Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 850cc 2-takt — 1964

En klassiker med en unik twist. Bilen är utrustad med en fabriksbyggd och racetrimmad motor från Saabs tävlingsavdelning, Motorn ger ca 85hk och bjuder på ett underbart ljud.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Jag kanske är partisk eftersom jag älskar ljudet av tvåtaktsmotorer, men den här bilen fick mig att le och skratta både under filmning och körning. Den låter fantastiskt, tack vare sin trimmade motor och sidomonterade avgassystem – en riktig pärla som varje Saab-entusiast skulle älska att äga och köra."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
131 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17907
VARGÖN/TROLLHÄTTAN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Jag kanske är partisk eftersom jag älskar ljudet av tvåtaktsmotorer, men den här bilen fick mig att le och skratta både under filmning och körning. Den låter fantastiskt, tack vare sin trimmade motor och sidomonterade avgassystem – en riktig pärla som varje Saab-entusiast skulle älska att äga och köra."

Beskrivning

Ägaren och hans familj har en lång och gedigen historia med Saab som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Hans far var en ledande ingenjör och djupt involverad i design och utveckling. Bilens mest unika kännetecken är dess motor – en sällsynt racingmotor från Saabs tävlingsavdelning som har använts i tävlingssammanhang. Den deltog till och med i ett veteranrally under slutet av 90-talet (Dalslandsrallyt) och har även körts av Saab på Nürburgring.

Motorn, byggd av Saabs tävlingsavdelning, är utrustad med Lancia-förgasare och en separat oljepump, kördes med blandad smörjning och har ett specialbyggt raceavgassystem.

Ägaren genomförde en totalrenovering av bilen under slutet av 1990-talet, där han plockade ner den till plåtrent skick, monterade sparklådor på trösklarna, utförde svetsarbeten och lackade om hela bilen. Renoveringen avslutades med att ägaren monterade tävlingsavdelningens sidomonterade avgassystem som användes vid tävlingar på Nurburgring.

Under de senaste 25+ åren har bilen främst körts lokalt och har även deltagit i protester mot GM innan Saabs konkurs. Den är välkänd bland Saab-entusiaster runt Trollhättan.

Bortsett från motorn är bilen i stort sett standard, men den kräver lite högre varvtal vid växling och en något fastare koppling. Bilen är för närvarande obesiktigad, men ägaren kommer att leverera med en godkänd slutbesiktning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-22 
  • Avläst mätarställning
    52190 km 
  • Kw / hk
    28 / 38 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar direkt och går mycket jämnt och fint, med ett fantastiskt ljud vid höga varvtal. Väghållningen är stabil och stadig, och bromsarna känns solida. Som nämnt krävs lite högre varvtal vid start på grund av den fastare kopplingen. 4-växlad växellåda med Saab Sport-bromsar – främre skivbromsar och bakre trumbromsar.

    Motorrummet och bagageutrymmet är rent och välordnat, och bilen är utrustad med bra hjul och däck. Dessutom har ägaren själv servat bilen, och den levereras med en ny, godkänd slutbesiktning.

  • Skick interiör:

    Interiören är standard men välskött och prydlig, utan skador förutom en liten spricka på instrumentbrädans ovansida och en lös ficka på passagerardörrens panel (se bilder). Sätena, innertaket, instrumentbrädan och gummimattorna är i mycket gott skick. Bilen är även utrustad med en sportig fyrbultad träratt.

  • Skick exteriör:

    Bilen har ett mycket fint helhetsintryck med rak och oskadad kaross, förutom en liten buckla på cirka 10 cm under det högra bakljuset. Det finns inga större rostproblem, endast några mindre blåsor på frontplåten. Underredet är rent, med några ytliga rostfläckar som enkelt kan åtgärdas med en stålborste för att ta bort gammal tätning och applicera en ny för långvarigt skydd.

    Lacken är klar och ren, med viss nötning på bakskärmarnas kanter samt några lättare repor på den nedre vänstra skärmen, vilka enkelt kan poleras bort. Kromdetaljerna är blanka och i gott skick, även om stötfångaren visar viss oxidation på vissa ställen.

  • Skick helhet:

    Varje Saab-entusiast behöver denna bil. Den låter fantastiskt, och motorn är ett verkligt stycke Saab-historia. Den väcker uppmärksamhet redan på 300 meters avstånd, så du kommer garanterat aldrig att köra obemärkt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-02-23
Ursprungsbesiktning: 1965-01-22 (typbes) (Ombes:19950915)
Datum i trafik första gången: 1965-01-22
Senast godkända besiktning: 2014-06-10
Besiktigad tom: 2016-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vargön/Trollhättan

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-03-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG