Visa alla bilder
Visa film

Cadillac Imperial Series 20 V8 353 cui — 1934

För den som vill förflyttas ståndsmässigt har vi här en exklusiv 90-åring med intressant proveniens i ett mycket bra skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Stor, pampig och uppseendeväckande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
350 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17250
SALTSJÖ BOO
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Cadillac Imperial Series 20?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Stor, pampig och uppseendeväckande."

Beskrivning

General Motors var den främsta tillverkaren av limousiner på 1930-talet. Karosserna tillverkades av Fisher med 128´´ och 136´´ hjulbas och av Fleetwood med 146´´ hjulbas. Modellbeteckningen för dem med 136´´ hjulbas är ”355D Eight Series 20” och av den serien tillverkades totalt 2729 Cadillacbilar. Denna 7-sitsiga Cadillac Imperial Sedan är en av dessa tillverkade med 136´´ hjulbas. Cadillaclimousiner användes av kungahus, regeringar och företag,

Dessa fordon kördes uteslutande med anställd chaufför. Detta fordon har mellanruta mellan fram och baksätet. Framsätet är klätt i skinn och baksätet och extrasätena är klädda i tyg. Gardiner för bakre sidorutor och bakruta var i regel standard. Ett tillbehör som finns på denna bil är en högtalaranläggning. Den är monterad på höger sida i passagerarutrymmet fram. När mellanrutan var upphissad kunde passageraren i baksätet tala med chauffören och ge honom direktiv av allehanda slag. Övriga tillbehör är körriktningsvisare, som blev obligatoriskt på 1930-talet, och radio. Detta fordon såldes nytt till bruksdisponenten Karl Fredrik Göransson boende Högbo, Sandviken och ägare och VD för Sandvikens Jernverk. Bilen inregistrerades 1934-07-17 och fick registreringsnummer X 439. Så, 1950-10-30 såldes bilen och 1951-06-30 avfördes bilen ur bilregistret. Ägaren, som ställde av bilen, bodde i Valbo. Den förre ägaren till bilen köpte den av en billackerare, också han boendes i Valbo enligt ett kvitto daterat 1988-04-21. Så Cadillacen har förmodligen funnits i trakten sedan ny. Denne ägare renoverade bilen under 12 år till det skick den har idag. Det finns ett kvitto från bilprovningen daterat 2000-05-24 där det går att läsa att bilen är godkänd och återregistrerad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1934/1934 
  • Första registreringsdatum
    2000-06-06 
  • Avläst mätarställning
    06109 km 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn/Textil 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och motor och drivlina fungerar bra. Radion och högtalaranläggningen, osäker funktion. Semaforerna fungerar, dock så har den vänstra lite svårt att komma ut helt.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett mycket bra och välvårdat skick. Man åker som en kung i baksätet men även fram sitter man mycket bra. Mycket fina dörrpaneler, trädetaljer, innertak och instrumentpanel. Även mattorna är i ett bra skick.

  • Skick exteriör:

    Lacken är överlag i ett fint och bra skick. Det finns några sprickor och små lackblåsor, främst på motorhuvens högra sida, se bilder. Krom och listverk är i ett gott skick.

  • Skick helhet:

    En pampig Cadillac i ett mycket bra skick. Fin och bekväm att åka i.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2021-08-10
Ursprungsbesiktning: 2000-05-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-06-06 (340717)
Senast godkända besiktning: 2000-05-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

The 1934 Model 355D was completely restyled and mounted on an entirely new chassis but used the same engine as in 1933. The Model 355 was divided into three series, the Series 10, 20 and 30. Bodies on the Series 10 and 20 were built by Fisher and on the Series 30 by Fleetwood, the latter shared with the Cadillac V-12 and V-16. Styling emphasized streamlining, including concealment of all chassis features except the wheels. Body construction was improved for better insulation against engine heat and reduction of engine, road and wind noise. Bumpers were of a stylish but ineffective biplane design, mounted against telescoping springs. The grille was V-shaped and sloping, set into a painted shell. Although restricted use of chrome was a feature of the overall ornamentation, a chrome plated radiator shell was available as an option. Horns and radiator filler cap were concealed under the hood. Teardrop Guide Multibeam headlights were mounted on streamlined supports attached to the fenders. Parking lamps were mounted on the headlight supports. Airfoil shaped fenders were brought low over the chassis. The hood sills were high with the entire fender shape molded into the radiator shell. Hoods extending nearly to the windshield carried shutter-type louvers in the side panel. Windshields were fixed and steeply sloping; 18 degrees on Fisher bodies, 25 degrees flat or a 29.5 degree V on Fleetwood bodies. Cowl vents opened toward the windshield; one vent on flat windshield bodies, two vents projecting through openings in the hood on V-shaped windshield bodies. Bodies were 2.0 in (51 mm) lower than on previous models. Added passenger space in the front compartment was achieved by moving the hand brake lever to the left of the driver, under the instrument panel. Rear fenders were airfoil shaped and carried rear lights that matched the headlights. The gas tank filler was on the left side at the rear of the body, on Fleetwood bodies in the left rear fender. All bodies featured beaver tail deck that completely covered the chassis. On Fleetwood bodies the spare was concealed under the rear deck, unless optional fender mounts were specified. Independent front suspension was introduced, called "knee-action". Engine horsepower increased to 120.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Saltsjö Boo

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG