och blev en success. Under ledningen av Lee Iacocca togs den nya biltypen fram, en helt ny typ av sportvagn, med två dörrar och plats för fyra - Pony Car som begrepp var fött. Resten är fordonshistoria.



Vi hoppar raskt fram till Generation 4 som kom 1994. Precis som för många andra fabrikanter hade energikriser och säkerhetstänkande urholkat tidigare kaxiga storsäljare till bleka kopior. Ford och många med dem sneglade nu bakåt och tog fram nya modeller som återknöt till forna glansdagar. Mustangen återfick nu det klassiska Pony Car imagen med lång motorhuv och kort bakända. Nu återgick man också till mer kraft under huven. Standard var det en V6.a på 190 hk, GT-modellen hade en V8:or om 215/260 hk och Cobran fick 305 hk i sin V8.a. Ordningen var någorlunda återställd. Just Cobran tillverkades i en mindre serie och blev ovanlig här i Sverige. Åren 1996-1998 kom den sk. SN-95 Modular Cobran med ny aluminiummotor, den tillverkades i 28,705 exemplar. Den fanns som coupé och cabriolet. Det var en V8:a om 4,6 L med dubbla överliggande kamaxlar DOHC och manuell 5-växlad låda. Faktum var att dessa Cobramotorer handbyggdes av två-personers team vid Fords motorfabriker i Michigan. Just året 1996 byggdes 2,510 exemplar av Cabrioletversionen varav 158 i kombinationen med Saddle läderinredning, svart top och svart lackering. Grundpriset för en Cabriolet utan några options var strax under 28.000 Dollars vid den här tiden. Allt efter att tillbehören kryssades i, steg priset raskt. From årsmodell 1999 fick Generation 4 en ansiktslyftning med uppgraderat utseende och ännu lite mer kraft under huven men det är en annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vällingby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG