Visa alla bilder

Saab 9000 CSE 2.0 turbo "Bingolotto" — 1996

En svensk modern klassiker. 9000 i sitt sista CSE-utförande med turbomotor "2,0t" i fint samlarskick. Första ägaren vann bilen som förstapris i Bingolotto, körde den måttfullt fram tills familjemedlem fick ta över klenoden.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Saab 9000 CSE 2,0t i välhållet och propert utförande. Levererades som förstavinst i Bingolotto med Leif "Loket" Olsson, sedan dess har denna blå lyx-Saab mestadels rullat i Dalarna, endast körd av lotterivinnaren. Helt i originalskick, perfekt modern samlar-Saab."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
44 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13214
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 9000 CSE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Saab 9000 CSE 2,0t i välhållet och propert utförande. Levererades som förstavinst i Bingolotto med Leif "Loket" Olsson, sedan dess har denna blå lyx-Saab mestadels rullat i Dalarna, endast körd av lotterivinnaren. Helt i originalskick, perfekt modern samlar-Saab."

Beskrivning

Komplett med CSE-utrustningspaket och snygga "Aero"-inspirerade treekrade släta fälgar blir detta essensen av "gammal och ny Saab" i en och samma bil.
Elfönsterhissar fram/bak, centrallås, femväxlad manuell låda med den nyutvecklade lättrycksmotorn "2,0t", klimatanläggning, stora stereopaketet, färddator med mera erbjuds här svensk lyx när det var som allra bäst. Lacken "Sky Blue" passar CSE-karossen ypperligt och den grå plyschklädseln är felfri. Original kupémattor och bagagerumsmatta, komplett resrevhjulsutrustning. Samtliga instruktions- och seriviceböcker inklusive leveransbesked samt tillverkningsorder intakt i original pärm.
När Bingolotto rivstartade i TV4 i början 1990-talet med programledaren Leif "Loket" Olsson bestod bilvinsterna av Saab och Opel. 9000-modellen var toppriset inom alla bingospel som inbegrepp bilvinster. Exemplaret hämtades ut hos Saab i Dalarna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1996/1996 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    162595 km 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Grå plysch 
  • Färg
    Ljusblå metallic "Sky Blue" 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tvåliters turbomotor på 150 hästkrafter ger Saab-prestanda. Inget slack eller tvekan i drivlinan. Fin styrkänsla och bra växellänkage.

  • Skick interiör:

    Hel och komplett inredning utan nämnvärt slitage. Original innertak utan defekter, takspotlight och innerbelysning i funktion. Fint brett mittarmstöd i baksätet med två rejäla mugghållare.

  • Skick exteriör:

    Välaktad kaross med hela lyktglas fram och bak samt de snygga, karaktäristiska sidobackspeglarna.
    Karossen har nyligen polerats och lackskyddats professionellt.

  • Skick helhet:

    Det är sällan en orörd 9000 CSE 2,0 turbo med i princip en ägare når ut till den öppna bilmarknaden. Den här bilen rör sig fint och fast i chassit, turbomotorn har det rätta Saab-momentet.
    Stabil, komfortabel och snabb – precis som Saab 9000 konstruerades.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-12-22
Ursprungsbesiktning: 1995-09-11 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1995-11-30
Senast godkända besiktning: 2020-12-02
Besiktigad tom: - 2022-02-28
Årsskatt: 2199 kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

9000 var Saabs vinnarmodell och bryggan mellan de äldre modellerna och kommande modernare bilkontruktioner.
Med halvkombikarossen CS-designen befäste designchefen Björn Envall ytterligare den fartfyllda och sportiga approachen hos Saab. Lägre frontparti, vass profil och hög akter ger CS-karossen dess karaktär.
9000 modellen lanserades år 1984 och fick mycket uppmärksamhet från pressen där dem hyllade köregenskapen, innerutrymmena och säkerheten. Saab 9000 var en favorit bland de svenska köparna och låg länge två efter Volvo på den svenska försäljningsstatistiken.
Efter ursprungsmodellen 9000 tillverkade Saab även en CD och CS modell. CD-modellen (sedan) lanserades 1988 och den sportigare CS-modellen 1992. 9000 CC fortsatte att tillverkas som basmodell.
Saab 9000 producerades fram till 1998 och under dessa 14 år hade de olika 9000-modellerna en fyrcylindrig radmotor (Saab) eller en stark V6-motor (GM), effekten varierade från 130 till 226 hästkrafter beroende på modell. Växellådan för Saab 9000 var unik och nyutvecklad. Den fanns som 5-växlad manuell eller 4-stegsautomat.
Som experimentbil utrustades 9000 även med avancerad joystick-styrning – precis som hos ett jaktflygplan.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Lennart Ström
Mobil: 0705-249410
lennart@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG