Visa alla bilder

Rover 3500 V8 — 1970

En Rover 3500 V8 av den mest attraktiva modellen.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"Varför vara som alla andra. Köp en Rover med lättmetall V8 och automatlåda. Besiktigad för all framtid. Ett rullande renoveringsobjekt med potential."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklad info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12338
ENKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 45 000 SEK
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"Varför vara som alla andra. Köp en Rover med lättmetall V8 och automatlåda. Besiktigad för all framtid. Ett rullande renoveringsobjekt med potential."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

2
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Denna Rover 3500 är av den mest attraktiva modellen med det ursprungliga utseendet. Den snygga fronten med aluminiumgrillen och det maffiga luftintaget. Bilen har svart skinnklädsel, framstolarna har steglöst justerbara ryggstöd vilket gör att det alltid går att hitta en bra körställning tillsammans med ställbar ratt i höjdled. Sportig varvräknare och tidstypiskt radio ingår också i utrustningen. Bakaxeln är av DeDiontyp vilket gör att spårvidden alltid är densamma samtidigt som bästa fäste erhålls. Motorhuv, tak och baklucka är tillverkade av aluminium för att spara vikt.
Rovern är också utrustad med för,de tidiga, V8:orna typiska Rostylefälgarna.
En pärm med dokumentation medföljer. En ägare mellan 1970 och 1996.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-01-01 
  • Mätarställning
    46571 km 
  • Regnr
    AZZ276 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    113 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Vit 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassinummer
    42803183G 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 2

    Motorn går bra och känns kraftfull. Automatlådan behöver servas. Växlar ej upp till trean. Växellådan är enligt uppgift renoverad 1997. Vänstra bakre hjulupphängningen bör ses över. Gnissel i framvagnen vid rattutslag, styrled?

  • Skick interiör: Betyg 3

    Inredning i lagom slitet bruksskick.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    En gång plåtrenoverad. Skärmar och dörrar i bra skick förutom repa/buckla vänster fram. De skruvade panelerna borde justeras för att få till rätt glipor mellan dem.

  • Skick helhet: Betyg 3

    Ett rullande renoveringsobjekt för den händige. I stort sett en bra bil med vissa renoveringsbehov.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-07-09
Ursprungsbesiktning: 1970-10-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1970-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2018-06-17
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Den första Rovern av modellserien P6 var 2000 med en fyrcylindrig toppventilmotor på 1978 cm3 och 90 hästkrafter. Produktionen startade 1963 och fortsatte till 1977. Däremellan försågs P6:an även med dubbla förgasare, 2000 TC på 110 hk, samt att en motor med större slagvolym introducerades som Rover 2200 SC, 98 hk, och 2200 TC på 115 hk.
1968 kom Rover 3500 med en 3,5 liters V8 på 155 hk, De första åren fanns den bara med automatlåda då Rovers manuella växellåda inte klarade av det höga vridmomentet. I Sverige såldes i princip bara bilar med automatlåda men 1971 kom även en manuellt växlade 3500 i produktion, 3500 S.
Som 1971 årsmodell kom en uppdaterad front med bl.a. en modernare svart plastgrill som ersatte den ursprungliga aluminiumgrillen.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Cargo Mecan /Bilweb Auctions i Enköping

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Visningsadress: Enköping, Litslena Västra Vällinge 6

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG