Visa alla bilder
Visa film

Ford Mustang GT Cabriolet 351 cui M-code — 1969

En lite ovanligare och piggare version av modellen med de för entusiaster intressanta tilläggen GT och M-code, tidigt importerad till Sverige med få ägare sedan dess och med en grundlig dokumentation.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbekant körupplevelse med typiska karossrörelser och en lättkörd och lätthanterlig känsla i maskin, chassi och styrning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
312 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17878
TROLLHÄTTAN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Mustang GT Cabriolet ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Välbekant körupplevelse med typiska karossrörelser och en lättkörd och lätthanterlig känsla i maskin, chassi och styrning."

Beskrivning

Ett dokument från det bland Ford-entusiaster välkända Marti Auto Works, en Marti-report, visar bilens hela originalspecifikation och leveranshistorik. Den här GT:n levererades till sin första ägare genom återförsäljaren Lucan Motor Co Inc. i Burlington, New Jersey. I dokumentet går det att utläsa att bilen var en GT M-code med en fyrportsmatad 351:a. Den levererades också som en Triple Black, det vill säga svart exteriör, svart interiör och svart sufflett. 1975 importerades den till Sverige (sannolikt) av Haga Bilforum AB i Stockholm. Så småningom, efter ett par år i jänkarbilssvängen i Stockholm, hamnade den i Luleå 1977 hos en far och son som renoverade bilen mellan 1977 och 1987, den var i alla fall avställd så länge. Via en mellanhand i Luleå kom Mustangen 1991 till Stenungsund för en sommar-flirt hos ägaren Carina och den nuvarande ägaren köpte bilen senare på hösten samma år. Han har kört den i snitt 10 mil om året sedan dess. Hastighetsmätaren är graderad i km/h men vägmataren mäter förmodligen i miles. Senaste och därmed den sista besiktningen gjordes 2017-05-22 då bilen följaktligen var godkänd när de nya reglerna infördes 2018-04-20.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1975-02-19 
  • Avläst mätarställning
    27 387 miles 
  • Kw / hk
    177 / 241 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är en matching number till bilen och är renoverad på sent åttiotal. Den målades samtidigt i den röda kulören, förmodligen Volvo-röd. Det är också något för originalrenoveraren, att måla maskinen i Ford-blått och även montera en originalluftrenare i samma kluör. Motorn startar snabbt, lådan växlar som den ska och även utan servo ger styrning och bromsar bra känsla. Ett litet kippande från fläktremmen hörs på filmen, och den remmen är nu spänd, justerad och tyst. GT-modellen hade dubbla avgasrör, förstärkt fjädring och krängningshämmare fram.

  • Skick interiör:

    Originalinredning med några små provisoriska lagningar, en ny komplett sätesklädsel fram och bak ingår i reservdelspaketet. Ett par extra mätare på rattstången hjälper till att hålla koll på motortemp och motorvarv.

  • Skick exteriör:

    Äldre karossrenovering och lack med några angrepp under färgen i skärmkanter bak och på dörrarnas nederkanter, men ändå med en presentabel utstrålning. Osvetsad och prydlig undertill med nyare stötdämpare. Låg längsgående spricka över halva vindrutan. Fina originalfälgar med modellspecifika emblem och äldre bra däck. För en ny ägare med ambition att originalrenovera ingår många yttre reservdelar, bland annat nya lister och gummilister. Specifikt för GT modellen är huvlåsen tillsammans scoopet på motorhuven med 351-emblem och blinkersindikatorer, och det är faktiskt inte bara ögongodis, scoopet tar också in frisk och kall luft till fyrportsförgasaren.

  • Skick helhet:

    En av 1127 byggda Mustang GT 1969 i M-code utförande med fyrportsförgasare i ett åttiotalsrenoverat representativt skick. I den andra ändan av skalan är det en bil i en ovanlig version i ett mycket bra grundskick för en mer än värdesäker originalrenovering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-05-06
Ursprungsbesiktning: 1975-02-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1975-02-19
Senast godkända besiktning: 2017-05-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 13

Fakta om modellen

"M-code" syftar på en specifik motorkonfiguration i Mustang, och 1969 års M-code-modeller hade en 351:a med en fyrportsförgasare. Den gav 290 hästar och var ett mellanalternativ till standardmotorerna och de mer kraftfulla 428 Cobra Jet-varianterna. Kombinationen av kraft och rimlig hanterbarhet gjorde M-code attraktiv för entusiaster som ville ha prestanda utan att gå upp till de mer extrema versionerna. 1969 års GT-paket innehöll förbättringar som dubbla avgaspipor, uppgraderade fjädrar och stötdämpare och en sportigare interiör. Exteriört kunde GT-modeller identifieras på unika emblem, stripes och GT-emblem på fälgarna. Trots att GT-modellen började minska i popularitet till förmån för de nya Mach 1 och Boss-varianterna har en Mustang GT M-code idag blivit en lite mer eftertraktad bil bland samlare. Den representerar en period där Ford sökte en balans mellan estetik och prestanda, och M-code motorn ger den därför en speciell plats i Mustangens historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Trollhättan

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-02-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG