Visa alla bilder

Volvo 144 B20 — 1969

Bilen har ägts av en Volvochef sedan 1992. Han köpte den av Volvos Museum. En av de första med B20 motor. Bara körd 11000mil. Superfint originalskick, endast omlackerad en gång.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Denna bil är bland de finaste Volvo 140 vi sett och kört. Omsogsfullt omlackerad för ett par år sedan. I övrigt i orört originalskick. Inga anmärkningar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12072
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Denna bil är bland de finaste Volvo 140 vi sett och kört. Omsogsfullt omlackerad för ett par år sedan. I övrigt i orört originalskick. Inga anmärkningar."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

5
Skick tekniskt
5
Skick interiör
5
Skick exteriör
5
Skick helhet

Beskrivning

Bilen köptes 1992 av en av Volvos utvecklingschefer. Då hade den stått undanställd hos Volvos museum sedan 1978. Bilen användes som entusiastbil några år innan ägaren i mitten av 2000-talet bestämde sig för att lackera om den på grund av smårepor och något matt lyster. Bilen demonterades av ägaren själv och lackerades om av proffs. Ägaren monterade sedan ihop bilen. Vissa delar köptes nya för högsta finish. Resultatet blev enastående fint. Perfekt utsida och felfri inredning (i konstläder), helt i originalutförande gör denna bil till en tidskapsel, som ger rysningar av välbehag och igenkänning när man sitter i den. Utrustad med original radio och kartfack i dörren.
Som kuriosa kan vi nämna att bilen är byggd vid Volvos fabrik i Belgien, en av de första där, ihopsatt för hand enl. experter. Unikt tillfälle för Volvosamlare.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-01-24 
  • Mätarställning
    111006 km 
  • Regnr
    GGE817 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Beige 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Chassinummer
    111694 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 5

    Går jättefint.

  • Skick interiör: Betyg 5

    Fantastisk, hel och fräsch, helt original.

  • Skick exteriör: Betyg 5

    Rak och fin, inga skador eller rost. Fina kanter och spalter. orörd, endast en omlack.

  • Skick helhet: Betyg 5

    Bland de bästa 144:or som finns.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-04-04
Ursprungsbesiktning: 1969-01-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1969-01-24
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-04-04
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

1969 hade Volvo 140 hunnit bli en storsäljare. Nu kom bilen med den nya B20-motorn, som sedan hängde med till slutet av 1970-talet. Volvos bästa motor enl. många. Praktiskt taget outslitlig. Färgkoden på denna bil är 097, beige, vilket förstärker bilens intryck som kultbil idag.
OBS!: Denna bil pryder omslaget på biltidningen Klassiker, för ett år sedan, stort reportage i tidningen.(Se bild).

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft

Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på telefon 031 - 93 33 31 eller till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13
Hämtning skall ske senast onsdagen den 10:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG