Visa alla bilder
Visa film

Saab 93B De Luxe 3-cyl tvåtakt — 1958

Klassisk Saab kortnos med tvåtaktsmotor och treväxlad rattväxel.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En tvåtaktare som stått still lite för mycket de senaste åren och som med punktinsatser lätt når till nästa nivå. Redan nu en startklar entusiastbil med massor av charm och karaktär, ägd och ompysslad av Saabfantast av stora mått."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12407
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En tvåtaktare som stått still lite för mycket de senaste åren och som med punktinsatser lätt når till nästa nivå. Redan nu en startklar entusiastbil med massor av charm och karaktär, ägd och ompysslad av Saabfantast av stora mått."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Den gyllengula 93/58:an (originalkulör) fick ny lack ut- och invändigt under 1980/90-talen. Projektet stannade dock av och bilen ställdes undan torrt och välventilerat fram till 2013 då nuvarande ägare tog vid. Efter bromsservice och allmän översyn besiktades bilen och därefter följde en rullande renovering. Under stilleståndsperioderna har bilen stått varmt och torrt. Sedan 2013 har den rullat 368 mil.
Den har NOS stolsklädslar. Resten pusslades ihop från olika donatorbilar av en sadelmakare. Baksätets ryggdyna skarvades, men sprack senare. Saabs tyg från den här tiden var mycket skört. Den goda nyheten är att Svenska Saabklubben numera säljer rätt tyg av hög kvalitet. En bit medföljer som räcker till ryggdynan.

Motorn är en 850-kubikare från 96. Den går starkt med stabil tomgång. Lättstartad. Den treväxlade lådan med frihjul funkar fint, något högljudd på trean. Väl injusterade växellägen. Övertygande bromsar. Inga missljud i övrigt. Nya däck (Vredestein Sprint Classic). Nytt avgassystem, ny S.U bränslepump. Mekaniskt arbete som återstår: koppla in värmepaket, byta torkarmotor, fixa instrumentbelysningen, montera kylargardin. Endast en startnyckel finns och den fungerar inte i dörrlåsen. Gummilisterna är generellt sett torra. Vindrutelisten och vänster dörrlist har sprickor. Den inre motorrumsväggen (vid kylaren) i plywood saknas.
Bilen är rostlagad i golvets ytterkanter och bakkant, trösklar (delvis), bakre stötdämparfästen och skärminfästningarna bak. Dörrbottnarna verkar vara osvetsade och är hela. Kvalitén på arbetet är mindre bra. Osentimentalt svetsat och inte så vackert. Den noggranne gör om jobbet på sikt. Alla lagningar är dock ärliga och synliga och finns ”undertill”.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1973-01-24 
  • Mätarställning
    99860 km 
  • Regnr
    DTT778 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    28 / 38 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Ljusgul 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassinummer
    42058 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Går fint i motor och växellåda. Bromsarna tar bra. Eventuellt behövs justering (eller mil) för att besiktningen ska vara helt nöjda i sin bromsprovare. All elektrisk utrustning fungerar förutom instrumentbelysningen.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Trasigt baksäte. Nytt tyg till ryggdyna medföljer. NOS överdrag (vinyl och tyg) till framstolarna, som är omstoppade. Skört tyg, bitvis fläckiga sidopaneler. Dörrfickorna ser trötta ut. Fint och helt innertak utan fläckar. Torra och fläckiga gummimattor. Inredningen stämmer inte till 100 % med årsmodellen, men är enhetlig. Trasiga kurvstroppar.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Rak och fin kaross med, för modellen, normala glipor och passningar. Normal dörrstängning. Generellt sett torra gummilister. Buckla höger framskärm. Mindre lackskador på huv. Fin brukslack med några rinningar – borde gå att slipa och polera bort. Mindre skada vänster bakskärm/infästning. Små bubblor vid bakkant vänster dörr. Smårepig vindruta. Betyg gränsar till en fyra.

  • Skick helhet: Betyg 3

    En renovering som speglar sin tid, men gjord med omsorg i det mesta –  utom ganska klumpiga rostlagningar i botten. Lätt att lyfta till nästa nivå med begränsad insats. Men körklar som den står – efter att ha besiktats en sista gång.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-07-05
Ursprungsbesiktning: 1973-01-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1973-01-24
Besiktigad tom: - 2017-07-31
Senast godkända besiktning: 2015-07-07
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Med 93 tog Saab nya kliv – ut i världen! En ny och längsmonterad trecylindrig motor och skruvfjädring runt om, samt nya karosskulörer och en lyxigare inredningsstil förnyade märket i grunden. Formgivaren Sixten Sason visade sitt snille med ny ”italien-inspirerad” nos och omarbetad siluett. Få andra bilar kunde matcha 93:ans skarpa körskänsla (styrningen är magisk!). Med en vågad körstil var folkhemmets vardagsbil en vinnare på grus och bana.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG