Visa alla bilder

Mercedes-Benz 230 Cabriolet B (W143) — 1938

Mercedes mellanstora lyxbil med 6 cyl motor. Såld ny i Danmark. Gömdes undan under kriget. Köptes av samlare 1967 och har stått i torr lada sedan dess. Nästintill komplett.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är bättre än den ser ut på bild. Ovanligt hel kaross och nära komplett bil. Nästan bara ytrost. Original motor och växellåda. Kofångare fram samt kylare och förgasare saknas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
221 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12060
SLAGELSE (DK)
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
250 - 350 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är bättre än den ser ut på bild. Ovanligt hel kaross och nära komplett bil. Nästan bara ytrost. Original motor och växellåda. Kofångare fram samt kylare och förgasare saknas."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

1
Skick tekniskt
1
Skick interiör
2
Skick exteriör
2
Skick helhet

Beskrivning

Denna bil säljs för dödsbo. Bilen lämnade fabriken i Sindelfingen 21/4 1938 och levererades till Köpenhamn 5/5 1938 enligt handlingar som medföljer. Produktions/auftrag nr 276204. Wagen nr: 405596, Kaross nr 490239, motor nr 10143039.12.
Enligt uppgift från ägarens familj så användes bilen fram till strax efter ockupationen den 9/4 1940 för att för sedan gömmas undan på landsbygden på Själland, några mil öster om Köpenhamn så att den inte skulle beslagtas av den tyska ockupationsmakten.
Bilen blev stående där under 1950-talet och såldes så småningom till en skrothandlare som hade den stående utomhus till 1967, då den såldes till nuvarande ägare, som ställde den i en hölada i Slagelse i väntan på en kommande renovering. Handlingar som styrker bilens identitet, för inregistering finns. Bilen är förhållandevis bra skick, för att vara ett renoveringsobjekt. Nästan alla delar sitter på eller följer med. Golvet är rostskadat men ram och kaross ser ok ut. Bilen är lite körd och har inte varit krockad. Historiskt mycket intressant modell som idag är mycket ovanlig, då få överlevde andra världskriget.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1938/1938 
  • Första registreringsdatum
    1938-05-01 
  • Mätarställning
    88759 km 
  • Regnr
    Oreg 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    40 / 55 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Vit 
  • Klädsel
    Helläder 
  • Chassinummer
    276204 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 1

    Behöver stor teknisk genomgång. Motor och växellåda har matching numbers. Förgasare och kylare saknas

  • Skick interiör: Betyg 1

    Sliten och förstörd, men det som finns går att använda som mallar

  • Skick exteriör: Betyg 2

    Rostskadat golv och tröskel på höger sida. Suffletten förstörd med ställningen ok.

  • Skick helhet: Betyg 2

    Med tanke på att bilen är bra utgångsläge för renovering och nära komplett i alla delar samt har intressant historik så blir helhetsintrycket betyg 2

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Ej registrerad i Sverige. Underlag för registrering i Danmark finns. Köparen får själv ombesörja inregistering. Säljs oregistrerad som reservdelsbil.

Fakta om modellen

När W143 släpptes ut på marknaden 1936 tillverkades den först med aningen kortare hjulbas, men kom snart med modernare kaross och längre hjulbas. Motorn var dock samma sexcylindriga 2,2-litersmaskin som också satt i W21 – men med fyrväxlad helsynkroniserad växellåda.
Mercedes-Benz 230 fanns med en lång rad karosser, som två- och fyrdörrars limousine, cabriolet och roadster. 230 var en mycket populär vagn hos Mercedes-Benz, som sammanlagt byggde över 20 000 stycken mellan 1937 och 1941.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG