Visa alla bilder

BMW M3 ALMS tävlingsbil — 2001

En av 6 byggda M3 GT V8 för American Le Mans Series 2001. De kördes bara en säsong efter att Porsche hade protesterat hos seriens ledning. Det handlade om motorer och homologering.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Välanvänd tävlingsbil byggd av BMW Motorsport. Har levt ett hårt liv, men är redo för race i internationella GT3-mästerskap med en fräsch och potent maskin."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
205 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12077
HELSINGBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
1 500 - 3 000 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Välanvänd tävlingsbil byggd av BMW Motorsport. Har levt ett hårt liv, men är redo för race i internationella GT3-mästerskap med en fräsch och potent maskin."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
3
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Inför säsongen 2001 i American Le Mans Series ville BMW göra ett avtryck och ett intryck i racingserien som betydde mycket för den viktiga USA-markanden. Deras raka sexa på 3,2 liter i E46-modellen räckte inte riktigt till i den tillåtna trimningsgraden. Man utvecklade istället en racemotor i V8-format även om det inte fanns någon M3:a med V8 i modellprogrammet. Det draget blev en framgång med vinst i 7 av 10 race och man försökte blidka homologeringsoppositionen efter säsongen med att bygga 10 stycken gat-M3:or med V8. Porsche protesterade ändå och BMW drog sig ur säsongen 2002 med alltför stora homologeringskrav på sig. Läs mer i nedanstånde länk under "Fakta om modellen".
Bilen med chassinummer 0006 hamnade så småningom i England och byggdes om till högerstyrd, en ganska enkel operation, enligt uppgift. Och vice versa nu, förstås. Nuvarande ägare köpte bilen 2014, ordnade en ny BMW-motor från motorbyggaren Dinan i USA och monterade den 2016. Bilen har sedan dess tävlat i Sverige i SSK.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    2001/2001 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    0006 
  • Växellåda
    Sekventiell 
  • Kw / hk
    390 / 530 
  • Drivmedel
     
  • Färg
    Blå 
  • Klädsel
     
  • Chassinummer
    0006 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Motorn som sitter i nu har bara en gångtid på 2,5 timmar. Den har en restriktor på 60mm för att klassa in i GT3-reglementet och det har visat sig att motorn presterar lika mycket effekt både med och utan restriktor. Ett bevis på maskinens effektivitet. Här är en video på en dyno-körning av en likadan motor: https://youtu.be/4WcfMm4YW6U

  • Skick interiör: Betyg 3

    Det märks att det är en racerbil som har varit med ett tag, även om allt är funktionellt och fungerande.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Presentabel för att vara en gammal racerbil. Kolfiberkarossdelar finns med som reservdelar och dessutom en tom råkaross.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Det finns som sagt bara sex bilar byggda och bara några kvar i rullande skick. Med motorn i nu kan bilen tävla i alla GT3-event och fortfarande ha kvar sin racerhistoriskt viktiga status.

Fakta om modellen

https://engagesportmode.com/2012/05/15/so-good-they-banned-it/

https://www.dinancars.com/s62-dp-race-engines-for-sale/

BMW motorsport Shell nr 0006 med komplett breddning kolfiber inklusive tak, dörrar, huv och baklucka. ?
Vänsterstyrd från början, ombyggd till högerstyrd. Denna bilen landade i England och tävlade i Britcar-serien 2008-2009. De sköt motorn och jag köpte bilen våren 2014.
2016 monterades en ny motor från Dinan i USA, samma motor som Alpina reviderade sin GT3 med. 2017-2018 reviderades insug, airbox, trumpeter och en 60 mm restriktor monterades. Detta för att bilen ska överensstämma med FIA:s GT3-reglemente avseende motor/effekt/viktförhållande (Alpina GT3) även kallat B.O.P, Balance of Performance. ?Racevikt 1280 kg.
?Vidare ny kylare från Silverstone Radiators för att klara den högre effekten, ny oljekekylare, extra oljekyl med elfläkt bak, ny torrsumpspump, koppling 3-skivig Tilton, svänghjul special ALSM, startkrans special, växellåda Drenth DG500,  extern kyl med elfläkt, diffbroms Drexler extern oljekyl med elfläkt. Drexler system hjulnav med flytande skivor fram bak, centrumbult, Drexler drivaxelsystem, ny 110 literstank, allt nytt inför 2016, gångtid efter det max 2,5 tim.

APE bromsystem med vakuumförstärkare, Tilton pedalställ renoverat sommaren 2018, Bosch ABS. Elektrisk styrservo, alla bultar och uniballs bytta sommaren 2018.?Proflex stötdämpare renoverade av Sellholm 2018. Nytt batteri 2018. Vagnbok 2109 .
Hjul och slicks BBS split magnesium 3 set, regn 2 set, intermediates 2 set.?Extra delar; 1 motor s62 V8, 1st torrsumpspump ,2 sumpar torrsump, tank torrsump,1 st ny diff Drexler 4 st drivaxlar Drexler, komplett BMW Motorsport bärarmar fram nya, 1 komplett kolfiberkit exklusive höger dörr. Vänster/högerdörr i plåt, 1 st råkaross.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG