Visa alla bilder
Visa film

Volvo 242 Turbo B21T, USA-modell — 1982

Snygg representant för en av Volvos populäraste modeller.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg 242 Turbo med sollucka och skinnklädsel i ett fantastiskt originalskick som fungerar fint utan anmärkningar. Den har förmodligen körts mestadels på Highway mellan kusterna i USA. 226.000 miles motsvarar 37.000 svenska mil"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
120 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12032
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 242 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg 242 Turbo med sollucka och skinnklädsel i ett fantastiskt originalskick som fungerar fint utan anmärkningar. Den har förmodligen körts mestadels på Highway mellan kusterna i USA. 226.000 miles motsvarar 37.000 svenska mil"

Beskrivning

Denna bil importerades från USA 2011 och var i detta fina originalskick. Entusiastiska ägare har endast förfinat den med service och utbyte av slitagedelar. Nuvarande ägare säljer bilen på grund av platsbrist i sitt garage.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1982/1982 
  • Första registreringsdatum
    2011-03-21 
  • Avläst mätarställning
    226362 miles 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, fungerar utmärkt, besiktad 190806. Miles mätare utbytt vid 226362 miles till nuvarande i samband med senaste besiktning. Bilen har endast körts ca 15 mil med kilometermätaren som sitter i nu.

  • Skick interiör:

    Fin inredning med små bruksspår av användning

  • Skick exteriör:

    Originallack i fantastiskt skick endast några mindre lackbättringar och slitage finns, 100% rostfri aldrig rostlagad.

  • Skick helhet:

    En härlig originalbil som är väl omhändertagen sedan den var ny.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-01-07
Ursprungsbesiktning: 2011-03-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2011-05-01 (820101)
Besiktigad tom: 2021-08-31
Senast godkända besiktning: 2019-08-06
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Från början av modellserien var 244 GL den motorstarkaste varianten, med bränsleinsprutning på B21-motorn. Därefter kom 242 GT, följd av GLE och GLT-modellerna som senare fick B23-motorn och även den sexcylindriga B27 från 260-serien. Framgångarna för Saab 900 Turbo gjorde att även Volvo kände sig manade att ta fram en turboladdad version, trots att man redan hade en V6:a med samma effekt. Svaret blev 244 Turbo, som kom 1981, med en 155 hk stark B21-motor och endast manuell växellåda. Volvo 240-kombi turbo, som kom 1983, var den första serietillverkade kombibilen i världen med turbomotor.[2][3] Det fanns även en 242 Turbo som dock endast såldes i USA. Någon B23 med turbo kom aldrig att lanseras i 240-serien, utan fick vänta till 740-modellen.

240-modellen stod på topp 1984 då den svenska marknaden erbjöds ett utbud som sträckte sig från snikvarianten L via DL, GL och GLE/GLT till Turbo. Modellerna L, DL och GL hade förgasarmotorer med manuell choke, vilket gjorde att kallstarter krävde ett tränat handlag för att inte sluta med tjuvstopp eller sura tändstift. GLT, GLE, och Turbo var försedda med bränsleinsprutning. Bensinmotorerna var av Volvos egen tillverkning med block i gjutjärn och topplock i lättmetall med enkel överliggande kamaxel.

Modellen lanserades som en bil med god krocksäkerhet. Den förknippas med just säkerhet, inte alltför spännande köregenskaper samt näst intill outslitlighet. Dessvärre hade 240 stora problem med rost, och hög bränsleförbrukning. Bilen är robust uppbyggd och stryktålig, bland annat vad gäller de 4-cylindriga motorerna och de manuella 4-växlade växellådorna. Ett stående skämt var att växellådorna inte var inslitna förrän efter 20 000 mil. Tyvärr var karossen inte lika motståndskraftig och drabbades ofta av svåra rostangrepp. Liksom många andra fabrikanter började Volvo använda mer miljövänliga typer av lack under 1970-talet och dessa var inte lika bra på att skydda plåten.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth Telefon: +46 705 65 67 27
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast onsdagen den den 2:e oktober

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG