Visa alla bilder
Visa film

Rugby M2 Touring — 1928

Ovanlig, ofixad och skönt insliten 92-åring sånär som på omklädda säten. Det här är riktig hardcore från det glada 1920-talet.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rått, oskruvat och snyggt originalskick på en 20-talsbil. Trots sin ålder inbjuder den till vardaglig körning i regionaltrafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
65 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12669
OSKARSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rugby M2 Touring ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Rått, oskruvat och snyggt originalskick på en 20-talsbil. Trots sin ålder inbjuder den till vardaglig körning i regionaltrafik."

Beskrivning

Bilen hette Rugby som exportmodell, på hemmamarknaden i USA gick den under namnet Star, tillverkad av Durant Motor Co. Billy Durant fick sparken som GM-chef och ville ta upp konkurrensen med resten av den amerikanska bilvärlden. Rugby M2 Touring är tillverkad i 57 exemplar, och det lär bara finnas 3 kvar i världen. Såld ny i Norge, Sverige hade ingen Rugby-representation. Den kom till Sverige på 40-talet genom Philipsson Bils försorg. Däcken bak är från 1939, Viking Ekstra. Fram är de lite nyare, från 1940. Prima mönster fortfarande, om än med några torrsprickor. Bilen har hängt i Dalarna tills för omkring 35 år se'n då den hamnade i Halmstadtrakten. Nuvarande ägaren köpte bilen 2015 efter många och långa övertalningsförsök.
Med originalsuffletten fladdrandes i huvudet får man en känsla av att vilja råköra den här pjäsen i stan, åka och utmana dagens vardagsbilar med frisk fart i rondellerna. Med osynkade växlar, noggrann dubbeltramp och någorlunda känsligt motoröra. Marschfart på 60-70, 37 hästar och en tydlig dödgång i styrningen håller chauffören pigg och alert.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1928/1928 
  • Första registreringsdatum
    1973-06-12 
  • Avläst mätarställning
    83450 km 
  • Kw / hk
    27 / 37 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grön/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn ruskar igång med glädje, men den är känslig för om den får för mycket bensin i förgasaren och insuget, då surar den lätt. Å andra springer motorn lätt igång man har lärt sig hur den reagerar och vill ha sin startprocedur.

  • Skick interiör:

    Sofforna är omklädda och det är egentligen det enda som är nytt på bilen tillsammans golvmattorna i svart gummi som är av senare och lite enklare sort. Resten av inredning, instrument och reglage är riktig vintage från fabriken.

  • Skick exteriör:

    Originalsuffletten håller fortfarande ihop och har en vacker textur. Lacken är även den i originalskick även om någon hårdhänt polerare har kommit ner till nästa lager på några ställen.

  • Skick helhet:

    Det här är en tjugotalare i ett väldigt charmigt skick. Förhållandevis lättkörd är den också. Just nu sitter det fel strålkastare på bilen, något som i och för sig ytterst få skulle ha invändningar emot. Orginalstrålkastarna finns kvar och dessutom kommer ett extra grenrör och en extra förgasare med på köpet.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning.
Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e maj 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG