Visa alla bilder
Visa film

Aero Type 10 500 cc — 1930

Spännande diminutiv tjeckisk encylindrig roadster från sent 1920-tal i ett fint fungerande skick. Säljs oregistrerad.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En blandning av förkrigsbil, leksaksbil och cykelbil i ett roligt körglädjeskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
140 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15552
ULLARED
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En blandning av förkrigsbil, leksaksbil och cykelbil i ett roligt körglädjeskick."

Beskrivning

Den nuvarande ägaren köpte bilen i Laholm som ett objekt i lådor och en rullande ram i mitten av sjuttiotalet. 1979 blev den klar, men registrerades aldrig. Sedan dess har den varit med ägarens samlingar och senast bilen kördes med på gården var 2014 (filmen), men den kunde tyvärr inte startas vid dokumentationstillfället. Encylindrig vätskekyld tvåtaktsmaskin på 494 cm3 och 10 hästar. Förhoppningen och hälsningen till nästa ägare är att försöka få in den i registret.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1930/1930 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ljudet påminner om fyrtiotalets midget-racerbilar, även kallade halvpanna i Sverige. Växellådan är treväxlad och osynkad, möjligen behöver länkaget smörjas lite, men den funkar fint med en varsam hand och ett bra motoröra.

  • Skick interiör:

    Spartansk, men ändå förhållandevis rymlig och fint skick interiört, och den så kallade svärmorsluckan – ett för elementen utsatt säte i bakluckan – rymmer med lite smidig akrobatik en person. Modellen på bilden är medelålders, 181 cm lång och normalt byggd.

  • Skick exteriör:

    Snygg lack i en glad ljusgul kulör adderar ännu mer uppseendeväckande glädje till bilens totala utstrålning. Däck och fälg i bra skick med en tydlig cykel- och/eller mopedfeeling.

  • Skick helhet:

    Rolig, ovanlig och praktiskt liten i ett lättskött fint skick. Oregistrerad utan äldre dokument.

Fakta om modellen

Aero var ett tjeckoslovakiskt känt flygplans- och karossföretag som producerade en mängd olika bilmodeller mellan åren 1929 och 1947. Idag tillverkar Aero Vodochody endast flygplan. Den lilla ursprungliga Aero-modellen, Type 500 eller Type 10 var en liten cykelbil som lanserades 1928. Den hade en encylindrig tvåtaktsmotor på 494 cm3 med vattenkylning som gav 10 hk och en toppfart på 70 km/h. Bakhjulsdriven via en 3-växlad växellåda och bakaxel utan differential. Typ 10 såldes som roadster, cabriolet och coupé, alla med två säten fram och ett bak. Tillverkades under fyra år och upphörde 1932 med 1 358 bilar byggda.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ullared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-02-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG