Visa alla bilder

NSU Ro 80 Mk1 Wankelmotor — 1969

Bilen var en sensation när den kom 1967, moderna runda former, väghållning och en fantastisk motor. Säljs från Sparreholms bilmuseums samlingar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fräsch bil, från bilmuseum där den stått sedan 1995. Senast startad sept. 2017. Behöver start- och bromsservice och batteri."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
76 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12395
FLEN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande NSU Ro 80 Mk1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Mycket fräsch bil, från bilmuseum där den stått sedan 1995. Senast startad sept. 2017. Behöver start- och bromsservice och batteri."

Beskrivning

Denna bil har gått sammanlagt 12208 mil och körts i Östersund under sina första tio år, (mellan 1969 till 1979). Från 1980-1982 renoverades bilen av en VW mekaniker i Huddinge, med ny lack, rostskyddsbehandling, byte av slitdelar som drivaxlar, bromsar, avgassystem, stötdämpare, lister, sätesklädsel med stolsvärme, nya slangar och däck med mera. Sedan mitten av 1990 talet tillhör bilen Sparreholms bilmuseums samlingar och har visats, startats och körts med jämna mellanrum. Senast den startades och kördes var den 14/9 2019, och då noterades att höger bakbroms kärvade samt höger framruta går trögt att veva upp (manuella hissar). Bilen har förvarats torrt och fint och ser mycket fräsch ut lack, krom och inredning. Det finns sedan ett par år en en mindre parkeringsskada på vänster framdörr (se bild). Inga rostangrepp. Behöver startservice och nytt batteri samt en vaxning, så blir bilen i toppskick igen. Verkstadshandbok, servicebok, intruktionsbok med mera följer med bilen, se bilder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1968-12-01 
  • Avläst mätarställning
    22079 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    3 vxl semiautomat 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Mörkblå solid 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt, men behöver ny bensin och startservice. Bromsar behöver smörjas upp.

  • Skick interiör:

    Jättefin klädsel, innertak, instrumentbräda och mattor.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin lack och fint krom. Parkeringsskada, buckla på vänster framdörr. Sprick i framrutan (ej i siktfältet), se bild.

  • Skick helhet:

    Hel och fin, bättre helhetsskick än normalt. Behöver dock en teknisk översun då den stått still i många år.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1983-08-22
Ursprungsbesiktning: 1968-11-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1968-11-01
Besiktigad tom: - 1996-01-31
Senast godkända besiktning: 1995-03-08
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Det som gjorde NSU Ro80 unik och spännande, (och före sin tid i design och teknik), var bland annat mycket elegant, modern kaross med stora innerutrymmen och runda former, mycket lågt luftmotstånd, hög komfort och mycket god väghållning. Dessutom unik Wankelmotor som är helt vibrationsfri och kan varvas utan begränsningar. Detta kopplat till en halvautomatisk växellåda och framhjulsdrift gjorde bilen till en sensation när den presenterades på Frankfurtmässan 1967. Den fick utmärkelsen årets bil detta år av en enhällig jury.
NSU hade lagt ner all sin kraft på att utveckla denna bilmodell och på grund av problem med motorns tätningar, mellan rotor och stator så fick man byta de första motorerna på alla bilar som såldes under första året. 1969 gick Audi in och köpte NSU, som då kom att heta Audi-NSU och denna bilmodell inspirerade bland annat till designen i den nya Audi 80 som kom i mitten av 1980-talet. Wankelmotorn, och Ro 80 modellen slutade man med 1978. Men Wankelmotorn har levt vidare i flera Mazda- sport-modeller och sålts i stort antal. Nackdelen är dock fortfarande hög bensinförbrukning.
Idag är Ro 80 en eftertraktad samlarbil och detta exemplar är särskilt intressant eftersom det r av första utförandet med originaldesignen oförändrat. Bilen har också den förbättrade motorn, motornummer: 612 0103 243.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG