Visa alla bilder

Volvo C70 Coupé 2,4T — 1999

En snyggt designad Volvo.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En Volvo coupé som inte är så vanlig idag, fin att köra. Några anmärkningar finns se nedan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
38 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11945
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo C70 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En Volvo coupé som inte är så vanlig idag, fin att köra. Några anmärkningar finns se nedan."

Beskrivning

En vass Coupé som har klarat sig fint, dock finns några småskavanker att fixa. Har bara haft en ägare sedan 2004.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1999/1999 
  • Första registreringsdatum
    2004-11-08 
  • Avläst mätarställning
    220470 km 
  • Kw / hk
    142 / 193 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Halvskinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Härligt drag i motorn, går bra växlar fint.

  • Skick interiör:

    Hel och fin inredning lite slitage på förarstolen.

  • Skick exteriör:

    Bra i lacken men har en del skavmärken på bilens hörnor. Behöver lackbättring.

  • Skick helhet:

    Härlig bil som går fint, lite lackjobb så har man en bra Volvo coupé.
























    333333333333333335

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2004-11-08
Ursprungsbesiktning: 2004-10-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2004-11-08 (990101)
Besiktigad tom: - 2019-12-31
Senast godkända besiktning: 2018-10-24
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2413 kr
Antal ägare: 2
OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land

Fakta om modellen

Bilen visades första gången på Paris Motor Show 1996, lanserades 1997 i Europa och 1998 i Kanada och USA (som är Volvos största marknad). Den stegvisa lanseringen var avsiktlig för att säkerställa kvalitén av en bilmodell som var helt ny för Volvo. C70 utvecklades för att vara Volvos svar på Mercedes-Benz CLK-klass. Tekniskt sett byggde den på samma plattform som 850.

Volvo C70 fanns vid lanseringen tillgänglig med femcylindriga motorer med både lågtrycks- och högtrycksturbo, såväl manuellt- som automatväxlad. C70 var utvecklad av Tom Walkinshaw Racing och var formgivaren Peter Horburys genombrott. C70 mottogs mycket väl av media och bilrecensenter tack vare sin komfort/rymlighet, hög vridstyvhet och tilltalade formspråk. Coupéversionen har en mjukare och mer harmonisk taklinje än cabrioletversionen, på grund av de bågar som är nödvändiga i en tygsufflett. Andra generationens C70 löste detta med ett tredelat nedfällningsbart plåttak.

C70 uppvisades inför media i utmärkande saffransorange metalliclack. I långfilmen Helgonet från 1997 (med Val Kilmer i huvudrollen som Simon Templar) användes en C70 med korallröd metalliclack. Som med övriga Volvomodeller, har även färgerna på C70 ändrats genom åren. I början av produktionen tillverkades en serie av special edition-modeller med särdrag som en unik premiumskinnklädsel i två toner. Övriga tillval var stereon SC-901 Dolby Surround med en integrerad CD-växlare för tre skivor och 14 högtalare på tillsammans 400 W.

På grund av den begränsade tillgången och marknadens begränsade behov av coupéer i den höga prisklassen, gick försäljningen trögt.

Volvoentusiaster har frambringat en kult kring sportiga C70 liknande den kring dess sportiga föregångare P1800, på grund av den nyskapande designen och ändamålsriktig prestanda. C70 var mycket tung för sin storlek, vilket beror på åtskilliga säkerhetsdetaljer. Med kraft från sin turboladdade motor presterar bilen bäst vid höga hastigheter.

Produktionen av coupé-versionen slutade 2002 på grund av vikande efterfrågan, samt att övriga besläktade Volvo-modeller redan var nedlagda och tillgången till delar därför blev begränsad. Olika special edition-modeller och trimmingstillval erbjöds som minnesutgåvor av första generationens C70. Produktionen av cabriolet-versionen fortsatte och 2004 såldes lika många av den som sammanlagt under 1997-2003.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hosBrocenter in Olofström enligt nedan:

- Torsdagen den 31:e oktober kl.13:00 till 18:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Kontakta handläggare Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG