Visa alla bilder

Porsche 911T Targa 2.2l — 1971

Tillfälle att förvärva en Porsche klassiker som aldrig varit rostangripen. Matching numbers på kaross, motor och växellåda. Körd i Arizona med en äldre omlackering som har hållit sig mycket bra.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen kommer från en samling och har inte körts regelbundet på flera år. Uppstartad och nybesiktigad. Kan behöva en service och fin-inställning av förgasarna innan den är redo att brukas. Fin kaross och motor."

Budgivning öppnar inom kort
OBJEKTNR
LAGERORT
12321
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
500 - 550 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen kommer från en samling och har inte körts regelbundet på flera år. Uppstartad och nybesiktigad. Kan behöva en service och fin-inställning av förgasarna innan den är redo att brukas. Fin kaross och motor."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
3
Skick interiör
4
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Denna bil kom till Sverige 2017 från Arizona och är registrerad i Sverige. Bilen är i orenoverat originalutförande men omlackerad för cirka 10 år sedan på grund av solblekt lack. Inredningen är helt original. Motorn är genomgången med nytt avgassystem och nya värmekamrar. Bilen är lika fin undertill som ovanpå. Porsche Certificate of Authenticity finns utttaget som utvisar att motornumret är 6119599 och växelåda nr 7210292. Originalkulör: Silver metallic/80 och inredning i svart konstläder/11. Utrustad från fabrik: US-utförande, fuchsfälgar, manuell antenn, högtalare, gröntonande rutor runtom och komfortpaket.
Bilen kommer från nästan 30 års förvaring hos samlare i Arizona och har endast startats med jämna mellanrum den senaste åren. Servicehandlingar saknas men motorn ser mycket fräsch ut och låter bra. Mätarställningen 65.110 miles motsvarar 10.800 svenska mil, vilket kan stämma om man ser till skicket på inredningen. Mätarställningen kan dock tyvärr inte styrkas eller garanteras.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    2019-08-29 
  • Mätarställning
    65110 miles 
  • Regnr
    LEF62R 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    105 / 143 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Silver 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Chassinummer
    9111111299 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Går fint i motor och växellåda samt bromsar, men behöver service och justering av förgasare. Äldre däck som är lite torra. Separat elektrisk bränslepump med strömbrytare på instrumentpanelen (ej original). Även tutan har har sin funktion med en strömbrytare på panelen.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Originalinredning som är något sliten med dörrsidor och säten som har en del omsorgsbehov. Taket har bra passform, är lätt att demontera och montera, men gummilisterna längs sidorutorna behöver bytas.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Ovanligt fin kaross och lack, inga lackskador eller rostangrepp. Aldrig rostangripen eller rostlagad. Huven fram behöver justeras något, den är svår att stänga helt. Svag mjuk inböjning, knappt synbar i plåten mellan dörr och bakskärm på förarsidan. Några gummilister är torra.

  • Skick helhet: Betyg 3

    Ovanligt hel, fin och orenoverad tidig Targa. Justera huven, ge bilen en service, se över dörrsidor, mattor och inredning och gör en rekonditionering av lacken, och betyget höjs till en fyra.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-08-29 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2019-08-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: (710101)
Besiktigad tom: - 1974-01-31
Senast godkända besiktning: 2019-08-29
Föreläggande: 2019-08-29 (KBES
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: Fordonet är taget i trafik tidgare i annat land

Fakta om modellen

Porsche 911 började levereras hösten 1964, som efterträdare till Porsche 356, som dock fick leva kvar ett år till parallellt med 911:an. Första året såldes bara coupémodellen men i september 1965 introducerades den halvöppna modellen som fick namnet Targa. Taksektionen över framsätena gick att ta bort, liksom bakrutan, som var gjord av plast de första åren. Kvar blev en kraftig båge över baksätet, som skyddade passagerarna vid en olycka. Modellen hade framtagits som ett alternativ till en ren cabriolet, då det förbereddes hårdare lagkrav på säkerhet för öppna bilar i USA. Porsches lösning var innovativ och blev mycket populär. Targa blev ett begrepp som många andra biltillverkare tog efter. Några lagar om störtbåge på öppna bilar kom dock inte, men Targan sålde så bra under hela 1970-talet att det skulle dröja ända till 1982 innan 911:an kom i helt öppet cabrioletutförande. Targan fortsatte dock byggas i samma form fram till 1994 och är idag en av de mest eftertraktade modellerna av 911:an.
Hösten 1966 fick 911:an en version med starkare motorn, 911 S, som med hårdare chassie och lättmetallfälgar från Otto Fuchs som senare blivit så karaktäristiska för 911-modellen.
Hösten 1967 förlängdes hjulbasen, vilket förbättrade vägegenskaperna. En enklare tredje modell, 911T, kompletterade programmet nedåt och en halvautomatisk växellåda, kallad Sportomatic, erbjöds som tillval.
I september 1969 förstorades motorn till 2,2 liter och två år senare, i september 1971 ännu en gång till 2,3 liter. Anledningen var att behålla prestandan, trots allt strängare avgasreningskrav på Porsches viktigaste marknad, USA. Detta är en USA-modell som kallades 911T med 143 hk, i Europa hade motsvarande modell beteckningen 911E och 155 hk utan avgasrening.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG