Visa alla bilder
Visa film

Porsche 911T Targa 2.2l — 1971

Tillfälle att förvärva en Porsche klassiker som aldrig varit rostangripen. Matching numbers på kaross, motor och växellåda. Körd i Arizona med en äldre omlackering som har hållit sig mycket bra.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen kommer från en samling och har inte körts regelbundet på några år. Uppstartad och nybesiktigad och godkänd i Sverige. Nyservad och förgasarna intrimmade med nya munstycken, så nu går bilen mycket bra. Mycket fin kaross och motor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklad info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12321
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 911T Targa?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Bilen kommer från en samling och har inte körts regelbundet på några år. Uppstartad och nybesiktigad och godkänd i Sverige. Nyservad och förgasarna intrimmade med nya munstycken, så nu går bilen mycket bra. Mycket fin kaross och motor."

Beskrivning

Denna bil kom till Sverige 2017 från Arizona och är registrerad i Sverige. Bilen är i orenoverat originalutförande men omlackerad för cirka 10 år sedan på grund av solblekt lack. Inredningen är helt original och fräsch men dörrfacken invändigt saknas. Motorn är genomgången med nytt avgassystem och nya värmekamrar. Bilen är lika fin undertill som ovanpå. Porsche Certificate of Authenticity finns utttaget som utvisar att motornumret är 6119599 och växelåda nr 7210292. Originalkulör: Silver metallic/80 och inredning i svart konstläder/11. Utrustad från fabrik: US-utförande, Fuchsfälgar, manuell antenn, högtalare, gröntonande rutor runtom och komfortpaket.
Bilen kommer från nästan 30 års förvaring hos samlare i Arizona och har endast startats med jämna mellanrum den senaste åren. Servicehandlingar saknas men motorn ser mycket fräsch ut och låter bra. Mätarställningen 65.110 miles motsvarar 10.800 svenska mil, vilket kan stämma om man ser till skicket på inredningen. Mätarställningen kan dock tyvärr inte styrkas eller garanteras.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    2019-08-29 
  • Avläst mätarställning
    65110 miles 
  • Kw / hk
    105 / 143 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor och växellåda samt bromsar. Separat elektrisk bränslepump med strömbrytare på instrumentpanelen (ej original). Även tutan har har sin funktion med en strömbrytare på panelen. Reservhjulet saknas.

  • Skick interiör:

    Originalinredning i normalt skick med dörrsidor som saknar förvaringsfacken nertill. Targataket har bra passform, är lätt att demontera och montera, men gummilisterna längs sidorutorna behöver bytas. Backspegel invändigt nu monterad, den syns ej på bilderna.

  • Skick exteriör:

    Ovanligt fin kaross och lack, inga lackskador eller rostangrepp. Aldrig rostangripen eller rostlagad. Huven fram behöver justeras något, den är svår att stänga helt. Svag mjuk inböjning, knappt synbar i plåten mellan dörr och bakskärm på passagerarsidan. Några gummilister är torra.

  • Skick helhet:

    Ovanligt hel och fräsch orenoverad tidig Targa som aldrig varit rostangripen, all plåt original. Justera huven fram, och komplettera dörrsidorna med förvaringsfacken, så är detta en riktigt fin bil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-08-29 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2019-08-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: (710101)
Senast godkända besiktning: 2019-10-15
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Porsche 911 började levereras hösten 1964, som efterträdare till Porsche 356, som dock fick leva kvar ett år till parallellt med 911:an. Första året såldes bara coupémodellen men i september 1965 introducerades den halvöppna modellen som fick namnet Targa. Taksektionen över framsätena gick att ta bort, liksom bakrutan, som var gjord av plast de första åren. Kvar blev en kraftig båge över baksätet, som skyddade passagerarna vid en olycka. Modellen hade framtagits som ett alternativ till en ren cabriolet, då det förbereddes hårdare lagkrav på säkerhet för öppna bilar i USA. Porsches lösning var innovativ och blev mycket populär. Targa blev ett begrepp som många andra biltillverkare tog efter. Några lagar om störtbåge på öppna bilar kom dock inte, men Targan sålde så bra under hela 1970-talet att det skulle dröja ända till 1982 innan 911:an kom i helt öppet cabrioletutförande. Targan fortsatte dock byggas i samma form fram till 1994 och är idag en av de mest eftertraktade modellerna av 911:an.
Hösten 1966 fick 911:an en version med starkare motorn, 911 S, som med hårdare chassie och lättmetallfälgar från Otto Fuchs som senare blivit så karaktäristiska för 911-modellen.
Hösten 1967 förlängdes hjulbasen, vilket förbättrade vägegenskaperna. En enklare tredje modell, 911T, kompletterade programmet nedåt och en halvautomatisk växellåda, kallad Sportomatic, erbjöds som tillval.
I september 1969 förstorades motorn till 2,2 liter och två år senare, i september 1971 ännu en gång till 2,3 liter. Anledningen var att behålla prestandan, trots allt strängare avgasreningskrav på Porsches viktigaste marknad, USA. Detta är en USA-modell som kallades 911T med 143 hk, i Europa hade motsvarande modell beteckningen 911E och 155 hk utan avgasrening.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft

Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på telefon 031 - 93 33 31 eller till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG