Visa alla bilder

BMW M3 E46 — 2002

En ofixad M3:a med en ägare, en fin servicehistorik och en låg körsträcka.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Välvårdat, välservat och försiktigt kört exemplar. En tidig plåtskada i körglädjekarriären är egentligen den enda frågenoteringen i protokollet."

Budgivning öppnar inom kort
OBJEKTNR
LAGERORT
12318
LIDKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
270 - 300 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Välvårdat, välservat och försiktigt kört exemplar. En tidig plåtskada i körglädjekarriären är egentligen den enda frågenoteringen i protokollet."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Här är den. Din jakt på en Phoenixgul E46:a med rätt specifikation och historik är över. M:et i M3 står för motorsport, mums och maskin. Den bilentusiast som inte blir berörd av den här motorn har nya horisonter att upptäcka.
E46-modellen kom 2001 och var den andra generationen med BMW Motorsports sugmotorsexa och därmed också den sista M3-sexan att andas utan hjälpmedel. Därefter blev det V8:a och turbosexa.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    2002/2002 
  • Första registreringsdatum
    2002-05-07 
  • Mätarställning
    86000 km 
  • Regnr
    THR933 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    252 / 343 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Phoenixgul 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassinummer
    WBSBL91040JP82180 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    En rak sexcylindrig känsla som en M3:a av dessa generationer är ensamma att kunna erbjuda. Det här exemplaret har en klassisk manuell sexväxlad låda som lirar kugghjulsskönt i harmoni med motorn. E46:an fanns även med den då framsynta SMG-lådan (Sequenzielles Manuelles Getriebe), en egentligen manuell låda med en elektrisk-hydraulisk styrning av växlingen, allt för att likna de sekventiella raksskurna racinglådorna som hade använts i standardvagnsracing sedan mitten av nittiotalet.
    Men de tidiga versionerna av den tekniken hade sina begränsningar, och en manuell version är att föredra idag.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Rolig och trevlig gulgrön skinnklädsel i fint och välskött skick som matchar exteriörens nyans. Det märks att bilen har använts sparsamt och försiktigt.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Originallack i i kulören Phoenix Gelb, en M3-färg som ägaren absolut ville ha och fick därför 10 månaders väntetid på sin nya bil.
    Delvis omlackerad efter en plåttrafikskada i Malmö 2004. På höger C-stolpe syns två små fält med resningar från den skadereparationen. Ägaren, som är från ett litet samhälle utanför Lidköping, påtalade aldrig detta trots att skadan åtgärdades genom en BMW-verkstad. "Det var så jobbigt när verkstaden fanns i Malmö". Så lyder alltså historien och det är förhållandevis enkel åtgärdad lackbättring om man vill.

  • Skick helhet: Betyg 4

    En riktig enägarbil med lågt milantal och all önskad dokumentation. Snyggt och korrekt ifylld servicebok med alla servicetillfällen på BMW-verkstäder. En orörd M3:a, välvårdad och med låg körsträcka, är alltid en eftertraktad samlarbil. Det här exemplaret har alla parametrar på plats för ett rätt och riktigt entusiastliv.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG