Visa alla bilder
Visa film

Volvo 850 T5 Racing förseriebil — 1992

En nästan semi works racer och dessutom med en identitet som verkar vara det just nu lägst kända chassinumret på en 850 som rullar. Byggd på en förseriekaross med en hel del exklusivt godis från utvecklingsavdelningen och motorlabbet hos Volvo. Och därtill en lite kunglig proveniens.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Den bär spåren av en brukad banbil på Mantorp Park under många år. Brukad, jo, men också välbyggd från början och väl omhändertagen under aktiv tjänst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
70 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12531
LINKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Den bär spåren av en brukad banbil på Mantorp Park under många år. Brukad, jo, men också välbyggd från början och väl omhändertagen under aktiv tjänst."

Beskrivning

Bilen byggdes 1995 av Johnny Haraldsson hos Sportpromotion i Halmstad från en tidig tom handsvetsad förseriekaross. Volvo tillhandahöll dessutom tre stycken T5R prototyp/testbilar som donatorbilar. Lättviktsplåt i framskärmar, likadana som i Super Touring-bilarna. Motorn levererades från Volvos motortestlab. Specifikationen på maskinen är inte helt känd, men vassare kamvinklar märks i motorgången och styrboxen var fabriksprogrammerad. Den har en justerbar wastegate-ventil och levereras med ett laddtryck på 1,2 bar, motorn ger då drygt 300 hk. Auminium-bärarmarna fanns på de tidiga prestandaversionerna. Lite annan fin kuriosa är att det sitter T-Gul stötfångare på, den gula pilen för bärgningsögla använder den underliggande färgen. Bilen blev lackad i original T5R-röd ett år före introduktionen av versionen som populärt kallades T-Röd. Förregistrerad och importerad av Volvo Cars 1992, har inget registreringsnummer, men finns bilregistrets historik.
Vid några olika arrangerade tillfällen har bilen även rattats av HM Kung Carl XIV Gustav när vår körglada monark har erbjudits att känna på olika sorters vagnmaterial under lediga och kontrollerade former.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    oreg. race 
  • Chassinummer
    YV1LS5502N2000639 
  • Kw / hk
    220 / 300 
  • Drivmedel
    Bensinetike 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En motor med specifikationer som har mer än 25 år på nacken, och som erbjuder den tidens karaktär, körupplevelse och teknik. Ett högre laddtryck än 1,2 bar ger motorn nervösa drag och nuvarande 1,4 bar kommer att justeras innan leverans. Idag kan Volvos överladdade femma jämföras som en källa till effektiv körglädje likt trimmade B18, B21 och B23 tidigare har varit för unga entusiaster genom åren. Den här maskinen är dessutom en intressant historisk betydelse med Volvos egen inblandning i receptet.

  • Skick interiör:

    Äldre Momo racestolar, inte godkända för racing idag, men fullt funktionella för bandagar och liknande övningar. Bältesinfästningen rekommenderas att åtgärdas till nuvarande rön och regler, det vill säga ett stag i burbågen i axel/nackhöjd bakom stolarna. På förarsidan finns det även ett komplett sexpunktsbälte. Elhissarna finns finurligt kvar och manövreras från en originalpanel innanför handskfacksluckan. I övrigt är det en avskalad rejsig interiör som sig bör.

  • Skick exteriör:

    Spår och slitage från åren på banan. Trevligt att den röda T5R-lacken har fått vara intakt. Hjulen är de tidiga T5R-hjulen med titan, de verkar vara i prydligt skick, även om det naturligtvis finns spår av användning även på dem. R-däcken är att betrakta som transportdäck, det är inte mycket grepp kvar i dem, men de går förstås åka på man verkligen vill, vilket också filmklippet visar.

  • Skick helhet:

    Trevlig banåkarbil med en fin fabrikshistorik och dessutom med en civil latent identitet. Den kungliga proveniensen adderar för många en extra poäng, och bilen har säkert också fler kända chaufförer på sitt samvete. Den har trots allt tjänstgjort under många evenemang på Mantorp Park under sina aktiva år.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG