Visa alla bilder
Visa film

Pontiac Torpedo Cabriolet 3.9L 6-cyl — 1948

Trevlig 40-tals cabriolet i ett körklart entusiast skick. Nuvarande ägare har haft bilen i 55 år.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går fint och är i ett mycket bra bruksskick, kräver dock lite vana att växla. Den är körklar och ger ett gott intryck både in och utvändigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
13 FEB 10:40
160 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17883
HAGBY / KALMAR
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
280 - 320 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 161 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17525
11 FEB 19:35
160 000 SEK
33717
11 FEB 07:59
153 000 SEK
33717
11 FEB 07:57
152 000 SEK
32308
09 FEB 17:53
151 000 SEK
13193
08 FEB 10:39
150 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Pontiac Torpedo Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen går fint och är i ett mycket bra bruksskick, kräver dock lite vana att växla. Den är körklar och ger ett gott intryck både in och utvändigt."

Beskrivning

Bilen såldes ny i Malmö 1950 och köptes av nuvarande ägare 1970 som renoveringsobjekt, läs historien under rubriken Ägarens kommentar.

Under de år han ägt bilen har det samlats mycket reservdelar, det är 2 pallar med delar som medföljer .

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1948/1948 
  • Första registreringsdatum
    1980-06-18 
  • Avläst mätarställning
    48632 km (ej original mätare) 
  • Regnr
    KLU896 
  • Chassinummer
    P6PA12477 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går bra och bromsarna tar utan sneddragning. Ett litet tickande ljud finns i motorn. Det krävs lite vana för att växla smidigt. Den har nyligen fått en uppstarts service efter att körts sparsamt de senaste åren. Elsuffletten fungerar klanderfritt men tar lite tid på sig för att öppna och stänga. Radio och klocka är inte i funktion.

  • Skick interiör:

    Omklädd inredning i fint skick, säten och instrument kommer från en donatorbil på Eda skroten i Värmland.

  • Skick exteriör:

    När bilen renoverades så lackades den i ägarens garage med ett gott resultat som fortarande ser bra ut. Kromet har mindre angrepp på några ställen samt en liten skada i fronten.

    Hel och bra sufflet som är tät men har en reva vid bakre sidofönster höger sida. Nästan nya däck på 15 tums plåtfälgar.

  • Skick helhet:

    En läcker cabriolet som tål att användas, fungerar väl och är körklar till sommarens utfärder.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1986-04-03 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1980-06-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1980-06-18
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

Lite historik till bilen. Den registrerades 1950 i Malmö, dess öde fram till mitten av 60-talet vet jag ej, den slutade sina dar som raggarbil i Gävle och där påbörjades även en upprustning, det fanns stora planer man skickade ut drivlina och inredning enl uppgift ska det ha hamnat i båt för att ersätta med en jagga v12. Det lagades en del rost, skärmkanter bakdelen omgjord samt nederdel dörrar. Kvitton på dessa arbeten finns kvar. Där tog ork och förmodligen pengarna slut och bilen annonserades ut senhösten -69. Det var då jag köpte den ung och stora visioner, här skulle byggas Hot Rod. Våren 1970 kom den hem tom kaross vilandes på ramen och en massa kartonger med delar. Roddrömmen övergavs ganska snart och upprustningen till original inleddes. Delar hämtades runt om i Sverige. Efter 10år var det dags för besiktning, med original cab (det som fanns kvar) och stolar från en Opel Första långresan gjordes till Söderhamn till MHS 46-56 svängen 1981 finns omskriven i MHS Motorhistoriskt magasin en vända på drygt 50mil. Åren 1982 o 1983 vart det en ny cab och inredning Efter det är det bara vanligt underhåll som gjorts Bilderna är troligen från 1975 då karossen åter lagts på ramen och ut för att provköras och den andra från 1997 studentkörning.

Fakta om modellen

Pontiac Torpedo var en bil i full storlek tillverkad av Pontiac från 1940 till 1948 års modell (med undantag för krigsåren). När den släpptes var det den största Pontiac, använde en 8-cylindrig motor, och den hade mer utrustning än andra Pontiac. Även om Torpednamnet var exklusivt för den högsta linjen av Pontiacs 1940, tillämpades 1941 namnet på alla Pontiacs i tre separata linjer. Custom Torpedoes var nu toppnamnet, medan DeLuxe Torpedo blev baslinjen och Streamline Torpedo blev Pontiacs mittlinje. Alla Torpedo-modeller kunde fås med antingen en 6-cylindrig eller 8-cylindrig motor med början 1941. Från 1942 till 1948 utsåg Torpedo-namnet endast baslinjen för Pontiacs. Torpeden ersattes av Pontiac Chieftain 1949. Det var med denna generation som alla GM-fordon upplevde ökade bredddimensioner för att rymma tre passagerare på främre bänksätet och ytterligare tre passagerare på baksätesinstallerade fordon.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hagby / Kalmar

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-02-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG