Visa alla bilder

Chevrolet 4x4 CMP 30 Army Truck 6-cyl — 1943

Denna Chevrolet terrängbil tillhörde den kanadensiska armén och deltog i sista delen av andra världskriget i Europa som ammunitionsbil. Fint orört bruksskick, endast ommålad i röd kulör.

"Bilen är komplett orenoverat och i bra skick, utan rostskador men motorn är urmonterad och delvis renoverad. Motorn och handlingar följer med bilen. motor nr: 3947702. Bara körd 1580 mil sedan ny."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
25 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12061
SLAGELSE (DK)
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet 4x4 CMP 30?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.

"Bilen är komplett orenoverat och i bra skick, utan rostskador men motorn är urmonterad och delvis renoverad. Motorn och handlingar följer med bilen. motor nr: 3947702. Bara körd 1580 mil sedan ny."

Beskrivning

Denna 3 tons Chevrolet tillverkades 1943 som terränggående bil för kanadensiska armén. Användes av allierade till engelska styrkor under slutet av andra världskriget som ammunitionstransportbil. Efter krigsslutet köptes den av den danska armén, som utrangerade bilen 1950. Bilen köptes då av Slagelse Brandväsen på Själland som målade om den röd och använde den som slangbil fram till 1978, då den såldes till nuvarande ägare. Topplockspackningen var dåligt så motorn togs ur och toppen renoverades. Sedan blev bilen stående i ett torrt och fint garage. Hel och fin både i plåt och trädetaljer. Har sedan 1950 alltid förvarats inomhus varför den är i unikt och oförstört skick. Perfekt, historiskt intressant bil att enkelt återställa till sitt arméutseende. Rullar lätt och alla delar och däck är i bra skick.
Officiella modellbeteckningen är Canadian Military Pattern (CMP) truck och byggdes i stora serier med olika påbyggnader under 1940-1950-talet och har använts i krigssammanhang över hela världen, (Afrika, Ryssland, Indonesien med mera). Driftssäker, stark och stryktålig, med bra terrängegenskaper gjorde den populär och uppskattad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1943/1943 
  • Första registreringsdatum
    1943-01-01 
  • Avläst mätarställning
    15805 km 
  • Kw / hk
    65 / 88 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Hel bil, men motor urmonterad. Behöver service och översyn av bromsar då den inte körts sedan 1976.

  • Skick interiör:

    Normal, välvårdad.

  • Skick exteriör:

    Hel och fin. ej rost.

  • Skick helhet:

    Bra helhetsskick. Sätt i motorn så får den betyg 4.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Oreggad i dag. Danska orginalhandlingar för inregistering följer med. Köpare får själv ombesörja inregistrering.

Fakta om modellen

The Canadian Military Pattern (CMP) truck was a class of military truck - of various forms - made in large numbers in Canada during World War II to British Army specifications for use in the armies of the British Commonwealth allies. Standard designs were drawn up just before the beginning of the war.

CMP trucks were also sent to the Soviet Union following the Nazi invasion, as part of Canada's Gift and Mutual Aid program to the Allies. During the War CMP trucks saw service around the world in the North African Campaign, the Allied invasion of Sicily, the Italian Campaign, the Russian Front, the Burma Campaign, the Battle of the Philippines (1941–42), the liberation of Northwest Europe, and the Western Allied invasion of Germany. CMP trucks also saw service in post-war conflicts in Indonesia, French Indochina, and the Portuguese colonies in Africa

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG