Visa alla bilder

Volvo PV 544 C — 1962

Trevlig PV i bra bruksskick

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Lägg ner lite jobb i vinter och du har en fin entusiastbil till sommaren. Se nedan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12375
YSTAD
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544 C?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Lägg ner lite jobb i vinter och du har en fin entusiastbil till sommaren. Se nedan."

Beskrivning

Bilen har haft fem ägare totalt som har varit relativt rädda om den och vårdat den, Dock behöver den en del jobb för att bli riktigt fin. Se nedan.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-01-01 
  • Avläst mätarställning
    98290 km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej testad av BWA men går fint och fungerar som den ska enligt säljaren.

  • Skick interiör:

    Hel klädsel, dåligt innertak, slitna mattor. Behöver nytt innertak och mattor.

  • Skick exteriör:

    Originallack med bättringar i avvikande nyans och ytrost på några ställen. Angrepp på krom. Behöver lackbättras.

  • Skick helhet:

    En bil som efter ovanstående åtgärder blir bra. Skall även besiktas en sista gång.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-09-25
Ursprungsbesiktning: 1962-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1962-01-01
Besiktigad tom: - 2014-05-31
Senast godkända besiktning: 2012-07-09
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Volvo PV 544, svensk personbil tillverkad av Volvo 1958-1965.

Det viktigaste skälet till att vidareutveckla PV 444-konceptet, var av ekonomisk art - karossverktygen var sedan länge betalda och de ändringar man fick göra för den "nya" modellen kostade endast omkring 3 miljoner kronor, mot beräknade 35 miljoner kronor för en helt ny kaross. Ett trumfkort i USA var dessutom andrahandsvärdet. Redan efter några år kunde Volvohandlarna visa på att en PV 444 under första året endast tappat cirka 8 % i värde, medan en amerikansk bil tappade upp till 40 % redan under första året.

Vindrutan hade nu förstorats med 22 % samt gjorts högre och dess svepyta hade ökats med 43 % och bakrutan var 19 % större och hade sänkt nederkant. Munstycken till vindrutespolare var standard, men pumpen var extrautrustning. Bilen hade nu blivit besiktigad för fem personer i Sverige, genom att baksätet hade blivit 17 centimeter större i höjd med dynan. Karossformen gjorde dock att förbättringen i axelhöjd inte kunde bli mer än 5 centimeter. Framstolarna hade gjorts tunnare, så att knäutrymmet i baksätet ökade med 6 centimeter. Standard PV:n kostade i Sverige 9 250 kronor, modell Special I kostade 9 520 kronor och Special II 10 375 kronor.
Motor (1961-65): typ B18A, rak fyrcylindrig toppventilsmotor (Sport: B18D)
Slagvolym: 1 780 cm3
Borr x slag: 84,14x80 mm
Effekt: 75 hk vid 4 500 r/min (Favorit, Special), 90 hk vid 5 000 r/min (Sport)
Växellåda:
3-växlad manuell, med osynkroniserad 1:a (Standard: 1958-60)
3-växlad manuell, helsynkroniserad (Favorit: 1960-65)
4-växlad manuell, helsynkroniserad (Special, Sport)

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG