Visa alla bilder

Daimler Double Six V12 — 1981

Vacker bil som stått undanställd av bilsamlare sedan 1996. Kom till Sverige 1988 men blev ej fullständigt inregistrerad. Säljs därför som reservdelsbil/projektbil då den ej är registrerad.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen ser normal ut. Äldre omlackering med rostblåsor runt fram/bakrutan och på vänster bakdörr. Ej startad då den behöver startservice innan uppstart. Ej körd på många år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
9 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11990
ENKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Daimler Double Six?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen ser normal ut. Äldre omlackering med rostblåsor runt fram/bakrutan och på vänster bakdörr. Ej startad då den behöver startservice innan uppstart. Ej körd på många år."

Beskrivning

Denna bil köptes ny av en svensk företagare som arbetade i London. Bilen importerades till Sverige 1988 och fick vid införseln svenskt registeringsnummer men registeringsbesiktning genomfördes ej. Bilen har enligt uppgift lackerats om i slutet av 1980-talet och sedan ställts undan. 1996 köptes den av nuvarande ägare och ställdes i dennes bilsamling. Bilen säljs nu för ägarens dödsbo. Motorn går runt men tänder ej. Bränsletillförseln behöver servas.
Fin modell som med enkla medel borde bli körbar igen. De lösa golvmattorna saknas och innertaket hänger ner i mitten. Men i övrigt ser bilen normal ut. Vi bedömer att den gått 13600 mil för mätaren slår runt vid 10.000 mil.
Köpare får själv arbeta med att registrera in bilen, om detta är möjligt. Säljs som reservdelsbil. Oirginal instruktionsbok och servicebok ligger i handsfacket. Batteri saknas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1988-04-22 
  • Avläst mätarställning
    36542 km 
  • Kw / hk
    213 / 290 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helläder 
  • Färg
    Vinrödmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt men den tänder inte. Har inte varit körd sedan år 2000.

  • Skick interiör:

    Beige skinnklädsel som behöver rengöring. Sprucken lack på trädetaljer. Golvmattor saknas. Innertak hänger.

  • Skick exteriör:

    Bilen omlackerad för ca 25 år sedan. Har sedan förvarats i garage. Rostangrepp, lackblåsor finns runt gummilisten runt fram/bakrutan samt på vänster bakdörr samt lite på kanter nertill.

  • Skick helhet:

    Bilen kom till Sverige 1988 och förregistrerades. Har sedan stått undanställd i alla år hos 3 olika ägare. Förregistrerad innebär att den inte kan tas i trafik utan måste genomgå registreringsbesiktning. Vi är tveksamma till att bilen uppfyller registreringsbesiktningens krav. Köpare får själv undersöka detta.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Bilen är endast förregistrerad. Köpare får själv arbeta med att registrera in bilen, om detta är möjligt. Säljs som reservdelsbil.

Fordonsstatus: Avst 1988-04-22 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: -
Skattebefriad: -
Årsskatt: -
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Generation 3 av Jaguars mest sålda modell, Jaguar XJ 6 och toppmodellen Daimler Double Six (med V12 motor) kom 1979. Bilmodellen hade då fått en större yttre uppfräschning signerad designhuset Pininfarina. Serie tre betraktas av många som den vackraste modellen i XJ-serien. Vid en snabb titt kan det vara svårt att se skillnad mot serie  2-bilarna, men faktum är att bara ett par karossplåtar är identiska med föregångaren. Serie 3 tillverkades enbart med den långa hjulbasen. På den tiden krävde USA-marknaden extra stötupptagande stötfångare, och för att undvika helt olika konstruktioner beroende på marknad övergavs de gamla kromade stötfångarna till förmån för helt nya i svart gummi. USA-marknaden krävde fortfarande specialstötfångare, men nu räckte det med ett annorlunda mittstycke. De nya stötfångarna innehöll nu också främre blinkers och bakre dimljus. Bakljusen var större och omfattade även backljusen. Kylargrillen på Jaguar-modellerna var ny och hade nu enbart vertikala ribbor, varav den mittersta var extra tjock, men Daimler-modellerna hade samma grill som tidigare. Nya var också de infällda dörrhandtagen. Interiört bjöd inte serie 3 på några större ändringar. Toppmodellen hette Daimler Dounle Six och den tolvcylindriga motorn var på 4,2 liter och 287 Hk.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Cargo Mecan /Bilweb Auctions i Enköping

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Visningsadress: Enköping, Litslena Västra Vällinge 6

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG