Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen T3 Bus 2,0 — 1982

En tidig och luftkyld T3-buss i originalutförande är sällsynt. Här dessutom i fint orenoverat skick och bara körd 17.000 mil.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen ser mycket bra ut både på utsidan, inuti och undertill. Fungerar fint och känns pigg och stabil på vägen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
125 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16748
ÅMÅL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen T3 Bus?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen ser mycket bra ut både på utsidan, inuti och undertill. Fungerar fint och känns pigg och stabil på vägen."

Beskrivning

Den fyrkantiga VW-bussen, som kallas T3, började säljas 1980 och de första två årsmodellerna fanns dessa med tvåliters bensinmotor, luftkyld boxer på 70 hk. Man känner igen dessa bussar på avsaknaden av kylargrill mellan blinkerslamporna i fronten. Denna motor är i stort likadan som den som satt i Porsche 912E och i 914/2,0 på sjuttiotalet. Mycket bra motor och eftertraktad modell jämfört med de senare bensin- och dieselmotorerna med vattenkylning, som byggdes fram till 1991.

Denna buss (eller BUS som det står på bakluckan) blev senare kallad Caravelle, eller Transporter för skåpmodellen. Den är uttagen november 1981 och ägdes av företaget Emmaboda Granite AB i Småland i nästan 10 år, innan den byttes in och såldes till en privatperson i Emmaboda, som hade den i 20 år fram till 2010. Härefter har den varit samlarbil i Nybro och hos nuvarande ägare i Uddevalla.

Bilen är ovanligt hel och fin. Tidigare omlackerad i ursprunglig kulör på sidorna, under midjan. Originallack upptill och på baklucka och front. Inga synliga skador eller rostangrepp, hel och fin även undertill. Orörd originalinredning, med gummimattor och konstläderklädsel i bra skick utan några väsentliga anmärkningar. Välvårdat helhetsintryck som stämmer väl med körsträckan 17 000 svenska mil. (Mätaren börjar om igen vid 10 000 mil, därför står den på 7 000 mil nu).
OBS! UPPDATERAD INFO: Stötfångaren bak nu monterad hos Fahlkes, se bilder. Bilen har även fått en enklare rostskyddbehandling (efter att bilderna togs), med inträngade Tectyl undertill då den den gamla behandlingen var intorkad och behövde bättras på.

Bilen visar hos Fahlkes VW-verkstad i Åmål. Vid frågor, eller för provkörning ring: 0046 0761022063

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    1981-11-26 
  • Avläst mätarställning
    174639 km 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt och går mycket fint. Bra kraft i motorn, bra växellägen och utan vibrationer eller konstiga ljud. Bilen är väl genomgången och servad våren 2022. Sedan besiktigad vid på bilprovningen vid 17 300 mil. Härefter är bilen bara sommarkörd drygt 100 mil. Handlingar för service och bilprovning medföljer, (se bilder). Utrustad med Vinterdäck utan dubb, med bra mönster på originalfälgar. Någon extra uppsättning hjul medföljer inte. Glapp i en baklampa vid provkörningen är åtgärdat efter detta.

  • Skick interiör:

    Det syns att bilen bara gått 17 000 mil. Endast spår av normalt brukande. Inget som behöver åtgärdas. Fint innertak och dörrsidor. Finns dock några skruvhål från tidigare utrustning, på instrumentbrädan och högtalare sitter lite löst i dörrarna. Plastknappen för fällning av lilla delen av mittsätet bak saknas, men armen sticker ut så det funkar ändå. Lätt smutsad originalmatta i bagaget.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin kaross utan iögonfallande lagningar och bättringar. Härlig tidig 1980-tals kulör. Bakre stötfångaren är demonterad då det är beställd en ny (som inte hade hunnit komma vid fototillfället). Galvad dragkrok sitter på stötfångarfästen baktill och stötfångaren kommer att monteras dit utanpå denna, före leverans.

  • Skick helhet:

    Trevlig och användbar samlarbil i ett för modellen ovanligt bra skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-11-29
Ursprungsbesiktning: 1981-11-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1982-01-08
Senast godkända besiktning: 2022-04-04
Besiktigad tom: 2024-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Volkswagens bussmodell som kallas Typ 2 kom 1950. (Typ 1 var beteckningen på Bubblan). Typ 2 i första utförandet kallas T1 (”Transporter Eins”) och är modellen med delad framruta, som tillverkades till 1968. Efterföljaren, T2, med större förarutrymme och välvd framruta kallas ibland för ”Bay-window” och tillverkades till 1980. Nästa generation är denna som säljs nu och fick beteckningen T3. Modellen kom 1980 kallas också för ”fyrkantsbuss”. T3 bygger på tidigare konceptet med luftkyld boxermotor i aktern och förare längst fram, vilket ger stora innerutrymmen. De fyrkantiga bussarna har en typisk tidig 80-talsdesign och största förändringen förutom utseendet var krocksäkerheten. Volkswagen lade mycket möda på att få bilen krocksäker så karossen är så hård att en krock i 50 km/h håller hela förarutrymmet intakt. Den fick till och med bättre krocksäkerhet än en svensk kantig bil, Volvo 760, som kom ungefär samtidigt (sök gärna på Volkswagen T3 unfallsicherheit om ni vill veta mer). T3 bussen blev så bra och stark i sin konstruktion att Porsche byggde en version i mitten av 1980-talet som kalas R32, med samma motor (på 3,6 liter och 231 hk) och växellåda samt bromsar som i Porsche 911 Carrera. Dessa T3-bussar kostar idag mer än motsvarande 911 från samma tid. Faktum att detta är den sista luftkylda Volkswagenmodellen genom alla tider gör den särskilt intressant som modern samlarbil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åmål

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-02-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG