Visa alla bilder

MZ TS250/1 — 1981

Ovanlig och trevlig, lätt men tung, så att säga. En hoj med östtyska rötter och ett släktskap med andra tyska fyrhjuliga tvåtaktare och framförallt, med en tysk premiumbil.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bruksvänlig och rolig. En tidig DDR-åttiotalare med all den tvåtaktskunskap som kom att brukas och utvecklas som en produkt av de faktiska omständigheterna på den sidan järnridån."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
15 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13186
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MZ TS250/1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bruksvänlig och rolig. En tidig DDR-åttiotalare med all den tvåtaktskunskap som kom att brukas och utvecklas som en produkt av de faktiska omständigheterna på den sidan järnridån."

Beskrivning

MZ har varit en förkortning för olika namn, först Motorrad- und Zweiradwerk GmbH och senare Motorenwerke Zschopau GmbH under den östtyska tiden. Det är många historiska trådar att följa, men den roligaste är att det som var DKW motorcyklar och mopeder så småningom blev Auto-Union med Audi, Horch, Wanderer och DKW när allt flyttade till Ingolstadt och sedemera utvecklades till Audi vars klassresa tog fart på allvar i början av 80-talet. Kvar bakom järnridån blev det som en gång skapades av en dansken (!) Jørgen Skafte Rasmussen i början av 1900-talet. Tvåtaktsmotorer och tvåhjulingar från fabriken i Zschopau under namnet MZ och i sin tur under ett slags paraplyföretag i det kommuniststyrda DDR kallat Industrieverband Fahrzeugbau, IFA. Och det namnet känner vi igen som östtysk variant och kopia av DKW.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1987-07-27 
  • Avläst mätarställning
    3700 km 
  • Kw / hk
         / 19 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuall 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar piggt och låter rätt. Framgaffeln är ompackad och renoverad.

  • Skick interiör:

  • Skick exteriör:

    Snygg och trevlig på sitt sätt, det fanns glada färger, krom och polerade ytor i det forna Östtyskland också.

  • Skick helhet:

    En fräsch originalhoj med en slags utstrålning av antihjälte över sig. Och den har ett fordonsarv och ett släktträd som man inte riktigt förväntar sig.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG