Visa alla bilder
Visa film

Volvo 264 GL V6 B27 — 1976

Volvos flaggskepp under mitten av sjuttiotalet. Här i ett bevarat originalutförande och med en total körsträcka på knappt 10.000 mil.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En tidig äldre lyxvariant av en lika gammal folkhems–Volvo i ett vårdat använt skick har en särskild attraktion hos många entusiaster, även utanför varumärkessfären. Det här är en värdig representant för den attraktionen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15559
BOHUS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 264 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En tidig äldre lyxvariant av en lika gammal folkhems–Volvo i ett vårdat använt skick har en särskild attraktion hos många entusiaster, även utanför varumärkessfären. Det här är en värdig representant för den attraktionen."

Beskrivning

Denna modell var Volvos flaggskepp 1976 med den nya V6 motorn och lyxigare utrustning. Bilen är såld ny av Volvohandlaren Brandt i Bengtsfors, i Dalsland, våren 1976 och var i samma familj fram till 2014. I mitten av åttiotalet ställdes den undan, då den hade bara körts 8 000 mil, men klarlacken hade börjat släppa och det hade kommit antydan till rostblåsor på skärmkanterna. Efter tio år i garage togs bilen fram och lämnades till leverantören, Brandt i Mellerud för teknisk genomgång och en yttre uppsnyggning i form av ny lack. Bilen hastighetsmätaren byttes samtidigt till en bättre begagnad (som stod på 6000 mil då den ursprungliga på 8000 mil hade stannat). Den yttre renoveringen bestod i byte av skärmkanter och reservhjulsbaljor bak samt hellack. (En total kostnad på nästan 100.000 kr vid denna tid). Resultatet blev mycket bra och bilen ser alltjämt mycket fin ut. Sannolikt för att den alltid stått i garage och fått en kvalitativ lack hos en auktoriserad Volvo-verkstad. Den har bara rullat sammanlagt 10.000 mil idag. Mätarställningen kan styrkas genom besiktningshandlingar, kvitton och övriga originalhandlingar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1976/1976 
  • Första registreringsdatum
    1976-04-14 
  • Avläst mätarställning
    79 079 km 
  • Kw / hk
    103 / 140 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Champagnemetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, motorn har en mjuk karaktär och utstrålning tillsammans med en okomplicerad automatlåda. Modellen är av entusiasterna ansedd som en skön långfärdsbil. Senaste dylika tur företogs av ägaren i somras, 120 mil Göteborg–Dalarna t/r utan problem.

  • Skick interiör:

    Ovanligt fräsch inredning. Instrumentpanel utan sprickor med ett fint innertak, säten och dörrsidor har ett minimalt slitage. Det syns att bilen gått mindre än 10.000 mil.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin kaross med bra lack. Ingen rost, men en svag nyansskillnad på en bakdörr och några små blåsor på motorhuven. Lister, krom, stötfångare, lampor och övriga detaljer i fint välhållet originalskick.

  • Skick helhet:

    Välvårdat fint bruksskick i ett tidigt originalutförande med en låg körsträcka gör det här exemplaret till en roligt och lite värdigare objekt för en 240-entusiast.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-07-12
Ursprungsbesiktning: 1976-04-02 (regbes) (Ombes:19761222)
Datum i trafik första gången: 1976-04-14
Senast godkända besiktning: 2021-08-02
Besiktigad tom: 2023-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

När 240-modellen kom blev 264 den nya lyxmodellen som ersatte 164:an. Den stora skillnaden – förutom den nya karossen och nyare dåtida lyx-utrustning – var motorn. V6:an som togs fram i samarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo. Den kallas ofta för PRV-sexan och satt även i franska lyxbilar och byggdes från 1975 fram till 1998 i nära en miljon exemplar. Motorn hittade även ner i den excentriska sportbilen De Lorean som tillverkades i början av åttiotalet och som kanske även motvilligt mest är känd från filmen "Tillbaka till framtiden", "Back to the Future" med Michael J Fox.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-02-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG