Visa alla bilder
Visa film

Chrysler New Yorker Rak 8 — 1947

Pampig amerikanare med en underbar historik, i fint skick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bekväm klassiker som är bekväm att köra och väcker uppmärksamhet var än man kommer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12352
LYCKEBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chrysler New Yorker?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bekväm klassiker som är bekväm att köra och väcker uppmärksamhet var än man kommer."

Beskrivning

Nuvarande ägare berättar:
Denna automobil köptes ny 1947 av AB Gense i Eskilstuna, Sveriges idag äldsta aktiebolag.
Den användes som direktionsbil där till mitten av 50-talet. Därefter hamnade bilen hos en familj på Gärdet i Stockholm. Denna familj hade också ett boende i Benidorm, Spanien. Chryslern fick därför rulla fram och tillbaka många gånger genom efterkrigstidens Europa till en bit in på 60-talet. Då borgmästaren i Benidorm gång på gång erinrade sig emot att bilen var svenskregistrerad ställdes därför bilen av i mitten av 60-talet hemma vid fruns föräldrahem i Bäckebo utanför Nybro.
Där blev bilen stående under en pressening i ett garage tills mitten av 80-talet. I obrukbart skick bytte bilen ägare ett par gånger tills jag köpte bilen 1987. 1990 hade jag fått bilen i brukbart skick och fått bilen återregistrerad.
Jag lyckades på tidigt 90-tal få kontakt med frun som var andra ägare och brevväxlade under femton år fram till hennes bortgång. Jag fick på detta sätt många roliga och intressanta historier om bilen och dess öden samt en del gamla foton.
Bilen var original mörkblå, men efter rostlagning valde jag att lackera den i en crémevit kulör. Jag har burkat bilen i snart trettio år och kört cirka 1500 mil. Bilen är utrustad med Chryslers raka Spitfire 8:a och Fluid Drive, en halvautomatlåda. Bilen går mycket bra och är mycket bekväm. Sträckkörningar på upp till trettio mil med småbarn var rena nöjet. Bilen har använts vid otaliga bröllop, studenter och andra evenemang. Jag har monterat säkerhetsbälten i bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1947/1947 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-21 
  • Avläst mätarställning
    46118 km 
  • Kw / hk
    100 / 136 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går utmärkt, växlar mjukt.

  • Skick interiör:

    Omklädd inredning i bra skick, bruksspår finns. Säkerhetsbälten monterade både fram och bak.

  • Skick exteriör:

    Äldre renovering som har klart sig fint, någon rostbubbla och skavank finns. Proffsigt lackeringsjobb.

  • Skick helhet:

    En fint renoverad bil som går utmärkt att köra i modern trafik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-07-09
Ursprungsbesiktning: 1990-06-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-21
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Efter kriget blev New Yorker en separat serie. Till skillnad från de flesta bilföretag, gjorde Chrysler inte stora förändringar mellan varje modellår från 1946 till 1948. Därför har modeller för 1946 till 1948 Chryslers samma grundläggande utseende, känt för sin "munspels" grill, baserat på karossen som introducerades med 1941-modellerna . 1947 gjordes en mindre designförändring i däck, trim och instrumentpanel, medan de första 1948-talet var bara 1947-tal utan synliga förändringar. Efterkrigstidens Chryslers fortsatte att erbjuda Fluid Drive, med New Yorker som nu erbjöd den riktiga 4-växlade halvautomatiska växellådan.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG