Visa alla bilder

Maserati 228 Biturbo Coupé 2,8 L V6 — 1988

Svensksåld Italiensk coupé med lågt miltal i toppskick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen ger ett mycket gott intryck både att köra och se på. Nyligen genomgången efter en tids avställning så den är helt körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
147 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15548
KRISTIANSTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Maserati 228 Biturbo Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen ger ett mycket gott intryck både att köra och se på. Nyligen genomgången efter en tids avställning så den är helt körklar."

Beskrivning

Bilen är svensksåld och har haft ett fåtal entusiastiska och noggranna ägare. Den ställdes av 2012 och har förvarats i torrt garage då nuvarande ägare köpte den för snart ett år sedan. Han har under året gått igenom hela bilen och gjort reparationer för att få den i toppskick (se ägarens kommentarer). Med bilen följer mycket dokumentation bland annat original instruktionsböcker samt försäljningsbroschyr.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-12-08 
  • Avläst mätarställning
    92733 Km 
  • Kw / hk
    184 / 249 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går mycket fint och fungerar utan anmärkning. Endast ett ljud hörs från bränslepumpen vid lägre varvtal. Se allt som är gjort vid ägarens kommentar.

  • Skick interiör:

    Mycket fin originalinteriör med få bruksspår.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin i lacken, endast någon liten bättring i framkant av motorhuv samt vid vindruteramen vänster sida. Lister och krom utan anmärkning. Fina original fälgar och däck.

  • Skick helhet:

    En i Sverige mycket ovanlig Maserati som är i absolut toppskick och ger mycket körglädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-09-15
Ursprungsbesiktning: 1988-12-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-12-08
Senast godkända besiktning: 2022-11-04
Besiktigad tom: 2024-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Ägarens kommentar

Följande har gjorts efter att bilen varit stillastående i 12 år: Urlyftning av motorn för reparation av trasiga grenrörsbultar. Omtätning i delningen på motorblocket samt kontroll av vev och ramlager. Byte packboxar till kamaxlarna och omtätning av kamaxelbryggor på båda sidor. Kontroll av ventilspel. Isärtagning och rengöring av oljepump och tråg. Byte av främre packbox vid remskivan. Byte packbox bakom svänghjulet. Reparation av kylvätskeläckage under insugningsröret. Byte alla dåliga slangar. Byte packbox till ingående axel på växellådan. Byte olja i växellåda och bakaxel. Demontering och uppsmörjning av bromsar fram och bak samt byte belägg bak. Byte bromsvätska. Byte bränslefilter och slangar till bränslepump. Byte defekta vakumslangar till värmepaketet. Renovering av huvudcylinder samt slavcylinder till kopplingen. Byte kylare och vattenpump. Byte kamrem och drivremmar. Byte tändstift och luftfilter. Hjulinställning.

Fakta om modellen

228:an kallades också 228i eller "iniezione" i vissa företagsbroschyrer och kommersiell dokumentation, men modellen var i själva verket en och samma. Större och längre än Biturbo, hade en liknande design.

Som en 5-sitsig notchback-coupé i stil med Kyalami, Mexico eller 3500 GT, var den baserad på det långa (2,6 meter) chassit på den fyradörrars Biturbo sedan, och designad av frilansdesignern Pierangelo Andreani.

Interiören var överdådig med läder- och trädetaljer och den typiska Maserati-klockan. Prototypen hade dubbla kammar med 4-ventiler och dubbla tändstift, fortfarande med en enda förgasare.

Den presenterades vid 70-årsjubileet av Officine A. Maserati SpA, den 14 december 1984.

Produktionsbilen återgick till enkelkam med 3 ventiler, enkel tändning och bränsleinsprutning.

Den introducerades våren 1986 på Turin Motor Show. Effekten nådde 250 hk från 2,8 liter, ner till 225 hk med katalysator men fortfarande med mycket lågt vridmoment.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kristianstad

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-12-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG