Visa alla bilder

Morris Six MS 2.2 6cyl — 1951

Ovanlig engelsk lyxmodell med sexcylindrig motor. Byggdes bara under fem år. Svensksåld bil. Har stått undanställd sedan 1978 i väntan på renovering. Ej körbar idag.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är sliten men komplett. Bra renoveringsobjekt, rat-rod objekt eller reservdelsbil. Motorn går ej runt med handkraft. Bilen har ramlat ur bilregistret men med hjälp av det gamla reg-numret kan bilen registreras in igen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 NOV 14:10
6 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12975
OLOFSTRÖM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
15 - 25 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 7 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift tillkommer med 5% (inkl moms)
BUDHISTORIK
14490
24 NOV 18:01
6 500 SEK
5179
22 NOV 19:47
6 000 SEK
14904
21 NOV 18:39
5 500 SEK
3979
21 NOV 13:12
5 000 SEK
13647
20 NOV 20:45
3 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är sliten men komplett. Bra renoveringsobjekt, rat-rod objekt eller reservdelsbil. Motorn går ej runt med handkraft. Bilen har ramlat ur bilregistret men med hjälp av det gamla reg-numret kan bilen registreras in igen."

Beskrivning

Morris Six MS är en sexcylindrig lyxbil tillverkades av den brittiska biltillverkaren Morris mellan 1948 och 1953. 1948 presenterade Morris en hel serie av nya efterkrigsbilar. Största modellen var den sexcylindriga Six MS. Den delade kaross och teknik med den mindre Morris Oxford och den lyxigare Wolseley 6/80. Bilen var helt modern, med självbärande kaross och individuell framvagnsupphängning med torsionsstavar. Motorn hade överliggande kamaxel men fick, till skillnad från Wolseleyn, nöja sig med en enkel förgasare. Produktionen upphörde i mars 1953, efter 12 400 exemplar.
Denna bil har stått undanställd i torrt garage i Kalmar trakten sedan 1970-talet. Den har ägts av en numera bortgången bilentusiast som körde den i 10 år från slutet på 1960-talet och sedan ställde av den för framtida renovering. Bilen bör gå att få körbar igen. Ser bra ut under och tekniska detaljer verkar ok men bromsar fungerar inte och motorn går inte runt. Vi har låtit en mekaniker hälla lampolja i cylindrarna för att få dem att lossna så att provstart kan genomföras.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
    1950-11-29 
  • Avläst mätarställning
    19673 
  • Regnr
    ELB854 
  • Chassinummer
    WVWZZZ3CZJE165806 
  • Kw / hk
    70 /  
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen ej körd på mer än 40 år. Behöver teknisk översyn. Motorn går inte runt. Dåliga däck. Batteri saknas. Bromsar fungerar ej.

  • Skick interiör:

    Lätt smutsad, dammig men komplett. Fin instrumentbräda. Se bilder.

  • Skick exteriör:

    Sliten och småbucklig. Lagningar finns. Bra under.

  • Skick helhet:

    Säljs som reservdelsbil men går att få igång om man är mekkunnig. Ovanlig modell. Finns gott om reservdelar i England.

Fakta om modellen

Morris började tillverka bilar 1913 och var inspirerade av Henry Fords sätt att tillverka bilar. Efter några år blev Morris Englands största biltillverkare.
Efter andra världskriget presenterade Morris flera nya moderna modeller konstruerade av Alec Issigonis, bland annat Morris Minor och lyxmodellen Morris Six och företaget återtog positionen som Storbritanniens största tillverkare. Men efter den kraftansträngningen gick luften ur företaget och när man 1952 gick samman med forna huvudkonkurrenten Austin i British Motor Corporation var det Austin som snabbt tog över ledningen. I samband med den rationalisering av modellprogrammen som följde, raderades skillnaden mellan de två märkena snart ut och Morris bilar blev rena kopior av motsvarande Austin-vagnar.
Sista modellerna var Morris Marina och Morris Ital som tillverkades till 198 respektive 1984.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Ted Gryth
+46 705 65 67 27
ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast fredagen den 16:e oktober 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG