Visa alla bilder
Visa film

Ford F100 3,7L I6 — 1956

Cool och iögonfallande gul pickup i ett mycket bra och välrenoverat skick. Perfekt till kommande sommar.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En tuff stepside i ett oömt och brukbart skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
222 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17845
KNUTBY
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford F100?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En tuff stepside i ett oömt och brukbart skick."

Beskrivning

Denna tuffa Ford pickup är importerad från kalifornien 2008 och var redan då i ett ganska rostfritt och bra skick. Enligt utsago så producerades endast cirka 6600 stycken av denna ”big window” modell. När den kom till Sverige 2008 så påbörjades en totalrenovering av bilen. Den sänktes också 3-tum fram och 2 tum bak där bladfjädrarna även smiddes om. Motorn borrades och fick då nya kolvar och lager. Förgasare, generator, kylare och startmotor renoverades också. Bakaxeln renoverades även den och den är utrustad med en 307 kondiff. Växellådan är genomgången men lämnades orörd då denna var i ett bra skick. Bussningar, leder, bromssystem och mycket annat renoverades också. Originalfälgarna är breddade både inåt och utåt, däcken var nya 2008 och har fortfarande ett bra mönsterdjup. Flakbädden är utrustad med skenor av ek. Gångjärnen till huven är delvis renoverade men fjädrarna har förlorat sin spänst. Motorhuven behöver eventuellt lackeras om då den inte har samma ”finish” som lackeringen i övrigt. Lackeringen har hemmalackskaraktär av bättre klass. Detta passar bilen väl då dagens lackeringar ofta är för blanka och ”feta” för att tilltala bilentusiasten. Nyansskillnader kan skönjas mellan de olika karosspanelerna men detta är inget som stör helhetsintrycket. Sedan renovering har Forden använts till ”cruising” och har brukats under 1000 mil sedan dess. Två uppsättningar nycklar medföljer bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    2012-05-02 
  • Avläst mätarställning
    80360 miles 
  • Kw / hk
    98 / 133 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Renoverad motor och genomgången drivlina. Framvagn, bakvagn och bromssystem har även dessa setts över och delar har renoverats eller bytts om det behövts. Saknar kupéfläkt då bilen importerats från kalifornien där denna inte var del av standardutrustningen. Stereon drar tjuvström via minnet.

  • Skick interiör:

    Mycket fin och städad interiör. Soffan är i ett mycket bra skick. Innertaket och dörrsidorna är även de i ett mycket bra skick. Fin och hel instrumentpanel med dekaler föreställande "pinuppor", dessa går förmodligen att ta bort för den som vill.

  • Skick exteriör:

    Hemmalack i ett bra skick. Passformen av karosspanelerna är ok men de är inte perfekta, se bilder. Bilens kromverk och glas är i ett bra skick. Underredet är i ett mycket tilltalande, bra och lackerat skick. Hela och mjuka tätningslister. Flakbädd i ett bra och helt skick. Lastutrymmets "lock" går att montera av utan större besvär.

  • Skick helhet:

    En mycket välrenoverad bil i ett mycket bra skick i sin helhet. Besiktigad och körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-04-02
Ursprungsbesiktning: 2008-06-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2012-05-02 (560101)
Senast godkända besiktning: 2017-07-03
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

1953 kom Ford med sin nya generation halvtonspickuper. Då som första riktiga moderniseringen av modellen som kom 1948. Nu fick den längre huv och den så snygga grillen. Samtidigt kom också den nya säkrare hytten med betydligt mer glas än tidigare. Fram till nu hade modellen haft namnet F1 men döptes om till F100 – vilket sedan dess hängt med ända fram till dagens modeller.

De flesta såldes med rak sexa (som ovanstående) men F100 gick även att få med sidventils-V8 som 1954 ersattes med Y-blockaren med toppventiler. 1954 var också året då F100 för första gången gick att få med automat.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Knutby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-02-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG