Visa alla bilder
Visa film

MGB GT 1800 cc — 1972

Sinnebilden av en brittisk sportbil, här med en gnutta italienska influenser. Svensksåld och låga mil, i ett fint skick med soltak, ekerfälgar och överväxel.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En allt igenom trevlig och trivsam vagn med rätt attribut och attityd. Charmig, sportig, och användbar klassiker, i en fin symbios."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
118 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16049
KATRINEHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MGB GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En allt igenom trevlig och trivsam vagn med rätt attribut och attityd. Charmig, sportig, och användbar klassiker, i en fin symbios."

Beskrivning

Inregistrerad den 15 maj 1972. och förefaller ha levt ett relativt lugnt och behagligt liv här. Enligt uppgift fick den en ny vänsterdörr och trösklar i början av 90-talet, troligen då också en lackering av hela bilen. Nuvarande ägare har vårdat bilen i 20 år och kört den sparsamt som entusiastbil. Utöver standard, utrustad med ett trevligt soltak, overdrive och ekerfälgar. Dessutom en tidstypisk Blaupunkt radio. Innerskärmar fram samt en elektrisk kylfläkt, för stabil kylning, är eftermonterat. Så också ett larm/immobilizer, som fungerar men som också kan trilskas lite.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-05-15 
  • Avläst mätarställning
    72 220 km 
  • Kw / hk
    68 / 92 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinylklädsel och tygmattor 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad och går fint. Vi provkörning kändes bilen stabil och tight. Svarar bra på gas, smidig körning med välfungerande växlar och överväxel. Bra bromsar. Bilen ej kontrollerad på lyft men det som kunde inspekteras, såg bra ut.

  • Skick interiör:

    Såväl säten, som dörrsidor, inklädningar, mattor och innertak är i fint skick, så även instrumentbräda, ratt och bagageutrymme.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering med något stenskott och repa samt lite blåsor vid kant skärm mot B-stolpe höger bak. Blankt, glas, plast- och gummidetaljer i fint skick. Bra fälgar och ok däck (Yokohama).

  • Skick helhet:

    MGB, oavsett med eller utan tak, har länge varit en åtråvärd klassiker. Här får man på ett sätt både och..., en praktisk liten "shoting brake" med utrymme och en möjlighet att njuta av lite rufs i håret och bar himmel. Dessutom i ett fint skick, en härlig klassiker från den brittiska sportbilseran.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2000-05-05
Ursprungsbesiktning: 1972-05-15 (regbes) (Ombes:19870622)
Datum i trafik första gången: 1972-05-15
Senast godkända besiktning: 2021-06-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 14

Fakta om modellen

I slutet av 50-talet drogs projektet igång med MGB som efterföljare till MGA. I september 1962 visades den nya roadstern upp och mottogs positivt, såväl av motorpress som köparna. Motorn om 1798 cm3 med dubbla SU-förgasare gav fina fartresurser. Växellådan var fyrväxlad men mot en blygsamt tillägg fick köparna en elektrisk överväxel.



From 1965 förbättrades tekniken med en fem-lagrad vevaxel, oljekylare som standard samt en elektrisk varvräknare. Det här året kom även en snygg och praktisk tredörrars 2+2 coupéversion, kallad GT, i en för den tiden moderiktigt halvkombiutförande - design Pininfarina. Allt för att även jakt-, golf- och annan sport- och fritidsutrustning skulle få plats i sportbilen. Även om det finns en annan brittisk klassiker som bär epitetet "hundkojan", så är den här vagnen, väl än mer, en vagn för ett par Westis där bak. Det lilla baksätet hade ett fällbart ryggstöd. Två år senare fick man även ner en sexcylindrig motor i den lilla vagnen, såväl med som utan tak.



Till 1970-års modeller fick kylaren ett nytt utseende och aluminiumfälgar från Rostyle istället för plåtfälgar. Ekerfälgar kunde som alltid beställas genom åren.



Modellen fick även uppleva att bli bestyckad med en V8-motor från Rover. Produktionstiden varade fram tom 1981. Senare varianter gjordes och man kan i stort sett bygga sig en ny vagn även idag. Allt från nytillverkade karosser och delar i stort och smått finns att tillgå. Det här är en älskad och omhuldad modell, som aldrig går ur tiden. Enligt uppgift tillverkades 125.285 GT versioner.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: KATRINEHOLM

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG