Visa alla bilder

Volvo S60 Time Attack Challenge Tävlingsbil — 2001

Lagom potent Volvo-racer fortfarande med registreringsskyltar och kvar i registret. Även om den passar bäst på racerbanan. Eller bara där, faktiskt.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Prisvärd amatörbyggd ban-Volvo med mycket performancegodis. Men en godkänd besiktning en gång till är nog väldigt osannolik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklad info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12197
HANINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 200 000 SEK
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Prisvärd amatörbyggd ban-Volvo med mycket performancegodis. Men en godkänd besiktning en gång till är nog väldigt osannolik."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Byggd och inspirerad efter en S60 Challenge-bil men med dubbelt så mycket effekt för att klassa in i TimeAttacks klass Club Challenge. Kort sagt, en bananpassad första generationens S60 med R-däck. Motorspecifikationen ligger här nedan under "Fakta om modellen".

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    2001/2001 
  • Första registreringsdatum
    2001-03-19 
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    SHP992 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    329 / 448 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Silver/blå 
  • Klädsel
     
  • Chassinummer
    YV1RS58K212040755 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    För många saker för lista här, men en komplett specifikation på motorn finns nedan.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Avskalat och anpassat som det ska vara i en tävlingsbil, men en stor del av originalplasten på instrumentpanel och mittpanel sitter kvar. Passagerarstol är monterad för att kunna bjuda på glada medåkningar på banan.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Dekoren på bilen är en hommage till S60-bilarna som kördes i STCC. I TimeAttack kubbas man inte fysiskt mot varandra på banan och därför har bilen ett oskadat yttre.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Turm-key race car, som de säger på engelska. En tävlingsbil som är redo för banan. Bra ingångsbil till TimeAttack eller bara ha-kul-på-racerbanan-bil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-09-02
Ursprungsbesiktning: 2001-02-15 (EEG) (Ombes:20130415)
Datum i trafik första gången: 2001-03-19
Besiktigad tom: 2019-06-07
Senast godkända besiktning: - 2020-08-31
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2413 Kr
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

448 hk / 576 Nm
B5244T3
H-profil
ATM 10.5 kammar
Förstärkt block
Bearbetad och portad topp
Frästa ventilsäten
Beast-lab ventilfjädrar
Grenrör (Japan) bearbetat= inget gjutskägg
Växellåda M56 L
5" motorsport downpipe racecat 100 cell
Avgastemp givare
3" 1 dämpare JT avgassystem
AEM DryFlow med avskärmning och dubbla kalluft intag
Quaife diff
DLI Chrome moly stål Enkelmasse design 6kg stålsvänghjul
Sachs ZF 781 Tryckplatta
Sachs 6-puck ofjädrad sinter lamell
KKK24/26 HYBRID Borgwarner motorsport med Forge WG
GFB återcirkulerande dumpventil
Siemens deka 670cc
VAG tändspolar
Torque Racing Intercooler
MAC magnetventil
Do88 Tryckrör/Slangar
Powerflex Black övre motorfäste
Powerflex Black Fjäderbenstagsbussningar
Polyuretan växellådsfäste
Polyuretan över bakre motorfäste
MPRE främre/bakre stenhårda under motorkuddar
70° Race termostat
Acetal med ledlager växelvajer bussningar
ECUmaster MAP-sensor
Urluftningsventil Vxl. M56
Walbro 450 intank pump
SPD Fuelcell 60L med inbyggd catchtank
SPD Linjär BTR
Setrab oljekylare med AN10 och HEL adapter platta mot tråg och termostat
Viktad 2018. 49.8%/50.2% Kryssvikt. 61%/39% fram-bak. Totalvikt med halvtank 1375kg.


ECUmaster Black mappad på E85

2-steg mapp grundladdtryck/fullt ladd på vippa i panel

Flatshift gear cut, av/på funktion på vippa i panel

Varvstopp 7000rpm

BC BR droplow Coilovers fram & bak

UltraRacing fjäderbensstag fram

UltraRacing Subframestag bak

S80 länkarmar

Powerflex samtilga 18st bakvagn

Shimsade yttre drivaxlar 4mm

Powerflex Black länkarmsbussningar

Polyuretan subframe fram

Borttagen AC kondensor, pump rensad på innehåll, rör borttagna.

22mm K-stag bak

1-set Rota Grid 9x17

1-set Borbert C30 WTCC 9x17 Kumho V70a K22 (soft)/K61(meduim) 245/40 semi-slicks

Vmaxx 330mm 4kolvs ok slitsade flytande skivor

Pagid RS15

Brembo Borrade/slitsade skivor bak

Carbotech XP8 bak

Goodridge stålomspunna bromsslangar bak

Vmaxx stålomspunna bromsslangar fram

Motul RBF 600

S60 Challenge Bromsluftkanaler

OMP RS-P.T.2 & Sparco Grid 2 passagerarsida

Laddtryck & oljetemp i instrumentbräda

R-sportdörrklädsel -05

Flockad sarg, mätarkonsoll samt A-stolpar

Mocca ratt utflyttad med spacer

Spaceball 5.vxl

Rensad på inredning bakom framsäten

Mätarhus ersatt med 9" display, lambda-varvtal-vatten/insug/avgastemp-oljetryck.

Finess halvbur

Facelift lamporna

Lackade lister

Täckpluggar fronten

Baklampor -08

Speglar -05

Volvo Original Sportpaket (eftermonterat)

ETCC Vinge (replica)

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG