Visa alla bilder

Volvo Amazon B18 — 1964

En trevlig vagn med den stora tekniska nyheten och tillvalet för årsmodellen - automatväxel. Det mesta i originalutförande och med få ägare.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi en genuin folkhemsvagn och 60-åring som nu behöver en översyn och diverse åtgärder för att startas upp och komma ut på vägarna igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
36 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17850
STRÄNGNÄS / ÅKERS STYCKEBRUK
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi en genuin folkhemsvagn och 60-åring som nu behöver en översyn och diverse åtgärder för att startas upp och komma ut på vägarna igen."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 22 april 1964. Enligt uppgift har den haft sju ägare. Den senaste övertog bilen nyligen för att sälja åt en släkting som i sin tur har ägt den sedan september 2009. Vid den senaste besiktningen i september 2022 fick den körförbud med anmärkningar på bromsarna, rostskada på infästning länkarm höger bak samt CO-halt. Efter det påbörjades arbete med åtgärder och den fick nya bromstrummor och cylindrar bak samt ny huvudbromscylinder. Dessutom ny vattenpump. Annat kom sedan emellan och bilen blev stående.

Med bilen följer diverse originalhandlingar och Volvo-litteratur samt diverse nyttiga delar. Med bilen följer också ett takräcke från tiden. Dubbel uppsättning nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-04-22 
  • Avläst mätarställning
    86,576 km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Galon- och textilklädsel med gummimattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är ej startad och körd på ett par år. Har stått under presenning och kunde nu inte flyttas/köras. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses var i skapligt skick men det finns detaljer att se över.

  • Skick interiör:

    Fin och välhållen inredning i originalutförande. Stolar fram och baksäte i helt skick med fin textil och galon. Även dörrsidor och innertak i samma nivå. Ratt och reglage samt instrumentbräda i fint skick. Ovansidan i bra skick men med "sedvanligt släpp och sprickor". Funktioner ej testade. Trevlig Philips bilradio från tiden, ej funktionstestad. Trepunktsbälten. Bra original gummimattor.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering, förefaller vara i originalkulören Pärlvit som är i skapligt skick med normalt slitage för ålder. Det finns bättringar, småbulor, repor etc. Finns också partier som bör kontrolleras vad gäller rost, antydan finns. Glas, blankt, lister och emblem samt belysningsdetaljer likaså i bra skick och normalt slitage för ålder. Nyare grillhalvor. Fälgar med navkapslar och snobbringar med visst slitage med däck i bra skick, ålder okänt. Motor- och bagageutrymmen i välbevarat skick för ålder och mil.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen är både charmig och trivsam med 60-tals aura i färgkombination och skick samt med intressanta attribut. Det finns att göra men utgångsläget är fint. Volvos debut med automatväxel slog väl an om än i en tid när de flesta föredrog manuell låda. Vilket gör en här vagnen till en motorhistoriskt intressant vagn och klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-08-24
Ursprungsbesiktning: 1964-04-22 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1964-04-22
Senast godkända besiktning: 2012-07-25
Besiktigad tom: 2014-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Det har väl skrivits spaltmeter om Amazon, en av våra mest omhuldade klassikerbilar.

Design Jan Wilsgaard med lite italienska influenser och Volvos svar på den sk. pontonkarossen, som blev signum för 50-talet. Tillverkad som årsmodeller 1957-1970. Till årsmodell 1959 världens första serietillverkade bil med trepunktsbälte i fram som standard.


Den skottsäkra B18 motorn om 75 hkr kom till årsmodell 1962, så också tvådörrars modellen samt kombin. För den sportigt lagde fick man nu 90 hk i Sportversionerna.

Till årsmodell 1964, som blev den sista med grill och fälgar/navkapslar samt inredning i den äldre 50-tals looken, blev det endast smärre förändringar. Bl.a. bakluckans handtag/emblem fick en ny design och angav tonen inför 65-års modeller som ju fick en mängd moderniseringar och uppdateringar. Till årsmodell 1964 introducerades även en tre-stegs automat med rattspak.

När sedan70-talet var här fick Amazonen pensioneras efter 14 årsmodeller och 667.332 tillverkade enheter. Två, fyra eller fem dörrar och allt från standardversioner till Sport och GT versioner. En svensk ikon och motorhistoria.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Strängnäs / Åkers styckebruk

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-02-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG