Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 181 1600cc — 1974

En glädjespridare och robust krabat, som ger en rejäl dos frihetskänsla.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är en vagn som inte lämnar någon oberörd, det fick jag erfara när vi tog lite foton och körbilder vid Kyrkviken på Lidingö - en solig men kall dag i januari. Uppenbarelsen, nercabbad i januari, den härliga kulören och inte minst det fina skicket, stack ut. Lidingöborna var mer än lovligt intresserade."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
225 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15602
LIDINGÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 181?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är en vagn som inte lämnar någon oberörd, det fick jag erfara när vi tog lite foton och körbilder vid Kyrkviken på Lidingö - en solig men kall dag i januari. Uppenbarelsen, nercabbad i januari, den härliga kulören och inte minst det fina skicket, stack ut. Lidingöborna var mer än lovligt intresserade."

Beskrivning

Karmann-Ghia representerade en sportig och elegant sida av Beetle-familjen. I Typ 181 befinner vi oss på den andra sidan skalan, ett strikt bruksfordon. Designen är en remanens av Kübelvagen från andra världskriget.

Den här vagnen är tillverkad 1974 i Mexico och kom som flyttgods till Sverige 1984. Så i snart 40 år har den glatt sex ägare och otaliga åskådare i vårt land. Trots sin enkelhet, en gediget byggd och användbar fritidsvagn.

Bilen är utrustad med dragkrok och en nyare stereo. Det följer med instruktionsbok (tysk) och diverse dokument samt ett skyddsöverdrag.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1984-11-21 
  • Avläst mätarställning
    11235 km 
  • Kw / hk
    36 / 49 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart vinyl 
  • Färg
    Ljusgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den startar lätt, har en fin gång och motorsång. Den har varit väl omhändertagen av entusiastiska ägare. Såväl funktion som driftssäkerhet upplevs vara mycket god. Finns en tendens till lite "skrap" vi nedväxling från 3:an till 2:an.

    Vid besiktning fanns inte möjlighet att undersöka bilen undertill ordentligt men av det som kunde ses, såg det bra ut.

  • Skick interiör:

    Spartansk men funktionell inredning i fint skick. Möjligen saknas en mattbit/isolering längst fram.

  • Skick exteriör:

    Plåt, lackering, krom, glas, däck, stötfångare etc upplevs vara i mycket fint skick. Någon liten rinning på en skärm kunde ses. Sufflett och lösa dörrsidor i fint skick. Bilen är helt komplett och fungerande i alla delar.

  • Skick helhet:

    Den här avocadogröna 181:an är i ett mycket fint skick och kommer även fortsättningsvis kunna glädja och charma såväl ny ägare som omgivning. Den må se lite skör ut men det är en robust och stryktålig vagn med överraskande god komfort. Teknik och kvalitet är i gedigen Volkswagen klass. En himla kul Thing helt enkelt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-06-30
Ursprungsbesiktning: 1984-11-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-11-21
Senast godkända besiktning: 2022-03-07
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Det finns spaltmil skrivna om historiken kring Bubblan, allt från projektets start under 30-talet, Ferdinand Porsche och hur engelska soldater drog igång verksamheten efter andra världskriget. Så vi hoppar vidare men vi hänger oss kvar en stund kring kriget. I Tyskland kom man att återanvända grundkonceptet som togs fram innan kriget, fast nu för ett militärt ändamål. Den kom att kallas Typ 82 Kübelvagen och började rullas ut från Porsche Werk i Stuttgatt i februari 1940, senare samma år flyttades tillverkningen till Volkswagen. Fram tom 1945 tillverkades 50.000 fordon för militärt ändamål som, ju av förklarliga skäl, då fick ett abrupt slut. I slutet av 60-talet önskar såväl den Västtyska staten ett nyttofordon som en allt större mängd civilister ett kul fritidsfordon. Volkswagen dammade av den gamla Kübelvagen och erbjöd de olika marknaderna en "ny Kübelwagen", modell 181. Det blev ingen succés, den västtyska armén köpte visserligen ett par tusen men sedan var det ett ljumt mottagande. Fast ett visst sug fanns hos fritidsfolket, jeepar och buggys i alla dess former sålde. Så även VW utvecklade sin vagn. I USA kom den att kallas för The Thing. From 1973 flyttades tillverkningen över till Mexico och samma år fick den 1600 kubiks motor och en modernare bakhjulsupphängning. Även om den stora succén uteblev även här, kom den att kunna kapitalisera på Bubblans framgångar. The Thing kom att tillverkas tom 1980. Kärt barn har ju många namn så i Europa blev den känd som Trekker och i Mexico fick den heta Safari.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidingö

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-02-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG