Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800S B18 "Kungens studentpresent" — 1966

En patriotisk sportvagn, en 1800S (S for Sweden), och dessutom, ett exemplar med en ännu större patriotisk proveniens, en förstabil för Sveriges dåvarande kronprins och nuvarande kung, Carl XVI Gustaf.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En cool patinerad 1800S i allmänhet och en 1800S med en högt värderad proveniens i synnerhet, allt paketerat i ett användarvänligt skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
640 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16603
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En cool patinerad 1800S i allmänhet och en 1800S med en högt värderad proveniens i synnerhet, allt paketerat i ett användarvänligt skick."

Beskrivning

Den registrerades för första gången den 21/4 1966, men den första ägaren fick inte bilen förrän på sin tjugonde födelsedag, den 30/4. Några dagar tidigare, den 22/4, hade Hans Kungliga Höghet Hertigen av Jämtland Carl Gustaf Folke Hubertus Bernadotte avlagt studentexamen vid Sigtuna Humanistiska Läroverk och kunde njuta av sin färska 1800S på, får man förmoda, fina försommarvägar. Kronprinsen bytte in 1800S:en två år senare mot en medelhavsblå dito, men med den nya B20-motorn. Hans första Volvo-sportvagn passerade sina ägare genom åren och antagligen var de medvetna om bilens proveniens, fast då använde man nog knappast det ordet om dess historik. Någon gång på sent sjuttiotal eller tidigt åttiotal lackerades den om, men efter 1989 lär inte några större åtgärder ha gjorts på bilen, tror den nuvarande ägaren. Den stod i samma garage i Jönköping där han hade sin bil och de hade en lång och längtansfull okulär kontakt genom åren. 2009 fick han så äntligen köpa kronprinsens gamla 1800:a efter att ha tjatat på den dåvarande ägaren i tio år. Hon fick i sin tur bilen i 50-årspresent 1991 och var också den ägare som prydde denna Volvo 1800S med den personliga registreringsskylten REGAL. Man får anta att den faktiskt syftade på bilens historik och inget annat. Den nuvarande ägarens användfarambitioner sjönk lite lägre än vad han hade tänkt, livet med familj och jobb gjorde sitt med tiden som det brukar göra med... tiden. Men inför Kungsrallyt på Öland som kungaparet brukar förära med sin närvaro blev det aktivitet runt bilen. Volvo-museet kopplades in och såg till att den fick en service och översyn. Med all historik och dokumentation är det mest sannolika att bilen har rullat lite drygt totalt 17 300 mil. Den senaste och sista besiktningen gjordes 2023-07-27. Läs också artikeln i tidningen Klassiker 1/2024, ute hos prenumeranter före jul och i butik den 4:e januari.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-04-21 
  • Avläst mätarställning
    73 024 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusblå 89 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Originalmotorn med nummer 2478 sitter fortfarande i. Matching numbers, som de säger internationellt, alltså. Motor, låda och chassi levererar en bra körkänsla och känns som de ska när bilen väl har fått upp temperaturen i alla funktioner. Överväxeln funkar också fint och är onekligen en skön komfortdetalj i dagens trafikrytm. När Volvo-museets verkstad gjorde översynen av bilen inför Kungsrallyt kopplades bromsservon ur på grund av något problem med en vacuumslang och servon är fortfarande urkopplad. Motorutrymmet är i ett normalt använt skick.

  • Skick interiör:

    Bevarad inredning med en skönt insliten känsla tillsammans med ett fräscht innertak, en fin orginalratt och snygga Smiths instrument. På hatthyllan ligger drottning Silvias torkade blombukett från sommarens Kungsrally 2023. Mysigt insuttna säten som ger en än mer sportig körställning än original. Med andra ord låg, och om inte det är nog erbjuder passagerastolen en extra låg hållning. Kassettbandspelaren på växellåds- och kardantunneln ger skön tidstypisk känsla tillsammans med Blaupunktradion. Funktionen på den förra är osäker, i brist på just kassettband vid dokumentationstillfället.

  • Skick exteriör:

    Presentabel och snygg, men omlackerad någon gång på sjuttio- eller åttiotalet, det finns partier med dålig finish och lacken behöver en polering. Vidare är de karaktäristiska synliga karossfogarna på trösklarna överspacklade, en inte helt ovanlig åtgärd när en P1800/1800S/1800ES skulle lackeras om i ett mindre medvetet tidevarv. De ovanliga ekerfälgarna från franska Robergel lär ha fixats fram som ett originaltillbehör av en Volvohandlare i Ängelholm.

  • Skick helhet:

    Ett charmigt och patinerat skick med en tydlig förbättringspotential, men potentialen överskuggas lätt av en oemotståndligt tung proveniens oavsett om man har rojalistisk eller republikansk hållning till sin fordonsentusiastiska syn på livet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2001-05-23
Ursprungsbesiktning: 1966-04-21 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1966-04-21
Senast godkända besiktning: 2023-07-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Ägarens kommentar

"Den har haft ca 6-7 ägarfamiljer före mig + ett par bilhandlare och en ”droskägare” som hade den 14/10-68 till 17/1-69. Jag köpte den runt 2008-09 av Kerstin Lager Palmér i Jönköping. Hon fick den i 50-årspresent 1991. Den blev först köpt i hennes brors namn, Claes-Göran Svensson i Bollnäs, så det inte skulle avslöjas via Trafikverket att hon skulle få den i present. Före Kerstin var det byggmästare Herbert Andersson i Edsbyn som hade den. Herbert köpte bilen på Bukowskis auktion för samlarbilar 1987 (bifogar bild från katalogen, som jag lyckats få tag på). Bilen var den första bil som blev besiktigad i Bilprovningens första besiktningshall i Edsbyn. Jag har talat med den person som utförde besiktningen, han har sänt lite bilder och besiktningsprotokoll till mig. Innan Herbert var det först Bo Lager i Borlänge, sedan hans pappa Karl Gustaf som hade bilen. De ägde den september-77 till juni -87. I telefonsamtal menar Bo att han köpte bilen av Gösta Linderholm. Linderholm står inte i något register, men det gör hans svärfar Jann Avalow. Jag har talat med Göstas dotter, som menar att hennes morbror kommer ihåg bilen väl, och har mer historier att berätta. Jag har fått telefon numret till honom. Jann Avalow står som ägare april -77 till september -77. Olof Steen i Bergshamra hade bilen en kort tid, februari-77 till april -77. Han har bekräftat i telefonsamtal. Tyckte det var kul att jag ringde, men har inte så många minnen kvar av bilen i dag. Det är endast två ”riktiga ägare” mellan kungen oktober-68 och Jann april-77. Det är Eddie Parteg i Farsta (han lever, men svarar inte på telefon) och Miroslav Spasojevic. De hade bilen mellan juni -69 och februari -77. Sedan är det som sagt ett par bilhandlare, en droskägare och Olof Steen där emellan."   

Fakta om modellen

När Volvo analyserade kvalitet och relation med Jensen Motors (som tillverkade den första serien av bilen) under 1961 sattes en grupp samman på hösten samma år då det ansågs finnas välgrundade anledningar till att ta hem produktionen. Efter ett par turbulenta år gjordes det också så och från 1963 tillverkades bilen i Sverige. Då byttes ett P som prefix till ett S som suffix, det vill säga 1800S istället för P1800, även om bilen i folkmun ofta heter P1800 trots att det bara är bilarna som tillverkades av Jensen Motors som formellt heter så.

Inför Kungsrallyt på Öland 2023 annonserades det att kungens första Volvo 1800S skulle delta, men bilen i åtanke var faktiskt hans andra, den Medelhavsblå som han bytte till 1968. Ägaren till auktionsbilen kontaktade arrangören och berättade att den bilen han har faktiskt är den första. Arrangörsgänget var förstås tacksamma för rättelsen och erbjudandet att använda bilen, och planer började att smidas. Ägaren besiktigade sin bil, fick ett par nedslag som rättades till och därefter togs bilen till Volvomuseets verkstad i Göteborg för service och översyn. Kungaparet landade på Kalmar flygplats för vidare befordran till Öland och framme vid rallystarten i Borgholm var det naturligtvis stojigt med intervjuer, bilder, filmer och grejor. Kungen och drottningen körde, log och vinkade. En lyckad och rolig dag för alla inblandade. När allt var över tänkte Anders – som vår ägare heter – att det här ändå var en värdig avslutning på hans ägarkarriär av kungens första Volvo 1800S. Och på hatthyllan ligger Silvias torkade blombukett fortfarande kvar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-01-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG