Visa alla bilder

Volvo Amazon 121 B20 — 1969

Sen 121:a i ett slags skönt basutförande. En värdig representant för modellen, en rolig och användarglad entusiastbil.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig Amazon i ett fint, snyggt och representativt skick. Som sen årsmodell i cykeln har den dessutom den bättre B20-maskinen. Det är också en trevlig egenskap."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
146 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13197
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 121?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig Amazon i ett fint, snyggt och representativt skick. Som sen årsmodell i cykeln har den dessutom den bättre B20-maskinen. Det är också en trevlig egenskap."

Beskrivning

En bil med underepitetet Kirunabil har undantagslöst nästan alltid klarat sig bra från rostskador. Saltanvändningen i nämnda stad och område är obefintlig. Då mår bilar från den här tidsåldern extra bra, då rostskyddet och konstruktionerna formligen inbjöd till korrosion. Det här exemplaret har just det epitetet och är inget undantag från regeln. Frisk och fin i plåten, och dessutom en – som det förefaller – låg körsträcka.

Kort om bilens historia: Såldes ny i Luleå och första ägaren som bodde och arbetade i Kiruna körde den på lediga stunder fram till 1989 då den såldes till ett äldre par i Piteå som använde den mycket sparsamt. Vintern 2015/2016 köpte säljaren den, efter att ha letat länge efter en rostfri B20-Amazon. Bilen har i hennes ägo fått ny lack i originalkulör (med hjälp av lärare på fordonslinjen på yrkesskolan i Malmö). Samtidigt byttes mattor, gummilister, lampor, avgassystem och en del kromlister till nytt med originaldelar från VP-Autoparts. Allt för att få bilen det toppskick den förtjänade. Ingen plåt byttes och inredningen är också helt orört originalskick. (Navkapslar saknas då de var restade på VP och de gamla var av Volvo 140-modell).

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1968-12-05 
  • Avläst mätarställning
    77111 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin  
  • Växellåda
    Manuell  
  • Klädsel
    Röd vinyl 
  • Färg
    Pärlvit 42 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Det är mycket som indikerar rätt mätarställning, motorn och lådans pigga känsla, liksom en tajt körupplevelse på vägen. Körsträckan är inte garanterad av ägaren, men mycket talar som sagt för den angivna.

  • Skick interiör:

    Fina och oslitna säten, och lite lagom nedsuttna utan att för den skull vara obekväma. Instrumenthuset har som de flesta Amazoner och sena PV färgsläpp på metallen, i övrigt är interiören hel och ren.

  • Skick exteriör:

    Bilen har fått en ny kvalitativ lack i originalkulören Pärlvit 42 och är i stort sett osvetsad, men en liten fyrkant har lagts i vid infästningen till stänkskyddet på vänster hjulhus bak (längst upp i bild på bilden av reservhjulsbaljan). Motorhuven hade en elak buckla och ersattes med en huv från tidigare årsmodell, därför sitter den snygga kromlisten kvar i mitten på huven, i strid med dåtidens originaldetaljer och entusiastiska kalenderbitare. Navkapslar saknas på bilderna, men originalkapslarna finns och levereras med bilen.

  • Skick helhet:

    Ett fint och för modellen representativt exemplar färdigt att brukas som finbil eller varför inte som en vardagsbil med attityd när förekomsten av salt tillåter det. Bilens skick förtjänar i vilket fall en vårdad användning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avställd 2020-12-13
Ursprungsbesiktning: 1968-12-05 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1968-12-05
Senast godkända besiktning: 2020-12-15
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Volvo Amazon en svensktillverkad personbil som började tillverkas 1956 till 1970. Volvo Amazon var efterträdare för den framgångsrika Volvo PV444. Amazonen i jämförelse med PV444 var avsevärt mer modern och hade fästen för säkerhetsbälten som standard. Redan ett år efter första produktionen av Volvo Amazon erbjöd det trepunktsbälte som tillval i framsätet. Och 1959 var trepunktsbältet i framsätet standard för Volvo Amazon. Amazonen blev första serietillverkade bilen i världen som erbjöd trepunktsbälte som standard. Under Amazonens produktion fanns det tre olika motorer varav alla var 4-cylindriga radmotorer, B16, B18 och B20.



Volvo Amazon namnet är mer känt på den nordiska marknaden och i utlandet talas det mer om Volvo 121/122S/123GT.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Peter Sundfeldt
Mobil: 0705-388022
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG